یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مناطق جنگی و صنعتی نقاط بحرانی آلودگی خاک در کشور هستند.

زمین خاک

فرهاد پورسخا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پراکنش هات اسپات‌ها یا نقاط بحرانی آلودگی خاک بر اساس میزان کارکرد مناطق، متفاوت است، افزود: همچنین استفاده از یک نوع کود شیمیایی خاص در منطقه‌ای که در آن کشت و صنعت صورت می‌گیرد یا نشت مواد نفتی در اطراف یک پالایشگاه آن منطقه را به هات اسپات تبدیل می‌کند.

وی تاکید کرد: بهترین راه برای پاکسازی مناطق جنگی استفاده از باکتری‌های میکروب‌خوار است.

پورسخا در خصوص لزوم تدوین اطلس آلودگی خاک اظهار کرد: تا کنون مطالعات مختلفی در استان‌های کشور صورت گرفته که در آن‌ها نقاط هات اسپات‌ خاک مشخص شده است. اما برای تهیه اطلس آلودگی خاک کشور این کار باید در دیگر استان‌ها نیز انجام شود که نیازمند بودجه کافی است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: این مطالعات در استان‌های شمالی، مرکزی و غربی کشور انجام شده است که عموما استان‌های پرآب، حاصلخیز، پرجمعیت و در حاشیه کوهستان هستند.

پورسخا در خصوص آلودگی خاک در بخش کشاورزی گفت: مهم‌ترین عوامل آلودگی خاک در بخش کشاورزی استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و ایجاد فاضلاب‌هایی است که باعث انباشت فلزات سنگین در خاک می‌شود که به همین منظور باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی گفت: مهم‌ترین خلا برای رفع آلودگی خاک نبود یک قانون منسجم بود که با پیگیری‌های انجام شده این مساله رفع شده و به نتیجه رسیده است؛ در حال حاضر قانون جامع کاهش آلودگی خاک در کمیسیون‌های تخصصی تایید شده و پس از عبور از کمیسیون تلفیق بیرون آمده و اکنون آماده است.

به گفته وی این قانون همراه با قانون منابع طبیعی به شکل تلفیقی در صحن علنی به تصویب می‌رسد.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون سهم تمام دستگاه‌ها، افراد حقیقی و حقوقی از آلودگی خاک و راه‌های رفع آن مشخص شده است.

 

کد خبر 213802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز