همشهری آنلاین: دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، نیروهای امنیتی میانمار با حمایت از حملات بوداییان راخین به مناطق مسکونی مسلمانان روهینجا، اقدام به دفن ده‌ها جسد که دست برخی از آن‌ها از پشت بسته شده بود، کرد.

مسلمانان در میانمار

به گزارش ایسنا، به نوشته رونامه دیلی تلگراف، ناظران دیده‌بان حقوق بشر شواهد و مدارکی را از 27 بخش مختلف در استان راخین جمع‌آوری کرده‌اند که نشان دهنده دست داشتن بخش‌های دولتی و رسمی در این کشتارهای دسته جمعی است.

در این کشتارهای دسته جمعی دست‌کم صدها تن کشته شده‌اند و از ماه ژوئن تا اکتبر سال گذشته دست‌کم چهار گور دسته جمعی حفر شده است.

این گزارش جامع‌ترین مدرکی است که تاکنون در خصوص همدستی دولت میانمار در موج حملات قومی به دست آمده و تنها چند ساعت پیش از آنکه اتحادیه اروپا قصد داشت به پاس تعهدات اصلاح طلبانه دولت میانمار تحریم‌های اعمال شده بر این کشور را لغو کند، این گزارش منتشر شده است. دولت میانمار امروز در نشستی که در لوکزامبورگ برگزار شد تعهدات اصلاح طلبانه خود را مطرح کرد.

شهروندان غیر نظامی محلی از یکی از گورهای دسته جمعی در نزدیکی شهر سیتوی از 18 جسدی که در این گور دفن شده بودند، عکس‌برداری کرده‌اند.

دستان این اجساد با نوارهای پلاستیکی که توسط پلیس استفاده می‌شود از پشت بسته شده بود.

یکی از مسلمانان روهینجا که شاهد دفن این اجساد در گورهای دسته جمعی بود. به دیده‌بان حقوق بشر گفت: آنها اجساد را درست در همین جا دفن کردند. سه جسد جراحاتی ناشی از اصابت گلوله داشتند. برخی از آنها سوازنده شده و برخی دیگر جراحاتی ناشی از ضربات چاقو داشتند. یکی از اجساد از ناحیه سینه و دیگری از ناحیه پیشانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. دستان دو جسد از ناحیه مچ از جلو بسته شده و دستان یکی دیگر از اجساد از پشت بسته شده بود.

بیش از 100 شاهد عینی این خشونت‌ها اعلام کردند که پلیس و ارتش پیش از حمله وارد محل شدند و به مردم محلی با استقرار تعدادی از نیروها اطمینان خاطر دادند اما سپس تعهد خود را زیر پا گذاشته و اجازه دادند که حملات در گرفته و خود به این خشونت‌ها پیوستند.

بدترین قتل‌عام این سه ماه کشتار بیش از 70 تن از جمله 27 کودک بود که در روستای "یان تی" صورت گرفت.

فیل رابرتسون، معاون نماینده آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: دولت میانمار در درگیری‌های قبیله‌ای علیه مسلمانان روهینجا دست دارد. دولت میانمار باید هر چه سریعتر این نقض‌ها و تجاوزات را متوقف کرده و مقصران این اقدامات وحشیانه را مجازات کنند در غیر این صورت مسئول خشونت‌های بیشتر علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی در میانمار خواهد بود.

بیش از 125 هزار تن در این درگیری‌ها بی‌خانمان شده و سازمان ملل روز گذشته هشدار داد که افرادی که هنوز در کمپ ها زندگی می‌کنند با وضعیت و شرایطی اسفبار رو به رو هستند.

نماینده مردم روهینجا از حزب دموکراتیک ناسیونال برای توسعه گفت، آنگ سان سوچی، فعال مشهور دموکراسی میانمار ملزم است تا علیه دست داشتن دولت میانمار در این حملات اعتراض کند.

کد خبر 210519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز