همشهری آنلاین: معاون اول رئیس قوه قضائیه گفت: وجود شوراهای حل اختلاف موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها و سرعت رسیدگی به آن شده‌است.

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی روز شنبه در حاشیه همایش معاونان برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری‌های سراسر کشور در زیباکنار رشت در گفتگو با ایرنا افزود: بدین منظور سال گذشته بیش از چهار میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف کشور رسیدگی شده است.

وی یکی از برنامه‌های اساسی قوه قضائیه را کاهش ورود برخی از پرونده‌ها به دادگستری‌ها ذکر کرد و بیان داشت: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح از ورود بسیاری از پرونده‌های خانوادگی و مالی به دادگستری‌ها جلوگیری کرد.

رئیسی یکی دیگر از برنامه‌های قوه قضائیه در سال جاری را رفع اطاله دادرسی‌ها ذکر کرد و افزود: قطعاً بازنگری در قوانین و مقررات دادگستری‌ها نیز موجب کاهش پرونده‌های ورودی می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون برای تحقق این سیاست در مراکز استان‌ها ستاد رفع اطاله دادرسی تشکیل شده‌است که تاکنون سه‌دستورالعمل جامع نیز به این ستادها ابلاغ شده‌است.

معاون اول رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در دادگستری‌ها خاطرنشان کرد: در صورت برنامه‌ریزی دقیق بسیاری از مشکلات موجود در دادگستری‌ها کاسته می‌شود.

رئیسی هدف قوه قضائیه را تحقق عدالت قضایی، جلب اعتماد عمومی و اجرای منویات رییس قوه قضائیه دانست و افزود: فضای دادگستری‌ها برای برنامه‌ریزی آماده است و موضع هماهنگی در این زمینه وجود دارد.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه با اشاره به اهمیت بحث فناوری اظهار داشت: استفاده از فناوری و رایانه در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و نیمی از استان‌های کشور مجهز به سامانه رایانه و فناوری بصورت شبکه شده‌اند.

معاون اول رئیس قوه قضائیه در این‌باره افزود: اعتبارات پیشنهادی فناوری و تجهیزات رایانه‌ای قوه قضائیه در سال گذشته حدود ‪ ۳۰‬میلیارد ریال بوده‌است.

همایش معاونان برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری‌های سراسر کشور روز شنبه با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی معاون اول، حجت‌الاسلام عباسعلی علیزاده معاون اداری مالی و علیرضا جمشیدی معاون حقوقی، توسعه و سخنگوی قوه قضاییه در زیباکنار برگزار شد.

کد خبر 21242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز