همشهری آنلاین: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تقاطع شیخ فضل الله - جناح خبر داد و گفت: پل‌های شش گانه تقاطع شیخ فضل الله - جناح در اردیبهشت ماه و ۸ ماه زود‌تر از زمان تعیین شده بهره برداری خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، مازیار حسینی با اشاره به اینکه پل‌های تقاطع شیخ فضل الله ـ جناح در چهار سطح اجرا شده و این موضوع زیبایی بصری پروژه را افزایش داده است، افزود: با توجه به قرار گرفتن این تقاطع در یکی از محورهای اصلی مواصلاتی منتهی به برج آزادی و ضرورت حفظ خط دید این بنای ملی، نحوه اجرا و طراحی پل‌های ششگانه تقاطع، اهمیت بیشتری یافته است.

وی با بیان اینکه پل‌های این تقاطع با استفاده از تکنیک پل‌های صندوقه‌ای بتنی پیش ساخته بنا شده است، اظهار کرد: اگر این تکنولوژی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، تنها راه حل باقیمانده برای گذر از دهانه‌ای ۱۲۰متری، استفاده از تکنیک پل‌های کابلی معلق بود که علاوه بر افزایش فزاینده زمان و هزینه اجرای پروژه، بدون شک احداث پیلون (پایه نگهدارنده عرشه پل‌های کابلی) باعث مخدوش شدن نمای شمال به جنوب برج آزادی می‌شد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه پل تقاطع شیخ فضل الله ـ جناح تنها یک سازه مهندسی و یک پروژه عمرانی صرف نیست افزود: این پل دارای یک هویت هنری برای شهر است و با توجه به اینکه جزو معدود پل‌های چندسطحی تهران بوده و در کشور هم کم نظیر است، می‌توان از آن به عنوان سازه‌ای نمادین یاد کرد.

حسینی تصریح کرد: قرارداد این پروژه با پیمانکار ۳۶ ماهه بوده و در نتیجه برابر زمان بندی باید در آذر ماه سال جاری تکمیل می‌شد، این در حالیست که پیشرفت فیزیکی این تقاطع از مرز ۹۷ درصد عبور کرده و انشاالله در اردیبهشت ماه جاری، یعنی ۸ ماه زود‌تر از موعد از پیش تعیین شده به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین اجرای این پروژه را موجب رخ دادن زایشی در حوزه مهندسی و عمران کشور دانست و تصریح کرد: برای احداث پل و نصب قطعات بتنی به این روش، تیم‌های نصاب بسیار معدودی در کشور وجود داشتند که با توجه به نیاز به وجود آمده، نسبت به آموزش و افزایش این تیم‌ها اقدام شدو درحال حاضر می‌توان از این ظرفیت و نیروی متخصص ایجادشده در پروژه‌های عمرانی بزرگ دیگری نیز بهره برد.

به گفته وی، صرفنظر از پروژه‌های عمرانی بزرگراهی پایتخت در دو سال اخیر که برخی از آن‌ها هنوز به بهره برداری نرسیده است، در تهران پیش از این تنها پل سید خندان با این روش احداث شده که این مورد هم پیش از انقلاب و توسط فرانسوی‌ها اجرا شده بود، در حالی که طی کمتر از سه سال اخیر، این تکنیک به طور کامل در تهران و در جریان اجرای پروژه‌هایی نظیر تقاطع شیخ فضل الله ـ جناح، کاروانسرا سنگی ۱و۲ و پل‌های رمپی پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر به کار گرفته و بومی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین به تاثیرات ترافیکی این پل اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این طرح عمرانی در تنظیم و تقسیم سفرهای غرب تهران و همچنین تسهیل رفت و آمد در خیابان‌های آزادی، صادقیه، اکباتان و بزرگراه‌های تهران-کرج، جناح، شیخ فضل الله نوری و یادگار امام (ره) تاثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

کد خبر 211218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز