گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران ضمن تحلیل و بررسی میزان تأثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازارسرمایه، دلیل رشد شاخص را در روز‌های اخیر وضع قوانین باثبات در بازار سرمایه اعلام کرد.

طرح -بورس

به گزارش همشهری، این روزها ارزش کل بورس تهران روزبه‌روز در حال افزایش است و شاخص بورس مدام صعود می‌کند. به اعتقاد برخی فعالان بازار سرمایه این صعود ناشی از واکنش مثبت بازار سهام به تغییر دولت است اما برخی کارشناسان نظر متفاوتی دارند و دلایل رشد بازار سهام را در عوامل دیگری می‌دانند که ارتباط معناداری با انتخابات ندارد و در عین حال معتقدند که رشد بازار سهام همچنان ادامه می‌یابد و شاخص کل بورس تهران حتی از مرز 50هزار واحد هم عبور خواهد کرد. برخی دیگر از کارشناسان حتی پا را فراتر گذاشته و اعلام می‌کنند شاخص کل بورس تهران تا پایان سال با 50درصد رشد از مرز 72هزار واحد هم عبور خواهد کرد.

علی رحمانی، مدیرعامل سابق بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن تشریح دلایل رشد شاخص در مورد تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازارسهام گفت: تغییر دولت در دوره کنونی با دوره‌های قبل فرق می‌کند؛ چرا که در حال حاضر بازار سرمایه از یک ثبات مقرراتی برخوردار است؛ به‌طور مثال تکلیف اجرای سیاست‌های اصل 44مشخص است، قانون ابزار‌های نوین مالی وضع شده است و همچنین بازار سرمایه‌داری یک قانون مدون به نام قانون بازار اوراق بهادار است.

او با تأکید بر اینکه همه این قوانین برای توسعه بازار وضع شده است ادامه داد: در دوره‌های قبل انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت ابهام وجود داشت و مشخص نبود نحوه تعامل دولت با بازار سرمایه، خصوصی‌سازی‌ و همچنین وضع قوانین جدید اقتصادی چیست؛ چرا که قانون مدون و خاصی برای بازار سرمایه وجود نداشت.رحمانی با بیان اینکه انتخابات کنونی به لحاظ میزان اثرگذاری‌اش بر بازار سهام با انتخابات قبلی متفاوت است، افزود: در شرایط کنونی به لطف وضع قوانین جدید روشن است که خط‌مشی‌های بازار سرمایه چیست و همچنین آینده بازار مشخص است.

رشد قیمت دلار

او در پاسخ به این پرسش که آیا بخش زیادی از رشد شاخص بورس ناشی از واکنش مثبت بازار سهام به انتخابات است؟ گفت: خیر، من اینطور فکر نمی‌کنم، دلیل اصلی رشد شاخص بورس افزایش قیمت ارز است. در واقع ارز در حال حاضر بازیگر اصلی شاخص بورس است و افزایش قیمت ارز عمده‌ترین دلیلی است که منجر به صعود شاخص بورس شده است.


او توضیح داد: قیمت سهام شرکت‌هایی که محصولات‌شان را صادر می‌کنند در نتیجه افزایش قیمت دلار رشد کرده است، در واقع قیمت ارز روی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بورس اثر گذاشته است. در عین حال شما درنظر بگیرید که ارزش واقعی بازار سهام که امروز 222هزار میلیارد تومان است با درنظرگرفتن قیمت دلار و تورم نسبت به یک سال و نیم پیش کاهش یافته است.
او تأکید کرد:

یک سال پیش که قیمت ارز هنوز افزایش نیافته بود ارزش کل بورس تهران 100میلیارد دلار بود اما امروز با درنظرگرفتن قیمت ارز مبادله‌ای ارزش واقعی کل بورس تهران 90میلیارد دلار است این نشان می‌دهد که 10میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شده است. در چنین شرایطی قیمت سهام شرکت‌ها به‌دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین تورم به سمت اصلاح پیش می‌رود. مدیرعامل سابق بورس تهران تأکید کرد: قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به کاهش ارزش پول ارزیابی دوباره می‌شود و به همین دلیل قیمت سهام شرکت‌ها در بورس رشد می‌کند.

کد خبر 213836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز