همشهری آنلاین: یک روزنامه سوئیسی اعلام کرده در صورتی که دولت سوئیس مبلغ 400 میلیون فرانک (330 میلیون دلار) به سازمان جهانی تجارت برای تهیه یک ساختمان جدید در ژنو ندهد، این سازمان مقر خود را به یک کشور آسیایی منتقل خواهد کرد.

بر اساس گزارش روزنامه "نیو زوریخ زایتونگ" که روز چهارشنبه 12 اردیبهشت منشر شده سازمان جهانی تجارت به دولت سوئیس اعلام کرده چنانچه کمک لازم برای تهیه یک ساختمان جدید که این سازمان بتواند تمامی 700 کارمند خود را در آن جای دهد ارائه نکند، مقر خود را به یک کشور آسیایی احتمالاً سنگاپور یا هنگ کنگ، منتقل خواهد کرد.

در حال حاض مقر سازمان جهانی تجارت در یک ساختمان گسترش یافته ساخت دهه 1920 بنام مرکز ویلیام راپارد مشرف به دریاچه ژنو است. البته به دلیل  عدم گنجایش این ساختمان تعدادی از کارکنان سازمان جهانی تجارت در یک ساختمان دیگر هستند. 

اگر چه تاکنون دولت سوئیس یا مقامات سازمان جهانی تجارت نسبت به گزارش روزنامه "نیو زوریخ زایتونگ" واکنشی نشان نداده اند اما این موضوع که سازمان جهانی تجارت درصدد آن است تا همه 700 کارمند خود را در یک ساختمان قرار دهد یک امر آشکار است.

بر اساس گزارش روزنامه سوئیسی مقامات وزارتخارجه سوئیس و سازمان جهانی تجارت از ماه دسامبر سال 2006 مذاکراتی برای حل این مشکل آغاز کرده‌اند اما هنوز این مذاکرات به نتیجه نرسیده‌است.

البته وقتی رسانه‌ها از وزیر اقتصاد سوئیس در باره این مسئله سؤال کرده‌اند او گفته است هم وزارت اقتصاد و هم وزارت امورخارجه سوئیس به دنبال آن هستند که مقر سازمان جهانی تجارت در ژنو باقی بماند.

سخنگوی وزات امور خارجه سوئیس هم گفته است سازمان جهانی تجارت یکی از پایه اساسی جایگاه بین‌المللی ژنو است و نیاز آن یه فضای بیشتر به خوبی درک می‌شود.

کد خبر 21162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز