جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه بورس: انتشار اخبار مبهم درباره طرح افزایش مالیات مواد خام صادراتی تا سقف 50درصد، بورس تهران را در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با نزول زیادی مواجه کرد.

بورس -طرح

این در حالی است که نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که این طرح صرفا یک پیشنهاد بوده و هنوز چیزی به تصویب نرسیده است.به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه تحت‌تأثیر انتشار خبر افزایش مالیات مواد خام صادراتی تا سقف 50درصد، با نزول زیادی مواجه شد، این در حالی است که در طول چند روز گذشته ابهام زیادی در مورد این خبر وجود داشت و مشخص نیست این طرح در کدام‌یک از کمیسیون‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفته و آیا قرار است این طرح برای تصویب نهایی به صحن علنی فرستاده شود یا خیر؟

در ابتدا گفته می‌شد این طرح در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته اما بنا به گفته برخی نمایندگان این پیشنهاد از سوی کمیسیون تلفیق بوده و برخی دیگر از نمایندگان از بررسی این طرح در کمیسیون صنایع خبر داده‌اند.ماجرا از این قرار است که شب دوشنبه هفته گذشته خبری از داخل مجلس شورای اسلامی درز کرد که حکایت از آن داشت که مجلس در تلاش است سقف مالیات مواد خام صادراتی را تا 50درصد افزایش دهد و این طرح قرار است به صحن علنی فرستاده شود. اما این خبر ابهام‌های زیادی داشت و جزئیات این خبر به‌طور کامل شفاف نبود. همین خبر اثر منفی بر شاخص بورس گذاشت و منجر به نزول سهام بسیاری از شرکت‌ها شد.

به‌دنبال انتشار این خبر، محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات این خبر گفت: این خبر صرفا یک پیشنهاد بوده که داخل کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده و هنوز طرحی برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه نشده است.

وی ارائه جزئیات بیشتر در مورد این خبر را به امروز موکول کرد و در عین حال توضیح داد: در کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی در مورد افزایش مالیات مواد خام صادراتی مطرح نشده است و این پیشنهاد کمیسیون تلفیق بوده، اما برای ارائه پاسخ شفاف‌تر در این‌باره روز شنبه موضوع را پیگیری و در این‌باره اطلاع‌رسانی می‌کنم.به گفته وی چنین موضوعی در لایحه بودجه مطرح نبود و این طرح صرفا یک پیشنهاد از سوی کمیسیون تلفیق است.

معافیت مالیاتی لغو نمی‌شود

در عین حال محمد حسن‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه گفت: موضوع لغو معافیت مالیاتی مواد اولیه برداشت اشتباهی بود که در رسانه‌ها مطرح شد و صحت ندارد.وی افزود: بر این اساس مطرح‌شدن این موضوع که به صادرات مواداولیه 50درصد مالیات تعلق می‌گیرد اشتباه بود و به هیچ وجه صحت ندارد.

حسن‌نژاد توضیح داد: این موضوع پیشنهادی بود که در کمیسیون صنایع مطرح شد، درحالی‌که کمیسیون اصلی لایحه مالیات، کمیسیون اقتصادی است و چنین موضوعی در این کمیسیون و در صحن مجلس وجود ندارد.

کد خبر 213463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز