گروه شهری - محمد باریکانی: همایش بین‌المللی فرهنگی، گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز گذشته، همزمان با دهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ملی خلیج‌فارس در سالن وزارت کشور برگزار شد.

همایش فرهنگی، گردشگری روز ملی خلیج‌فارس در تالار وزارت کشور برگزار شد

در این مراسم که با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور برگزار شد از کتاب اطلس خلیج‌فارس رونمایی و تمبر یادبود روز ملی خلیج‌فارس نیز توسط رئیس‌جمهور ممهور شد. محمد شریف ملک‌زاده که زمزمه‌های رفتن او از سازمان میراث فرهنگی با هدف فعالیت در ستاد تبلیغاتی یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری آینده شنیده می‌شود، به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: هویت خلیج‌فارس بر همگان مشخص است و آنچه اهمیت دارد این است که بسیاری از اندیشمندان و متخصصان تاریخ از خلیج‌فارس به‌عنوان گهواره تمدن جهان نام می‌برند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: خلیج‌فارس نماد تاریخ ملت ایران است. وی گفت: دفاع از خلیج‌فارس دفاع از هویت تاریخی مردم ایران است و تعصب گرایی منطقه‌ای در این خصوص مطرح نیست. ملک‌زاده با اشاره به هشت دوره برگزاری روز ملی خلیج‌فارس گفت: نیازی به تأکید همیشگی بر نام خلیج‌فارس نداریم چون جهان می‌داند براساس آنچه در کتیبه‌های باستانی، آشوری، نقشه‌های تاریخی و کتاب‌های خطی به‌عنوان قدیمی‌ترین اسناد تاریخی وجود دارد، نام خلیج‌فارس در حیات ملت ایران جاری بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین با تأکید بر لزوم هویت بخشی به روزهای تاریخی گفت: امیدواریم با هویت‌بخشی به روزهای تاریخی ملت ایران بتوانیم هویت ملی مردم ایران را به شکل دائمی پاس بداریم و جهان هم بداند که ملت ایران به تاریخ و تمدن بزرگ خود افتخار می‌کند.

براساس دو کتیبه بسیار مهم باستانی که به خط میخی نیز نوشته شده‌اند و مولاژ ساخته شده از آن در حاشیه روز ملی خلیج‌فارس به نمایش درآمده بود نام خلیج‌فارس با عنوان خلیج پارس و سرزمینی متعلق به قوم آریایی و پارسی‌ها آمده است.پیش‌تر نیز باستان‌شناسان اروپایی و فرانسوی که به کاوش‌های باستان‌شناسی در جبهه‌های جنوبی و شمالی سواحل خلیج فارس در قشم و بخش‌های دیگر پرداخته بودند کشفیاتی داشته‌اند که نشان می‌دهد دریای پارس از همان ابتدا متعلق به ایرانی‌ها بوده است و ادعای مالکیت جزایر ایرانی نیز ادعایی واهی برای ساختن یک هویت تاریخی کاذب است.

جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز که در مراسم بین‌المللی روز ملی خلیج‌فارس حضور داشت با خواندن پیام طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی گفت: منطقه خلیج‌فارس براساس آنچه محققان و باستان‌شناس‌ها اعلام کرده‌اند گهواره تمدن و زادگاه فرهنگ بشری است. وی افزود: خلیج‌فارس همچنین به ایجاد هماهنگی منطقه‌ای و بین‌المللی میان کشورهای منطقه کمک کرده و توانسته است زمینه توسعه و تعاملات گردشگری و همکاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه را فراهم آورد.

طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نیز براساس آنچه منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت، در پیام خود به همایش فرهنگی، گردشگری خلیج‌فارس که در روز ملی خلیج‌فارس برگزار شد، اشاره و اعلام کرد: سازمان بین‌المللی گردشگری مفتخر است که از تلاش‌های ایران برای توسعه گردشگری قدردانی کند. به گفته طالب ریفاعی، خلیج‌فارس دریایی پهناور و پل ارتباطی با کشورهای جهان است و موجب شده تا مردم و کشورهای آن منطقه به توسعه تعاملات گردشگری بپردازند.

براساس آنچه دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در پیام خود به همایش بین‌المللی روز ملی خلیج‌فارس اعلام کرده است، صنعت گردشگری 9درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به‌خود اختصاص داده است و ایران می‌تواند با بهره‌گیری از آب‌های خلیج‌فارس نقش مهمی در توسعه گردشگری ایفا کند. در همایش بین‌المللی فرهنگی، گردشگری روز ملی خلیج‌فارس که با اجرای قطعات موسیقی بوشهری از جنوب کشور توسط گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان ادامه یافت، محققان و تاریخ دان‌های خلیج‌فارس نیز حضور داشتند که به اتفاقات تاریخی در دفاع از خلیج‌فارس اشاره کردند.

دکتر اقتداری که تحقیقات بسیاری در موضوع خلیج‌فارس داشته است در این مراسم با اشاره به مبارزات مردم جنوب ایران به‌منظور از میان برداشتن استعمار 170ساله پرتغال در خلیج‌فارس گفت: روس و انگلیس هم تلاش زیادی برای سیطره بر خلیج‌فارس داشتند که هر بار با مبارزات مردم ایران به شکست انجامید. به گفته دکتر اقتداری، ایران و ایرانی برای برجای ماندن خلیج‌فارس زحمات زیادی را تحمل کرده‌اند که مورخان و ایران‌شناس‌ها باید به انتشار داستان‌های غم انگیز و افتخار آمیز ایرانی‌ها برای حفظ خلیج‌فارس اقدام کنند. همایش بین‌المللی فرهنگی، گردشگری سازمان میراث فرهنگی در حالی برگزار شد که براساس آنچه رئیس‌جمهور اعلام کرد به‌دلیل شرایط پیش آمده، اسفندیار رحیم مشایی درخواست احمدی‌نژاد برای سخن گفتن در مورد خلیج‌فارس و فلسفه نامگذاری آن را نپذیرفت. در ادامه این همایش از یک ناخدا، یک دهیار، یک هنرمند، یک رفتگر، دکتر کردوانی، دکتر اقتداری و محققان تاریخ خلیج‌فارس با اهدای هدایایی تقدیر شد. یکی از رفتگران نمونه شهرداری تهران که مدت پنج سال است در شهرداری فعالیت می‌کند از رئیس‌جمهور خواست که هدیه او را بپذیرد. محمود احمدی‌نژاد نیز با پذیرفتن درخواست این رفتگر شهرداری بسته‌ای را که وی به او اهدا کرده بود روی سکو گشود که یک دست لباس کامل رفتگری به رنگ نارنجی بود.

کد خبر 211913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز