شهردار تهران با حضور در فارس ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این خبرگزاری، به سؤالات مختلف خبرنگاران پیرامون مسائل داخلی پاسخ داد.

قالیباف

محمدباقر قالیباف در این گفت‌وگو با بیان اینکه سیاست در کشور ما بر مبنای تحزب واقعی و متکی به اصول دینی و انقلابی نیست و یکی از اشکالات در کشور ما این است که نتوانستیم تحزب را نهادینه کنیم، گفت: اگر احزاب قوی و نهادینه شده وجود داشته باشند، دولت‌ها این فرصت را خواهند داشت تا از درگیری‌های سیاسی فراتر بروند. به‌نظر من، امروز یکی از اولویت‌های اصلی ما این است که دولت باید خود را از همه منازعات سیاسی و مدنی کنار بکشد. وی با بیان اینکه دولت حزب نیست که طرف دعوا قرار گیرد، افزود: دولت باید فراتر از منازعات سیاسی بایستد تا بتواند کشور را اداره کند و به مردم خدمت کند.

شهردار تهران ایستادگی در برابر ظلم، پیشرفت خواهی، عدالت‌خواهی و آزادیخواهی را در نگاه انقلابی و آرمان خواهانه توامان دانست و خاطرنشان کرد:شما نمی‌توانید یکی از این ارکان را به نفع دیگری به حاشیه برانید. شما اگر دغدغه کرامت انسان‌ها در جامعه را دارید، هم باید به تحقق عدالت توجه داشته باشید و هم به آزادی و حقوق شهروندی. بنابراین به‌عنوان یک نیروی انقلابی مکلفیم طبق همین قانون اساسی حقوق ملت را دنبال کنیم. متأسفانه عده‌ای در پایان هشت سال مسئولیت خود به یاد حقوق ملت و صیانت از آن می‌افتند؛ درحالی‌که یک دولت کارآمد انقلابی، به دور از سیاست‌زدگی از همان روز اول پای حقوق ملت می‌ایستد.

دفاع‌مقدس تبلور مدیریت جهادی

قالیباف در توصیف عناصر و ویژگی‌های مدیریت جهادی گفت: مدیریت جهادی چیزی نیست که من بخواهم آن را خلق کنم. من معتقدم که مدیریت جهادی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که مخصوصا در دوران دفاع‌مقدس و حتی قبل از دوران دفاع‌مقدس این مدیریت جهادی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه دفاع‌مقدس تبلور واقعی مدیریت جهادی بود، افزود: دفاع‌مقدس از نظر من عرصه تجلی همزمان عقل و ایمان در کنار هم بود. من خود شاهد بودم که چگونه آن بچه‌های سرشار از عشق به شهادت، با نگاهی کاملا عقلانی به طراحی و برنامه‌ریزی عملیات‌ها می‌پرداختند. در سایه این روحیه جهادی که حاصل تلاقی عشق و عقل در کنار هم بود آن حماسه بزرگ شکل گرفت و پیروزی به‌دست آمد.

قالیباف با انتقاد از دولت سازندگی گفت: به‌نظر من یکی از انتقاداتی که به دوره سازندگی وارد است همین است که بعد از دوران دفاع‌مقدس، آن مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی که یک الگوی متناسب با فرهنگ، مردم و دین ما بود، به حاشیه رفت. دوره سازندگی، تفکر سرمایه‌داری را جانشین فرهنگ جهادی کرد. متأسفانه ما دیدیم آن رویکردی که در حوزه سازندگی کشور دنبال شد به سرعت از این مدیریت جهادی فاصله گرفت و به همان شیوه‌های سرمایه‌داری، لیبرالیستی و الگوهای غربی گرایش یافت و بیشتر جنبه مادیگری پیدا کرد.

دنیا به پیشرفت تهران معترف است

قالیباف با اشاره به برخی بداخلاقی‌های سیاسی و تخریبی که علیه او مطرح می‌شود، گفت: مسئله اینجاست شهر که دارد ساخته می‌شود و پیشرفت تهران از چشم هیچ‌کس پنهان نیست، نه‌تنها مردم بلکه دنیا هم به آن اذعان دارد و در این مورد دیگر چیزی نمی توانند بگویند.

قالیباف با بیان اینکه بعضا می‌بینیم که همان پیشرفت ها را هم بهانه می‌گیرند، تصریح کرد: خودشان هم می‌فهمند که مردم فهیم و فکور هستند و این حرف‌ها را نمی‌پذیرند، برای اینکه اصل کار را زیر سؤال ببرند و آن را تحت الشعاع تبلیغات منفی قرار دهند، می‌آیند می‌گویند این ادامه خط آقای هاشمی است.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز در شهر تهران از جهت سیاسی تنوع سلایق وعلایق سیاسی وجود دارد، اظهار داشت: کدام تهرانی نمی‌داند که من یک بچه رزمنده‌ام و بر مبانی و ارزش‌ها ایستاده‌ام. اما چرا عموم مردم، مجموعه مدیریت شهری را پسندیده‌اند. شما با هر سلیقه‌ای که می‌بینید، پسندیده‌اند.

مردم از خدمت مخلصانه راضی هستند چون اثرات خود را می‌گذارد. من اخیرا طی یک سخنرانی گفتم انقلاب ما زیر دو لبه قیچی است. یکی روش لیبرالیستی که ریشه در فرهنگ سرمایه‌داری دارد و ما یک دور در دهه70 آسیب آن را دیدیم. یک آسیب هم انقلابی نماهایی هستند که به‌ظاهر انقلابی هستند و حرف انقلابی می‌زنند، اما در عمل آن کاری را می‌کنند که دشمنان انقلاب می‌خواهند. اینها هم دیدیم که نتیجه‌شان چه شد.

با تجدید نظر طلبی مخالفیم

وی با تأکید بر اینکه اصلاح طلبی در ذات انقلاب است، تصریح کرد: مگر می‌شود ما یک جایی یک مشکلی داشته باشیم و در راستای حل این مشکل اقدام نکنیم. به هرحال شعار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض خواسته انقلاب بود. هرکسی این کار را کند، یک اصلاح طلب است و ما قبولش داریم اما آنجایی که ما حرف داریم این است که ما نباید در راه اصلاحات از مبانی و اصول فاصله بگیریم. اصلاحاتی که بخواهد اساسا مبانی راتغییر دهد انحراف است، به تجدیدنظرطلبی می‌افتد و به انقلاب ضربه می‌زند.

ریشه بداخلاقی‌های امروز

قالیباف با طرح این پرسش که ما امروز چرا در جامعه و از دولت فعلی ناراحت هستیم؟ گفت: می‌گوییم دارد پرده‌دری و بد اخلاقی می‌کند. به‌نظر شما این پرده دری‌ها و بداخلاقی‌ها از کدام دوره شروع شد؟ از دوره اصلاحات. هنوز شما بحث‌هایی نظیر عالیجناب سرخ پوش را یادتان هست. آن کسانی که نشستند پرده دری کردند، تاختند و بسیاری از رسانه‌ها شدند بنگاه خبرپراکنی. آبروریزی و جنگ روانی در چه دوره‌ای شروع شد؟ شما ببینید بخش عمده‌ای از آن افراد الآن کجا هستند. در آن دوره زمینه‌های این سیاست‌زدگی به‌وجود آمد. نمی‌شود که شما در دوره‌ای از هیچ بد اخلاقی‌ای کوتاهی نکنید ولی در دوره‌های بعدی وقتی برعلیه شما بداخلاقی شد دیگران را متهم کنید.

کد خبر 213099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز