پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید محمدباقر خرازی در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌اى روحانى به دنیا آمد.

سیّد محمّد باقر خرازی

وى قبل از انقلاب در دورانى که به مدرسه ابتدایى و راهنمایى مى‌رفت بر اثر تعالیم پدرش به شجاعت تمام به شاه مى‌تاخت، در سال دوّم راهنمایى توسط پلیس دستگیر شد.

خرازی در کنار برادرش سید محمّد صادق، به طور فعال در تظاهرات حضور داشت و با تشکیل اوّلین هسته‌هاى مقاومت حزب الله در کوه هاى جمکران شهرستان قم به آموزش نیروهاى حزب الله پرداخت.

پس از پیروزى انقلاب و بازگشائى مدارس به قم بازگشت و ضمن به پایان بردن تحصیلات دبیرستانى به تحصیل در علوم اسلامى پرداخت. وى در دروس عمومى حوزه، ادبیات را در محضر اساتید به نام آن روزگار حوزه، مرحوم مدرس افغانى و شمائى، فشارکى و کاردان آموخت، فقه و اصول را در محضر پدرش آیةالله سیدمحسن خرازى، آیةالله رضا استادى، آیةالله اعتمادى، حجةالاسلام مسعودى کاشانى فرا گرفت و دروس خارج فقه و اصول خویش را در محضر آیةالله العظمى وحید خراسانى و پدرش آیةالله سیّدمحسن خرازى دنبال کرد و سرانجام به درجه اجتهاد نائل آمد.

دروس فلسفه را به طور کامل از بدایة تا اسفار و تا الهیّات و تا اشارات و برهان و غیره را در محضر اساتید بزرگ حوزه حضرات آیات مصباح یزدى و جوادى آملى و عرفان را در محضر استاد آیةالله حسن زاده آملى آموخت و ضمن شرکت در تمامى دوره‌هاى تخصصى مؤسسه در راه حق و اصول دین، و سپس بنیاد باقرالعلوم(ع) و در نهایت مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) از جمله اولین فارغ التحصیلان رشته‌هاى فلسفه و اقتصاد حوزه، محسوب شد و آنگاه با حضور در گروه اعزامى به خارج کشور و تحصیل در کانادا، فلسفه‌هاى جدید غرب را فرا گرفت. وى در دو رشته فلسفه و اقتصاد به مدارج عالیه دست یافته است.

اگر چه خرازى، از اولین روزهاى جنگ تحمیلى در میادین نبرد حاضر بود ولى پس از قبول نمایندگى ولى فقیه در مناطق نفت خیز، مسئولیت دفتر سیاسى قرارگاه کربلا را بر عهده گرفت و  در بسیارى از مناطق و عملیات‌هاى جنگى حضور مستقیم داشت.

وی در قم به درجه اجتهاد رسیده و مدرس حوزه علمیه قم است؛ او مراکزی نظیر مدرسه اجتهادیه محسنیه، موسسه فرهنگی هنری امام حسن عسکری (ع) و مجموعه مدارس امام هادی (ع) در سراسر کشور را تاسیس کرده و اداره می‌کند.

آیت الله سید محمدباقر خرازی دبیرکل حزب‌الله ایران و مدیر مسئول روزنامه حزب‌الله‌است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد است و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ رسماً اعلام کاندیداتوری کرده‌ و شعار انتخاباتی خود را نیز «دولت المتقین» اعلام کرد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 213356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز