گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: به‌رغم اعلام مسئولان دولتی مبنی بر تخصیص ارز مرجع واردات کالاهای اساسی، تداوم مناقشه بانک مرکزی و وزارت صنعت و سیاستگذاری‌های یکشبه تعرفه‌ای موجب دپوی بسیاری از کالاهای وارداتی در مبادی ورودی، افزایش هزینه تمام‌شده واردات و سردرگمی وارد‌کنندگان بخش خصوصی شده است.

گمرگ

مسئولان دولتی در حالی از واردات 70درصد روغن خام با ارز مرجع خبر دادند که به‌رغم نامه‌نگاری‌ با بانک مرکزی هنوز ارز مورد نیاز واردات این کالا تخصیص‌نیافته و کاهش عرضه این محصول موجب افزایش رسمی و غیررسمی قیمت‌ها در بازار شده است، موضوعی که در مورد کره، شکر، گوشت قرمز و برنج نیز مصداق داشته و دپوی این کالاهای وارداتی در ادارات گمرک زمینه نابسامانی بازار را فراهم کرده است.

رئیس مجمع عالی واردات، علت ترخیص نشدن کالاهای اساسی و دپوی این کالاها در گمرکات کشور را عدم‌ایجاد هماهنگی بین وارد‌کنندگان و بانک مرکزی برای برخورداری از ارز مرجع قلمداد و اعلام کرده است، مقرر شده تا کالاهای استراتژیک گندم، ذرت و سویا، روغن و شکر برای واردات ارز مرجع دریافت کنند اما مابقی کالا‌ها با ارز مبادله‌ای وارد شوند اما این مسئله هنوز اجرایی نشده است. محمد حسن برخوردار با بیان اینکه قطعاً کره جز‌ء کالاهایی که در آینده ارز مرجع دریافت می‌کنند نخواهد بود، تصریح کرد: بسیاری از کالاها به‌دلیل تفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای در گمرکات کشور باقی مانده است.

مشکلات ارزی و گرانی برنج

یک وارد‌کننده عمده برنج هم با بیان اینکه از 2ماه پایانی سال گذشته تا‌کنون ارز مرجع برای واردات برنج تخصیص نیافته و پرداخت ارز مبادله‌ای برای واردات این کالا نیز به کندی صورت می‌گیرد، به خبرنگار ما گفت: پرداخت ارز مبادله‌ای برای واردات برنج به‌مدت 15روز قطع بود و از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است. این مشکلات به همراه تنگناهای نقل‌و‌انتقال پول به کشورهایی مانند هند و تصمیم‌گیری‌های آنی تعرفه‌ای، موجب دپوی برنج وارداتی در گمرک شده است. وی حذف ارز مرجع واردات برنج را عامل افزایش قیمت برنج خارجی در بازار قلمداد کرد و افزود: مبادله‌ای شدن نرخ برنج موجب‌شده تا همه هزینه‌های انجام مبادلات گمرکی، کرایه حمل، امور بهداشتی و استاندارد و حتی 2درصد مالیات بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای دریافت شود.

بی‌اطلاعی ازنامه نگاری با بانک مرکزی

حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت با اظهار بی‌اطلاعی از ارسال نامه توسط این وزارتخانه به بانک مرکزی برای تأمین ارز مرجع کالا‌های اساسی، اعلام کرده است که واردات همه کالا‌های اساسی توسط شرکت بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی با ارز مرجع است. اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اتمام موجودی کارخانه‌های تولید‌کننده کره را عامل کمبود و افزایش قیمت این محصول قلمداد و اعلام کرده است که کره خام وارد‌شده و منتظر دریافت ارز و ترخیص از بنادر است. یدالله صادقی همچنین از واردات روغن نباتی خبر داده و اعلام کرده است که بخش خصوصی منتظر واریز ارز مورد نیاز به‌حساب فروشندگان روغن است.

وعده تسهیل ترخیص کالاهای اساسی

رئیس‌کل گمرک ایران بر تسهیل فرایند ترخیص کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز مردم از گمرکات کشور تأکید و اعلام کرده است که برای تسهیل ترخیص کالاهای اساسی مقرر شده تا حمل این کالاها به‌صورت یکسره انجام شود.

کد خبر 214053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز