همشهری آنلاین: نهمین همایش ملی خلیج فارس 16 اردیبهشت‌ماه، از سوی مرکز گردشگری علمی ــ فرهنگی دانشجویان ایران با حضور محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، علیرضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، قدیری ابیانه، کارشناس سیاسی و نسرین معظمی کارشناس حوزه خلیج فارس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

پوستر خلیج فارس

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این مراسم محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان حاضر در جلسه به فعالیت‌های بارز و اثرگذار این نهاد طی 32 سال گذشته اشاره و عنوان کرد: 43 واحد جهاد دانشگاهی در مراکز دانشگاهی سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

یادگاری بارزترین فعالیت جهاد دانشگاهی در بدو ورود به فعالیت‌های تحقیقاتی را ایجاد پژوهشگاه رویان و فعالیت در زمینه سلول‌های بنیادی دانست و گفت: باید رویان‌های مختلفی در زمینه علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر در جهاد دانشگاهی شکل گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سرمنشاء بیداری اسلامی را در منطقه پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ایران یکی از پایه‌های حفظ و ثبات منطقه به شمار می‌رود و از نظر تولید عملی رتبه نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وی بر ضرورت پاسداری از کیان کشور و حفظ خلیج همیشه فارس تأکید و تصریح کرد: باید برای حفظ کیان جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم تا بتوانیم آن را به دست امام عصر(عج) برسانیم.

دیگر سخنران این مراسم علیرضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بود. وی تأکید بر حضور نظامی در منطقه خلیج فارس که به حفاظت از این منطقه منجر می‌شود و همچنین تأکید بر اسم حقیقی خلیج فارس را به دلیل ایجاد امنیتی دانست که سبب شکوفایی اقتصاد این منطقه می‌شود.

شناخت‌ از خلیج فارس موجب می‌شود هم میراث تمدنی این منطقه حفظ شود و هم شرایط تحقیق و پژوهش برای رشته‌های مختلف دانشگاهی درباره خلیج فارس مهیا شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بر وجود 800 کیلومتر ساحل در خلیج فارس عنوان کرد: استفاده بهینه از این فضا سبب جذب توریست‌های بیشتری می‌شود.

بابک ارسیا، سرپرست مرکز گردشگری علمی ــ فرهنگی دانشجویان ایران دیگر سخنران این همایش بود.

وی برگزاری همایش‌های علمی و گردهمایی‌های با محوریت خلیج فارس را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای امتداد بخشیدن به گرد‌آمده‌های استوار تاریخی درباره خلیج فارس برای مردمان امروز و آینده دانست.

وی با بیان اینکه جراحی‌ها و حقیقت نمایی‌های تاریخی و پرداختن به مسائل امروز خلیج فارس از جنبه‌های مختلف آن همانند مسائل زیست محیطی، گردشگری، ویژگی‌های و شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی و .... موجب نهادینه شدن هر چه بیشتر مفهوم تاریخی، جغرافیایی و امروزین خلیج فارس بر یادها خواهد بود، اظهار کرد: این شفاف‌سازی‌ها، پافشاری‌های عالمانه و نشر یافته‌های نو و مستند باعث تشخیص سره از ناسره و یافتن واقعیت است.

ارسیا برگزاری این همایش‌ها را بهترین روش برای جلوگیری از سوء برداشت‌ها و بدفهمی‌ها در منطقه برشمرد که فرآیند نهایی آن گسترش صلح در میان ملت‌ها و اقوام حوزه خلیج فارس در کشورهای خاورمیانه خواهد بود.

وی به فعالیت‌های مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در حوزه خلیج فارس اشاره و عنوان کرد: این مرکز در راستای مسائل طرح شده و با شناخت جایگاه و موقعیت گذشته و درک مسائل امروز در حوزه خلیج فارس تلاش کرده‌ تا شناخت، دانش و بینش عمیق نسبت به تحولات رخ داده در گذشته خلیج فارس با استفاده از دیدگاه‌ها و رویکردی علمی به وجود آورد.

رئیس مرکز گردشگری علمی ــ فرهنگی دانشجویان ایران ادامه داد: این شناخت‌ها موجب می‌شود هم میراث تمدنی این منطقه حفظ شود و هم شرایط تحقیق و پژوهش برای رشته‌های مختلف دانشگاهی درباره خلیج فارس مهیا شود.

وی حفظ حقوق معنوی، فرهنگی و هویت فرهنگی منطقه خلیج فارس را زمانی حفظ و مصون نگه داشته شده دانست که این مسائل به روش علمی شناسایی شود و ادامه داد: مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی با لحاظ کردن مسائل اشاره شده سلسله همایش گردشگری فرهنگی خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده است تا مبادا کاربردهای جعلی به غلط‌های شایع بعدی در اذهان کم اطلاعان و یا مغرضان قرار گیرد.

ارسیا از اضافه شدن بخش توریسم سلامت به نهمین همایش ملی خلیج فارس خبر داد و اظهار کرد: 37 استاد برجسته نزدیک به 500 مقاله را در محورهای ابعاد سیاسی ــ اجتماعی خلیج فارس، اقتصاد و انرژی خلیج فارس، جغرافیا و محیط زیست خلیج فارس، تاریخ و باستان شناسی خلیج فارس و فرهنگ، هنر و معماری خلیج فارس مورد بررسی قرار دادند.

وی میزان مقالات ارسال شده به بخش سیاسی و اجتماعی را 31 درصد، بخش گردشگری 26 درصد، جغرافیا و محیط زیست 16 درصد، تاریخ و باستان شناسی 18 درصد، اقتصاد و انرژی 8 درصد و فرهنگ و معماری را 4 درصد معرفی کرد.

قدیری‌ابیانه از کارشناسان حوزه سیاسی سخنران دیگر این مراسم بود.

وی شناخت وضعیت خلیج فارس را منوط به شناخت وضعیت جهانی دانست که به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است و اظهار کرد: آمریکا و اروپا در اوج بحران به سر می‌برند و این در حالی است که بیداری اسلامی همچنان رو به رشد است.

وی یکی از راه‌های تک قطبی بودن آمریکا را تسلط بر دیگر کشورها دانست و گفت: آمریکا به دنبال این است که با تجزیه کشورها به نحو راحت‌تری بر آنان تسلط یابد و راه را برای استفاده از منابع نفتی آنان باز کند.

نهمین همایش ملی خلیج فارس با سخنرانی نسرین معظمی پیرامون «از تجارت مروارید تا تولید نفت» ادامه یافت و سپس با ارائه پنل و مقالات مختلف به کار خود ادامه داد.

کد خبر 212893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز