چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهارشنبه 12 اردیبهشت بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز به کار می‌کند. گفتگویی با طراح پوستر این نمایشگاه انجام داده‌‌ایم.

سیاوش فانی معمولا به گرافیک مطبوعات می‌پردازد و در رشته گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل است.

  • از خصوصیات پوستر امسال بگویید؟

پوستر را می‌توانیم به دو بخش تصویری و اطلاع رسانی تقسیم کنیم:
در بخش تصویری تلاش شده که طرح حول محور شعار سال که همان اتحاد ملی و انسجام اسلامی است باشد. استفاده از رنگ پس زمینه سبز به واسطه قرار گرفتن نمایشگاه در فصل بهار است و این رنگ بیشتر نشانه رویش و سرزندگی است.

نقش کتیبه هم تاکیید بیشتری بر شعار امسال است که نقشی اسلامی است. ضمن آن که این نقوش از دوره سلجوقی تا صفوی در معماری ایران وجود دارد.

در این کتیبه از رنگ‌های لاجوردی و قهوه ای استفاده کرده‌ام. رنگ لاجوردی را در نقش‌های اسلامی در ایران بسیار می‌بینیم. از رنگ قهوه‌ای هم برای کنتراست بیشتر استفاده شده است. این نقش را می‌توان در معماری مسجد جامع ورامین، مسجد جامع سمنان و سلطانیه دید.

  • چرا از دو کتاب با اندازه‌های مختلف استفاده کردید؟

این دو کتاب یک چهارم نقش این کتیبه است و در این بخش تصویر دو نوع از مرسوم‌ترین صحافی ها قرار داده شده است ولی تفاوت اندازه کتاب‌ها بخاطر تنوع کتاب در این نمایشگاه است.

  • و درباره زاویه‌ای که کتاب ها قرار گرفته‌اند؟

این انتخاب برای بیان تصویر به شیوه‌ای متفاوت است.

  • کمی از بخش دوم یا همان بخش اطلاع رسانی بگویید؟

نوع ترکیب بندی به شکلی است که بخش اطلاع رسانی کاملا از بخش تصویری جداست که پس زمینه مشکی این بخش به همین منظور انتخاب شده. شعار سال با رنگ قرمز تاکید بیشتری به شعار سال است.

سعی کرده‌ام تایپ و چینش به شکلی عامیانه بماند و با یک پوستر آرتیستیک کاملا متفاوت است. همچنین به خاطر زمان دو هفته‌ای نمایشگاه می خواستم عناصر بصری به شکلی به یادماندنی باشد چون این تصویر است که در ذهن می ماند.

سفارش این طرح چه زمانی بود؟
سفارش کار اوایل اردیبهشت از طرف دفتر هماهنگی و ارتباطات نمایشگاه بود و این طرح از بین هشت طرح دیگر انتخاب شد.

  • چرا در بعضی از استند‌ها و پوسترهای شهری تفاوت‌هایی با طرح شما وجود دارد؟

این موضوع بیشتر به انتخاب مسوولان باز می‌گردد و از دست طراح خارج است. یک نمایشگاه باید در اختیار یک طراح باشد تا بتواند هماهنگی لازم بین پوستر، برچسب، کارت سینه، بلیت و حتی تبلیغات رادیو و تلویزیونی را اعمال کند.

  • بین پوستر امسال و سال‌های گذشته رابطه‌‌ای هست؟

در حقیقت این همبستگی باید وجود داشته باشد چون ما هر سال یک شعار داریم و نمایشگاه کتاب را می‌توان اولین اتفاق فرهنگی سال دانست حفظ این ارتباط مشکل است.

من فکر می کنم این شیوه انتخاب شعار اشتباه است چون نمایشگاه کتاب یک نمایشگاه بین المللی است و نباید نماد یک اتفاق داخلی شعار نمایشگاه باشد. بهتر است 2 پوستر طراحی شود تا ماهیت بین‌المللی در پوستر دیگری لحاظ شود.

کد خبر 20951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز