گروه شهرستان‌ها - محمدخادمی: خلیج‌فارس از لحاظ فراوانی آبزیان، در شمار غنی‌ترین دریاهای جهان به‌شمار می‌رود.

بندرعباس - بازار ماهی فروشان

 به همین منظور زن و مرد وپیر و جوان بندرعباسی همه‌روزه با قایق‌های کوچک هم که شده زیر نور خورشید در آب‌های پرتلاطم خلیج‌فارس در تلاش هستند تا با ماهی‌گرفتن و فروش صیدشان معیشت روزمره‌شان را بگذرانند. اما با همه سختی‌ای که ماهیگیران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نبود بازار مناسب برای فروش صیدشان مشکلاتی را برای آنها و خریداران محصولات آبزی به‌وجود آورده است. در حال حاضر تنها در شهر بندرعباس به‌عنوان مرکز استان هرمزگان یک بازار عرضه محصولات آبزی وجود دارد.

بی‌توجهی مسئولان

احمدرضا رحیمی یکی از فروشندگان ماهی این بازار که در حال بالا و پایین کردن یخ‌ها روی ماهی‌های خود است، تا آنها را خنک نگهدارد و نگذارد محصولاتش از گرمای طاقت‌فرسای جنوب خراب شود، با دلی پر به خبرنگار ما می‌گوید: بوی نامطلوب که در این بازار به مشام می‌رسد باعث می‌شود که خریداران احساس کنند محصولات آبزی این بازار فاسد شده‌است، این درحالی است که نظافت نامناسب بازار باعث می‌شود این بو احساس ‌شود. این فروشنده می‌افزاید: نزدیک به 300 تا 400نفر در این بازار مشغول به‌کار هستند، درحالی‌که اگر مکان مناسبی برای عرضه ماهی راه‌اندازی شود نیروی کار بیشتری در این زمینه مشغول به‌کار می‌شوند. وی به پیش‌فروش غرفه‌های جدید در بازار که قرار است ساخته شود اشاره می‌کند و می‌گوید: فروشندگان این بازار توان خرید غرفه در بازار جدید را ندارند و آنطور که باخبر شده‌ام تنها چند نفر اقدام به خرید غرفه در بازار جدید کرده‌اند.

صید و فروش میگو در این استان نیز از رونق خاصی برخوردار است. زنان در گوشه‌ای از این بازار مشغول پاک کردن میگو برای مشتریان هستند. مریم کریمی، یکی از این زنان می‌گوید: مشکلات صید آبزیان یک ‌طرف، نبود محیط مناسب برای فروش هم طرف دیگر. وی از بی‌توجهی مسئولان استان به ماهی فروشان گلایه می‌کند و می‌گوید: تعداد زیادی از اهالی بندرعباس معیشت‌شان را با صید و فروش ماهی می‌گذرانند، از سوی دیگر ماهی جنوب یکی از پرطرفدارترین ماهی‌ها بین هموطنانمان است اما متأسفانه مسئولان توجهی به این موضوع ندارند. عباس سلیمی بندری که سال‌های سال است درعرصه فروش ماهی در این بازار فعالیت می‌کند نیز می‌گوید: حدود 10سال پیش مسئولان شهر، محیط فعلی را راه‌اندازی کردند، این مجموعه با 52غرفه فعالیت می‌کند اما متأسفانه امکانات مناسبی برای آن طراحی نشده است. وی می‌افزاید: نبود سردخانه، نبود سیستم سرمایشی در داخل سالن، بهداشت نامناسب و... مشکلاتی رابرای غرفه‌داران و خریداران به‌وجود آورده است. آنطور که سلیمی بندری عنوان می‌کند ماهی بندرعباس بهترین نوع ماهی کشور است اما نبود بازار مناسب برای عرضه و فروش
باعث شده تا در خیلی مواقع ماهی روی دست صیادان بماند. به گفته وی یک سالی می‌شود که مجموعه‌ای برای بازار فروش ماهی در همین محله در حال ساخت است ولی تاکنون فعالیت عمرانی آن به پایان نرسیده است. این درحالی است که درسفر هیأت دولت به استان هرمزگان رئیس‌جمهور در جریان مشکلات ماهی‌فروشان و صیادان این شهر قرار گرفت، اما متأسفانه آنطور که باید اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

‌پیگیر رفع مشکلات هستیم

یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: سال‌های سال است که در محله پشت شهر صیادان و ماهی فروشان اقدام به عرضه ماهی می‌کنند تا اینکه مدیریت شهر با همکاری بخش خصوصی سال گذشته ساخت بازار سرپوشیده را در دستور کار خود قرار داد. راحله ملایی ادامه می‌دهد: قرار است در بازار جدیدکه تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد نزدیک به یک‌صد غرفه راه‌اندازی شود اما تاکنون ماهی‌فروشان برای پیش‌خرید غرفه آنطور که باید همکاری نکرده‌اند، این درحالی است که شورای شهر و شهرداری بندرعباس اولویت فروش غرفه بازارجدید را برای فروشندگان بازار فعلی گذاشته است. وی درپاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه چرا ساخت بازار جدید اینقدر طول کشیده است، پاسخ می‌دهد: طبق توافقی که با بخش خصوص صورت گرفته است سه سال زمان برای ساخت این بازارلازم است‌ که تاکنون یک‌سال از زمان این توافقنامه گذشته است. وی اضافه می‌کند: این بازار به شکل بین‌المللی ساخته خواهد شد، به همین دلیل باید برای آن پارکینگ خودرو، دستگاه‌های خنک‌کننده محصولات آبزی برای تمامی غرفه‌ها، سیستم خنک‌کننده داخل سالن و سیستم بهداشتی محیط طراحی شود که انجام این کارها زمان زیادی را می‌طلبد. وی می‌گوید: با وجود این در کمیسیون معاملات شورای شهر با همکاری مرکز بهداشت، فرمانداری و بخش خصوصی پیگیرهستیم تا این مجموعه به سرعت ساخته شود.

احمد مرادی، فرماندار بندرعباس اما روند ساخت‌وساز بازار ماهی را خوب ارزیابی می‌کند. وی در رابطه با مسئله بهداشت بازار جدید می‌گوید: مشکلاتی برای بهداشت ساختمان بازار جدید ماهی نیز وجود داشت که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان برطرف شد، همچنین تمامی سیستم‌ها به شکل مکانیزه راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 211184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز