همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران گفت: هتک حرمت مزار "حجربن عدی" نشانگر ماهیت تکفیری، غیرانسانی و ضد حقوق بشری تروریست‌های سوری است.

ایسنا نوشت: آیت‌الله سیداحمد خاتمی در رابطه با هتک حرمت وهابیون به مرقد "حجر بن عدی" در سوریه، اظهار کرد: جنایت اخیر تکفیری‌ها در سوریه اهانت به مقام صحابی بزرگ نبی اکرم (ص)؛ جناب حجربن عدی که یار وفادار حضرت علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) نیز بوده، جنایتی بسیار سهمگین است.

وی افزود: این جنایت از چندین بعد قابل بررسی است یکی این‌که این جنایت نشان می‌دهد ماهیت تروریست‌های سوری، ماهیتی تکفیری، غیرانسانی و ماهیتی است که سر تا پای آن زیر پا گذاشتن حقوق بشر در آن است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «از زمان شهادت جناب حجر بیش از 1380 سال می‌گذرد و در طول این چند قرن پیوسته مرقد وی مورد احترام بوده است» افزود: تکفیری‌های جنایتکار سوریه در بیانیه‌ای که دادند و این جنایت را بر عهده گرفته‌اند هم به این صحابی باوفای نبی اکرم (ص) اهانت کردند و هم به دروغ گفته‌اند این مقبره محل عبادت بوده و معبود شده که این دروغ‌شان در رابطه با همه مزارها است حتی تکفیری‌ها زیارت نبی اکرم (ص) را شرک می‌دانند.

خاتمی ادامه داد: بنابراین دنیا با یک جریان تندرویی مواجه است که به نام اسلام کمترین ارزش را برای انسان قائل نیست.

وی گفت: بعد دوم این جنایت حامیان آن هستند. تحقیقا آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا نمی‌توانند از این جنایت شانه خالی کنند، زیرا تروریست‌هایی که از سوی آنان تقویت می‌شوند دست به این جنایت زده‌اند، بنابراین در این جنایت باید دست آمریکا و دیگر هم‌پیمانانش را نیز به عنوان خط مقدم این جنایت دید.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان افزود: مساله سوم مطرح در این زمینه مربوط به موضع جهان اسلام در این رابطه است. اگر در رابطه با این جنایت موضع شایسته‌ای گرفته نشود در صورت قدرت، تکفیری‌ها به تمام حرم‌های مقدسی که در سوریه است، این چنین اهانت می‌کنند.

خاتمی ادامه داد: بنابراین جای بلندترین فریاد اعتراض در این جنایت است و از عالمان اهل سنت کشورمان انتظار می‌رود بیانیه‌ای قاطع علیه این جنایت بدهند و از علمای جهان اسلام انتظار می‌رود که در برابر این جنایت بایستند که در غیر این صورت هیچ احترامی برای هیچ حریمی از پاکان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: ما منتظر موضع قاطع اهل سنت کشورمان و ان‌شاءالله جهان اسلام در برابر این جنایت هستیم تا بار دیگر شاهد اهانت به مقدسات نباشیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بر مسلمانان سوریه واجب است که با تمام قوا از قداست حرم‌های مقدس سوریه حفاظت کنند و نگذارند که این جانیان بار دیگر مرتکب چنین جنایاتی شوند.

کد خبر 212439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز