دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: «هنر جدید، هنریست مفهوم گرا که با زبان هنر سعی دارد مفهومی را بیان کند.»

کاظم چلیپا، هنرمند نقاش و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: چلیپا خاطر نشان کرد: «چیده مان یکی از شاخه های هنر جدید را از دیرباز می توان در سقاخانه های ایرانی، آرایش حسینیه ها و تکایا و حتی بازار سنتی مشاهده کرد که هر یک بسته به کارکرد خویش براساس آن چیده مان در پی القای پیامی هستند.»

وی توضیح داد: «علیرغم سابقه دیرینه چیده مان در معماری ایرانی و حضور پررنگش در فضاهای سنتی ما، هیچگاه آگاهانه به یک مکتب هنری تبدیل نشد اما در غرب و در سایه یک نگاه هنرمندانه به عنوان یک مکتب هنری شناسایی و رشد کرد.»

چلیپا با اشاره به برپایی چهارمین نمایشگاه هنر جدید تاکید کرد: مهم نیست که امروز ما از یک هنر دنباله روی کنیم مهم این است که در چنین نمایشگاه‌هایی خلاقیتی کشف و راهی نو از نگاه یک هنرمند ایرانی به دنیا عرضه شود.

وی با انتقاد از فاصله‌ای که میان مردم و رویدادها و جریان های هنری رخ داده است گفت: «فرآیند گسترش هنر در جامعه ما مورد توجه قرار نمی گیرد و هنر به عنوان یک عنصر لازم و ضروری به متن زندگی مردم راه پیدا نکرده است. امروز شاهدیم که فاصله مردم از اتفاقات فرهنگی بسیار زیاد است و هنر به زندگی مردم گره نمی خورد. لذا طبیعی است که ببینیم درک هنر جدید برای بخش بزرگی از مردم ما سخت است.

وی خواستار پیوند هنر با متن زندگی مردم شد. و ورود هنر از دوران کودکی به زندگی ایرانیان را راهکار صحیح این مهم معرفی کرد و گفت: علاوه بر این مردم باید در مبلمان شهری و محیط زندگی شان هم یک معماری حسابگرانه، هنرمندانه بر اساس ارزش های ملی فرهنگی دینی خود ببینند تا سطح نگاه بصیرشان رشد پیدا کند.

کاظم چلیپا پیشنهاد داد چهارمین نمایشگاه هنر جدید پس از برپایی در تهران در اقصی نقاط ایران نیز برپا شود تا همچنان که دانشکده‌های هنری در همه جا دایر شده‌اند اتفاقات هنری نیز در همه جای ایران ظهور و بروز یابد.

 چهارمین نمایشگاه هنر جدید از سوم خرداد 86 برپا خواهد شد.

کد خبر 21386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز