همشهری آنلاین: معاون ستاد مردمی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر فارس، نائل شدن به امامت در سن 10 سالگی و مقارن بودن با دوران حکومت متوکل عباسی را دو ویژگی مهم زندگی امام هادی(ع) برشمرد.

ایکنا نوشت: حجت‌الاسلام عبدالرضا خوشنویس، معاون ستاد مردمی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر فارس ضمن تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت امام هادی(ع) گفت: امام هادی(ع) معصوم دوازدهم و امام دهم شیعیان جهان هستند. کنیه آن بزرگوار ابوالحسن صالح و پدرشان امام جواد(ع) و مادرشان سمانه است که در 15 ذی‌الحجه سال 212 هجری قمری در مدینه متولد شدند.

حجت‌الاسلام خوشنویس با تصریح اینکه آن امام همام از سن 9 سالگی به امامت رسیدند، گفت: امام هادی(ع) دارای یک زندگی بسیار پرفراز و نشیب بود که 12 سال از عمر ایشان با دوران حکومت متوکل عباسی تقارن داشت.

مدیر اجرایی ستاد احیا زکات فارس،‌ زندگی امام هادی(ع) را دارای دو خصوصیت دانست و افزود: نخستین ویژگی زندگانی آن حضرت سن امامت رسیدن ایشان است. میان امامان شیعه سه امام بزرگوار امام هادی(ع)، امام جواد(ع) و امام زمان(عج) در سن زیر 10 سال به امامت رسیدند که این خود یکی از محورهای پرابهام در مکتب تشیع بود که بهانه‌گیری‌هایی به این دلیل به مکتب شیعه وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام خوشنویس ادامه داد:‌ اما بزرگان مکتب شیعه به این شبهات این‌گونه پاسخ داده‌اند که حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) نیز در سن زیر 10 سال به نبوت رسیدند و به تعبیر قرآن کریم حضرت عیسی(ع) در سن زیر یکسالگی و حضرت یحیی(ع) در سن 10 سالگی به مقام نبوت رسیدند.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: در حقیقت، دستیابی به مقام نبوت و امامت به سن و سال نیست بلکه یک موهبت الهی و آمادگی و ظرفیتی است که باید در درون فرد ایجاد شود؛ این آمادگی ممکن است در سن یک سالگی ایجاد شود.

معاون ستاد مردمی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر فارس اظهار کرد: در کلام شیعی و علوم معرفت شیعی این سؤالات و شبهات جواب داده شده است و تجربه تاریخ هم ثابت کرده که آنان به‌دلیل داشتن معرفت بالا، توانایی پیشوایی در سنین خردسالی را داشتند و دلیل آن این است که مناظره‌های علمی فراوانی برای آن‌ها برپا می‌شد که در تمام آن‌ها این امامان بزرگوار موفق می‌شدند. در حقیقت به امامت رسیدن امامان در سنین کم، هم یک اعجاز و هم یک افتخار برای شیعه است.

حجت‌الاسلام خوشنویس دومین ویژگی دوران امام هادی(ع) را تقارن با دوران حکومت متوکل عباسی دانست و افزود: متوکل عباسی یکی از پلیدترین انسان‌های دوران خودش بود زیرا مابقی خلفا سعی می‌کردند مخالفت خود را اهل بیت(ع) بیان نکنند و حتی بسیاری از آن‌ها با شعار اینکه حکومت عباسی احیا‌ حق آل‌محمد بود بر سر کار آمدند اما متوکل عباسی پلیدی و خباثت را آشکار کرد و با شیعیان، علناً‌ دشمنی می‌کرد.

مدیر اجرایی ستاد احیا‌ زکات فارس بیان کرد: متوکل عباسی همان کسی بود که دستور داد گنبد و بارگاه امام حسین(ع) را خراب کنند و دستور داد که دست راست زائران امام حسین(ع) را قطع کنند و لعن و نفرین ائمه اطهار(ع) را مجاز شمرد. امام هادی(ع) در زمان این انسان پلید می‌خواست جامعه شیعه را مدیریت کند؛ یعنی باید کلیه فعالیت‌های خود را در محیط خفقان انجام دهد که انجام این مهم نیازمند داشتن علم و توانایی زیاد بود و آن امام همام تمام این ویژگی‌ها را دارا بود.

حجت‌الاسلام خوشنویس خاطرنشان کرد: سرانجام به دستور متوکل عباسی، امام هادی(ع) در 3 رجب سال 254 در سامرا به درجه رفیع شهادت دست یافت و بعد از ایشان نیز فرزندشان امام هادی(ع) به امامت رسید.

کد خبر 214203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز