همشهری آنلاین : دبیر شورای نگهبان تاکید کرد در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌کنیم.

احمد جنتی

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت الله جنتی در همایش مسئولان دفاتر و هیئت‌های نظارت بر انتخابات درباره یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ، ضمن گلایه شدید از برخی فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام گفت:وقتی افرادی علناً قانون را زیر پا می‌گذارند و زودتر ازموعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در کار خود تدبر کنند که آیا اقداماتشان با ایمان و تقوا سازگار است؟

وی از کسانی که داوطلب ریاست جمهوری هستند خواست توان خود را با این مسئولیت سنگین بسنجند.

وی گفت: ما وظیفه داریم در امر احراز صلاحیت داوطلبان و همچنین نظارت بر انتخابات، قانون را رعایت کنیم.

وی عنوان شدن «شرایط داوطلبان ریاست ‌جمهوری» در اصل 115 قانون اساسی را نشانه اهمیت موضوع دانست و گفت: شورای نگهبان وظیفه دارد شرایطی مانند "رجل سیاسی، مذهبی"، "ایرانی‏ الاصل‏ و تابع ایران"‏، "مدیر و مدبر"، "حسن‏ سابقه‏" و "امانت‏ و تقوی"‏، "مؤمن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏" و "مذهب‏ رسمی‏ کشور" را احراز کند.

وی یادآور شد: احراز شرایطی چون «ایرانی الاصل و تابع ایران بودن» دشوار نیست اما احراز برخی دیگر از شرایط به آسانی ممکن نیست. مثلاً باید دید فردی که ثبت نام می‌کند؛ آیا در حدی سیاستمدار و سیاست‌ شناس هست و درک عمیقی از جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی دارد که بتواند نظرات راهگشا برای برخورد مناسب با مسائل کشور را ارائه بدهد؟.

آیت الله جنتی احراز شرایطی چون «مدیریت و تدبیر» را هم مسأله‌ای مهم دانست و گفت : زیرا فرد باید توان اداره کشور و حل مشکلات آن را داشته باشد.

وی با اشاره به انبوه کسانی که در دوره‌های اخیر انتخابات، تحت عنوان «احساس تکلیف» برای ریاست ‌جمهوری ثبت نام می‌کنند گفت: باید کسانی داوطلب شوند که توان برداشتن بار سنگین این مسئولیت را داشته باشند.

دبیر شورای نگهبان گفت: مسئولیت ریاست ‌جمهوری امانت الهی بزرگ است که مردم با رأی خود، آن را به یک فرد می‌سپارند و طبیعی است که ما با ملاحظه سوابق فرد باید ببینیم آیا او دارای شرط «امانت‌داری» هست یانه؟.

آیت الله جنتی درباره شرایطی چون «تقوا» نیز گفت: شرایط متقین در قرآن کریم و خطبه متقین در نهج البلاغه آمده است، افرادی که ثبت نام می‌کنند باید ببینند چقدر واجد این اوصاف هستند.

وی با ابراز تأسف از اقدامات تبلیغاتی برخی از داوطلبان، افزود:باید با برخی از افراد که از مدتها قبل، سفرهای تبلیغاتی علنی و نیمه علنی داشته‌اند برخورد شود.

آیت الله جنتی با ابراز تأسف از وضعیت ناگوار برخی از قشرهای مستضعف گفت: افرادی برای تأمین نان شب محتاج‌ هستند یا به دلیل فقر نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج فرزندانشان یا تعمیر منزلشان را تأمین کنند، امّا همزمان عده‌ای با ارقام نجومی و هزینه های میلیاردی وادعای خدمت، در پی کسب رأی مردم هستند.

وی با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: ما سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌کنیم. شورای نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد کرد و نه کندتر. با دقت، وضعیت افرادی که ثبت نام می‌کنند، بررسی می‌‌شود تا شرایط داوطلبی او احراز شود.

ایت الله جنتی افزود: البته قانون انتخابات به ویژه در امر تبلیغات، ضعف‌هایی دارد و به همین دلیل کار شورای نگهبان را دشوار تر می‌کند اما وظیفه ما رعایت قانون است نه مصلحت سنجی.

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر رعایت قانون در امر نظارت بر انتخابات نیز به مسئولان دفاتر و هیئت‌های نظارت بر انتخابات استانها گفت: شما نیز نباید سر سوزنی از قانون تجاوز کنید. در اظهار نظرها و ارائه گزارش‌ها هم تنها قانون را رعایت کنید.

آیت الله جنتی ضمن تقدیر از زحمات ناظران انتخاباتی نیز گفت: وقتی به وظایف قانونی و شرعی خود به درستی عمل کنید همانند انتخابات گذشته، خداوند متعال نیز از کار شما راضی خواهد بود و به سبب انجام این مسئولیت بزرگ اجر فراوان به شما خواهد داد.

آیت الله جنتی گفت: هر قدر ، مسئولیت مهم‌تر باشد ، رنج و زحمت آن بیشتر است و البته کسی که به خوبی از عهده آن بر آید، خداوند متعال اجر بیشتری هم به او می‌دهد.

آیت الله جنتی با اشاره به اهمیت مسئولیت نظارت بر انتخابات و حفظ امانت آرای مردم افزود : در هر حال باید با پرهیز از غفلت، خداوند متعال را ناظر بر اعمال و رفتار خود ببینیم و بدانیم که اگر قرار باشد خیری به انسان برسد تنها از ناحیه خدای بزرگ است.

وی در ادامه سخنان خود در این همایش نیز با اشاره به آیات قرآن کریم، منشاء «خلق» و «امر» را خداوند متعال بیان کرد و گفت: آفرینش ما به دست خدا و منشاء اعمال ما نیز به اراده خدای بزرگ است. حتی اگر گرفتار شرّی می شویم، به دلیل اعمالی است که خود مرتکب شده‌ایم و حکمت خداوند متعال، ما را مستحق گرفتار شدن در آن شر کرده است.

دبیر شورای نگهبان، ضمن اشاره به آیاتی درباره اعطای «مُلک» به فرعون و نمرود، گفت: صورت ظاهر قضایا این است که نمرود و فرعون با زور و فریب به حکومت می‌رسند، اما حتی آنها که به کفر اصرار دارند نیز با اسباب الهی، به حکومت رسیدند و در نهایت هم با اسباب الهی هلاک شدند.

آیت الله جنتی درباره احوال حضرت یوسف (ع) نیز گفت: صورت ظاهر این است که حاکم مصر خوابی دید که دیگران از تعبیر آن عاجز شدند و در نهایت سراغ یوسف رفتند و او نه تنها از زندان آزاد شد بلکه عزیز مصر گردید. امّا آن حضرت هنگامی که حضرت یعقوب و برادرانش به مصر رسیدند خدا را سپاس می گوید: «اخرجنی من السجن و جاء بکم من البدو» (یوسف: 100)؛ پروردگارم مرا از زندان آزاد کرد و شما را از بیابان آورد.

وی تصریح کرد: این آیات توحیدی است و منشاء حوادثی مانند نجات یوسف از زندان و رسیدن او به حکومت را اراده الهی توصیف می کند. اگر این مضامین را بفهمیم، بسیاری از مشکلات ما از جمله مشکلات سیاسی، حل می شود.

دبیر شورای نگهبان گفت: وقتی یک حکومت الهی باشد، همه آنهائی که مقابل آن بایستند، مقابل خداوند متعال ایستاده‌اند. حقیقت تقابل کسی که با حکومت پیامبر (ص) و امیر مؤمنان (ع) و نایب امام معصوم مقابله می کند، در افتادن با خداوند متعال است.

وی یادآور شد: انسان برای انجام دادن امور باید سراغ اسباب برود و بداند که همین اسباب را هم خداوند متعال مهیا کرده است اما باید توکل به خدا داشته باشد نه اینکه اسباب را در توفیقات خود مؤثر بداند زیرا تلقی استقلال از اسباب ظاهری، شرک است. چنانکه قرآن کریم می فرماید: «بروید بر گرده زمین حرکت کنید و از روزی خدا بخورید.» باید بدانیم که رزّاق، خداوند متعال است.

آیت الله جنتی قرآن را «شفا» توصیف کرد و ضمن توصیه حاضران به تدبّر بسیار در قرآن، گفت: حضرت امیر مؤمنان (ع) در نهج البلاغه درباره فضائل قرآن یادآوری می کند که بدترین دردها را که کفر، شرک، ضلالت و... است، شفا می‌دهد.

وی در پایان با تقبیح نبش قبر صحابی بزرگ حضرت حجربن عدی گفت: در اوصاف ایشان آمده است که در جوانی، شبی هزار رکعت نماز می‌گذارد. اینکه حتی از جنازه او بعد از این همه سال نیز دست بر نمی‌دارند نشانه عظمت و بزرگی اوست و نباید انتظار داشته باشیم معاویه با زنده او کاری نداشته باشد. آیت الله جنتی افزود: اگر این افراد متحجر و مزدور اندکی عقل و عاطفه داشتند، با مشاهده جسد سالم آن بزرگوار باید به حقانیت او پی می‌بردند.

کد خبر 213597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز