همشهری آنلاین: کتاب نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات نوشته حمیدکارگر در آستانه برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، توسط انتشارات روزنه منتشر شد.

کتاب نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات

حمیدکارگر در این کتاب به بررسی برخی نظریه‌های ارتباط‌جمعی و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های رسانه‌ای در فضای امروز ایران پرداخته است. این کتاب دارای هفت فصل است که حوزه‌های ارتباطات، روزنامه‌نگاری، فضای‌مجازی، روزنامه‌نگاری، تبلیغات، رسانه و یادداشت‌های پراکنده را شامل می‌شوند.

نویسنده کتاب درباره رویکردهای مطرح در کتابش چنین میگوید: در برخی از این نوشتارها دغدغه و دلنگرانی‌هایی نسبت به وضعیت رسانه‌ای امروز ایران مطرح شده‌است. در بخش‌ دیگری ازکتاب پرسش‌هایی مرتبط با آنچه در فضای رسانه‌ای کشورمان درجریان است، مطرح می‌شود. بخش دیگری از یادداشت‌ها نیز به ارایه پیشنهادها و راهکارهایی برای رفع دغدغه‌های یادشده می‌پردازد. وی با اشاره به ضرورت کاربردی کردن دانش رسانه که در کتابش برآن تاکید دارد، می‌گوید بهبود جریان ارتباطی و رسانه‌ای کنونی کشور نیازمند عملی شدن دانش تجمیع شده در این حوزه و به‌کارگیری فنون کنش رسانه‌ای است و ضروری است تا دانشجویان ارتباطات و روزنامه‌نگاری، آموزه‌های خود را در وادی عمل به‌ کار گیرند و نقطه وصل نظر و عمل را به خوبی فراگیرند.

این نویسنده ادامه داد: در این کتاب با ذکر نمونه‌هایی از رویدادهای خبری چند سال اخیر، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های خبری قابل کاربرد در این رویدادها و چگونگی ارتباط یافتن این واقعیت‌های خبری با نظریه‌های ارتباطی بررسی شده‌است و مواردی که نظریه‌ها در میدان عمل به‌کار آمده‌اند،برای مخاطب بازشناسی شده‌‌است. به گفته وی این کتاب رویکردی نقادانه دارد که ضمن تلنگر زدن بر کاستی‌ها و نواقص کنونی حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری، به ارایه پیشنهادهایی برای بهبود کنش‌های‌ رسانه‌ای می‌پردازد.

کارگر یادآور شد: دکتر علی‌اکبر فرهنگی، مبدع رشته مدیریت رسانه و چهره ماندگار حوزه مدیریت، بر این کتاب مقدمه‌ای نوشته و مطالعه آنرا به دانشجویان و علاقه‌مندان توصیه کرده‌است. دکتر فرهنگی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: اثر حاضر که از اندیشه نقاد و قلم وقاد آقای حمید کارگر، از دست‌اندرکاران ارتباطات و رسانه‌ها، ساری و جاری شده‌است، نکات ارزشمندی را درباب رسانه‌ها و ارتباطات مطرح کرده‌است. در واقع می‌توان آنرا مجموعه‌ یا کشکولی از تلخ وشیرین‌های‌ عرصه مطبوعات و رسانه‌ها و ارتباطات نظری به‌حساب آورد. از آنجا که نویسنده خود به گونه‌ای فعال با ارتباطات جمعی و سازمانی سروکار داشته، به زوایای پنهان رسانه‌ها دست یافته و نکات دلچسبی را به خواننده اثر هدیه می‌کند.

کد خبر 211648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز