جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

گروه سلامت: دانشمندان می‌گویند درمان جدیدی را برای مبتلایان به پوکی استخوان کشف کرده‌اند.

محققانی از 27 کشور جهان این درمان جدید را برای سه سال مورد ارزیابی قرار داده‌اند و نتیجه آن را در مجله معتبر پزشکی نیواینگلند (New England Journal of Medicine) منتشر کرده‌اند. مهم‌ترین مزیت این دارو این است که یک بار مصرف آن در سال کافی است، درحالی‌که داروهای فعلی اغلب باید بصورت روزانه مصرف شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا بیش از 7 هزار و 500 زن بالای 65 سال را مورد مطالعه قرار دادند و به نیمی‌از آنها داروی تزریقی زولدرونیک اسید (Zoledronic acid) و به نیمی‌دیگر دارونما دادند.

یافته‌ها حاکی بود که این درمان تزریقی خطر شکستگی لگن خاصره را تا 40 درصد و شکستگی در ستون فقرات را تا 70 درصد کاهش می‌دهد و به این ترتیب اثر درمانی زولدرونیک اسید (که نام تجاری آن آکلاستا است) به اثبات رسید.

تولیدکنندگان این دارو امیدوارند مقامات اروپا در طی سال جاری میلادی مجوز توزیع زولدرونیک اسید را صادر کنند.

این دارو فقط یک بار در سال باید تزریق شود و تزریق آن نیز 15 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

داروهایی که تاکنون برای پوکی استخوان تجویز می‌شده به صورت قرص بوده و هر روز باید مصرف شود و تحقیقات نشان داده که بیماران پوکی استخوان به طور منظم داروهای خود را مصرف نمی‌کنند؛ عوارض جانبی این داروها، از جمله تورم لوله مری که بلع را دشوار می‌کند، باعث می‌شود بیمار پس از 6 ماه مصرف آن را رها کند.

بهای آلکاستا، حدود 600 دلار است و مهم‌ترین عارضه آن افزایش خطر نوسان غیرطبیعی ضربان قلب است.

پروفسور دیوید رید، از دانشگاه آبردین بریتانیا که گروه وی در این تحقیق شرکت داشته، جلوگیری از شکستگی لگن خاصره، که مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان در سالمندان است، را امری حیاتی دانسته چراکه حتی در پیشرفته‌ترین کشورها حدود 20 درصد از بیمارانی که لگن آن‌ها دچار شکستگی شده، در عرض 6 ماه می‌میرند.

با این که بسیاری بر این تصور هستند که پوکی استخوان یکی از بیماری‌های دوران سالمندی است اما گفته می‌شود که ابتلا به آن در دوران نوجوانی آغاز می‌شود.

بیماری‌ای که در آن استحکام نسج استخوان افت کرده و احتمال شکستگی چند برابر می‌شود. نیمی‌از زنان بالای 50 سال دچار شکستگی استخوان می‌شوند که دلیل اصلی آن پوکی استخوان یا «استئوپروز» است.

 سن بالا، رفتارهای ماشینی، فعالیت بدنی کم و سابقه ژنتیکی از جمله علل ایجاد پوکی استخوان هستند.

پزشکان می‌گویند با توجه به این که از 30 سالگی به بعد بافت استخوانی تحلیل می‌رود احتمال بروز پوکی استخوان نیز در سنین میانسالی و کهنسالی افزایش می‌یابد که برخی از عوامل از جمله یائسگی در زنان به دلیل کاهش سطح استروژن منجر به تسریع این عامل قبل از زمان مذکور است.

با این‌حال با تغذیه مناسب، یعنی غذاهایی که حاوی ویتامین D و کلسیم باشد و نیز فعالیت بدنی مناسب می‌توان دانسیته استخوان را افزایش داد.

کد خبر 21160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز