گروه بورس: همگام با نام نویسی نامزد‌های ریاست‌جمهوری از امروز در وزارت کشور، تب اظهارنظر در مورد واکنش بورس به انتخابات ریاست‌جمهوری بالا گرفت، در عین حال برخی کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل صعود شاخص بورس تهران، واکنش مثبت بازار سهام به تغییر دولت است.

بورس

به گزارش همشهری، بدون درنظر گرفتن ارزش سهام هلدینگ خلیج‌فارس که معادل 20هزار میلیارد تومان است و سهامش 27فروردین برای نخستین بار در بورس عرضه شد، ارزش کل بورس تهران از ابتدای فروردین تاکنون 30هزار میلیارد تومان رشد کرده است، شاخص بورس نیز در این مدت به شکل خیره‌کننده‌ای صعود کرد و دیروز به مرز 45هزار واحد رسید.

ارزش معاملات بازار سهام نیز روزانه به بیش از 320میلیارد تومان رسیده است. همه این اعداد نشان‌دهنده علائم سیاسی اقتصادی است، که به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در بازار سرمایه اتفاق افتاده است. اگر قرار بود بازار سهام مطابق سنت دورهای قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری، که دولت‌ها پس از هشت سال خداحافظی می‌کردند با نزول مواجه می‌شد، این روزها بازار باید با نزول مواجه می‌شد یا دست‌کم صعود بازار سهام تا این حد پرشتاب نبود.

کارشناسان معتقدند روند صعودی بورس تهران نشان‌دهنده این است که بازار سهام در حال نشان دادن واکنش مثبت به تغییر دولت است. آخرین آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که میزان بازده بورس تهران در 50روز گذشته به 18درصد رسیده که این یک عدد بی‌سابقه در تاریخ 46ساله بورس تهران است.

واکنش مثبت بازاربه انتخابات

در همین رابطه حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با همشهری درباره تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بورس تهران گفت: اگر به 23سال گذشته که بورس تهران پس از جنگ تحمیلی فعالیتش را دوباره از سال69 آغاز کرد نگاه کنید یک نوع ریزش شاخص قبل از برگزاری انتخابات به خوبی قابل مشاهده است. او افزود: تقریبا 9‌ماه قبل از تغییر دولت‌هایی که هشت سال برسر کار بودند بازار سهام با نزول مواجه می‌شد و این موضوع از سال1375 تاکنون تکرار شده است؛ به‌طوری که بازار سهام قبل از تغییر دولت سازندگی با نزول زیادی مواجه شد و این رویه در سال‌های76 و 77 یعنی در دوران دولت اصلاحات و همچنین در سال‌های 83 و 84 هم اتفاق افتاد.

او ادامه داد:اما بازارسهام همیشه یک سال پس از آغاز فعالیت دولت‌های جدید، دوباره شرایط صعودی‌اش را درپیش گرفته است و آخرین دوره مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال84 است که نهایتا بازار سهام یک سال پس از انتخابات و از نیمه دوم سال85 و همزمان با ابلاغ سیاست‌های اصل44 روند صعودی‌اش را دوباره آغاز کرد.

به گفته او رویه برخی سرمایه‌گذاران در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری این است که ترجیح می‌دهند با توجه به تغییر دولت دارایی‌هایشان را در اوراق مالی سرمایه‌گذاری نکنند. خرازی توضیح داد:پیش‌بینی من این بود که بازار سهام مطابق سنت سال‌های گذشته از نیمه دوم سال91 با افت مواجه شود و رویه دوره‌های قبلی ریاست‌جمهوری بازهم تکرار شود اما بنا به چند دلیل این اتفاق در سال92 رخ نداد و بازار سهام از ابتدای سال با صعود مواجه شد.

او به تشریح دلایل صعود بازار سهام پرداخت و گفت: عمده‌ترین دلیل رشد شاخص رشد سه برابری قیمت ارز در سال 91 و 92 بود و این موضوع منجر به رشد سود سهام شرکت‌های صادراتی شد.او در مورد عامل دوم که منجر به صعود شاخص بورس تهران شده است گفت: من شخصا فکر می‌کنم که بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند دولت آینده شرایط بهتری خواهد داشت و دولتی است که اقتصاد را محور فعالیتش قرار خواهد داد. به بیان بهتر، بازار سهام در حال نشان دادن واکنش مثبت نسبت به تغییر دولت است.

به گفته او سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند دولت آینده دولتی است که می‌تواند در ابعاد داخلی و خارجی گام‌های بهتری بردارد.
خرازی با ذکر مثالی توضیح داد: مهم‌ترین مولفه بازار سهام قبل از شاخص بورس، آمار روزانه معاملات است. بررسی روند معاملات در بورس تهران و فرابورس نشان می‌دهد که ارزش روزانه معاملات در این دو بورس افزایش زیادی داشته است به‌طوری که در روز دوشنبه و سه‌شنبه به‌ترتیب 400 و 380میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد شده است که این میزان نسبت به یک سال گذشته رشد زیادی نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه روز گذشته 58 هزار معامله در بورس و فرابورس انجام شده است تأکید کرد:این یک علامت مثبت است که بازار سهام نشان می‌دهد و به‌نظر می‌رسد علائم بازار سهام نسبت به تغییر دولت مثبت است. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که انتظار بازار سهام از دولت جدید چیست؟ گفت:من نمی‌توانم به جای کل بازار صحبت کنم اما به‌عنوان کسی که 15سال در بدنه اجرایی، نظارتی و سرمایه‌گذاری بازار سرمایه فعالیت کرده‌ام می‌توانم بگویم که انتظاراتم از دولت جدید کم کردن تنش‌های بین‌المللی و بازگرداندن اعتماد عمومی به جامعه است.

کد خبر 212814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز