همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از تصویب آیین‌نامه اجرایی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی شورای نگهبان گفت: براساس مشورت‌هایی که با اعضای شورای نگهبان داشتیم، متن پیشنهادی آیین‌نامه اجرایی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری پس از تهیه و تقدیم به اعضا، تصویب شد.

وی ادامه داد: آیین‌‌نامه اجرایی شورای نگهبان با تبیین بیشتر شرایط اصل 115 قانون اساسی در این شورا به تصویب رسید که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری معیار بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در مورد شاخص‌های در نظر گرفته شده در آیین‌نامه جدید اظهارداشت: رجال مذهبی سیاسی و اینکه افراد باید از یک شخصیت مذهبی و سیاسی بوده و در بین مردم هم در این جایگاه شناخته شده باشند و همین‌طور فعالیت‌های آن‌ها در عرصه‌های سیاسی و مذهبی، فعالیت‌های قابل توجهی باشد و مردم آن‌ها را به واسطه این فعالیت‌ها به عنوان رجل مذهبی و سیاسی بشناسند از شاخص‌های آیین‌نامه اجرای جدید شورای نگهبان است.

کدخدایی در ادامه به موضوع روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه اسامی کاندیداهایی که ثبت نام کرده‌اند باید به صورت رسمی برای ما ارسال شود، ما نیز پس از دریافت رسمی اسامی از سوی وزارت کشور در مورد آن‌ها و در بازه زمانی که قانون مقرر اعلام نظر کرده و نتایج را اعلام خواهیم کرد. البته ما به صورت غیر رسمی و از سوی رسانه‌ها از اسامی افرادی که ثبت نام کرده‌اند، مطلع شده‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: براساس قانون شورای نگهبان پس از ثبت نام پنج روز فرصت دارد تا نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند، اما در تبصره این قانون آمده که اگر شورای نگهبان تشخیص داد که نیازمند زمان بیشتری برای بررسی است، می‌تواند 5 روز دیگر این زمان را تمدید کند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد زمان اعلام نظر قطعی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: البته نمی‌توان به صورن قطعی در این زمینه اظهارنظر کرد اما اگر نیازمند زمان بررسی‌های بیشتری باشیم شاید از بازه زمانی 10 روزه برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 213363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز