مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح دو دانشگااه کالیفرنیایی و کانادایی برای اجرا و ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان بر قله آتشفشان مائونا‌کی در هاوایی توسط هیات زمین ومنابع طبیعی تایید شد.

تلسکوپ

بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، این تلسکوپ قادر خواهد بود سیاره‌هایی که بر مدار ستاره‌هایی به جز خورشید در حرکتند را مشاهده کند و به اخترشناسان امکان مشاهده شکل‌گیری و متولد شدن سیاره‌ها و ستاره‌های جدید را خواهد داد. این سازه همچنین به دانشمندان کمک خواهد کرد به 13 میلیارد سال پیش بازگشته و نگاهی به ابتدایی‌ترین سالهای شکل‌گیری جهان هستی بیاندازند.

هزینه ساخت این تلسکوپ عظیم در حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده‌است. آینه اصلی این تلسکوپ با طولی درحدود 30.48 متر منطقه تحت رصد بزرگترین تلسکوپ‌های نوری موجود را 9 برابر افزایش خواهد داد. درعین حال تصاویر این تلسکوپ نسبت به تلسکوپهای موجود سه برابر واضح‌تر و شفاف‌تر خواهند بود.

طرح رایانه‌ای بزرگترین تلسکوپ جهان

با‌این‌همه شاید نام بزرگترین تلسکوپ جهان برای طولانی مدت در برابر نام این تلسکوپ باقی نماند زیرا گروهی از کشورهای اروپایی قصد دارند ابرتلسکوپ اروپایی یا EELT را بنا کنند،‌تلسکوپی که آینه آن طولی برابر 42 متر خواهد داشت.

برخی از گروه‌های بومی هاوایی علیه این طرح شکایت کرده و شکایت‌نامه‌هایی را به امضا رسانده‌اند زیرا بر این باورند این تلسکوپ قله مقدس آتشفشان را آلوده خواهد کرد. در سنت بومی هاوایی ارتفاعات، مقدس و دروازه‌ای به سوی بهشت به شمار می‌روند. در گذشته تنها افراد بلند‌مرتبه و کشیشان اجازه رفتن به قله مائونا‌کی را داشتند. وجود یک قبرستان در این منطقه به تایید رسیده و احتمال وجود چها قبرستان دیگر نیز در آن وجود دارد.

طرح رایانه‌ای بزرگترین تلسکوپ جهان

فعالان زیست‌محیطی نیز به این طرح اعتراض کرده‌اند زیرا بر این باورند آغاز این طرح زیستگاه نوعی سوسک کمیاب را دچار آسیب‌دیدگی خواهد کرد. با این‌همه طرح، با شروط و بند‌های فراوان به تایید نهایی رسیده است، یکی از شروط آشنایی کارمندان این طرح با فرهنگ و منابع طبیعی هاوایی است.

دانشگاه کالیفرنیا، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و انجمن مطالعات نجومی دانشگاه‌های کانادا در راس این پروژه قرار دارند و چین، هند و ژاپن نیز قصد همکاری در این پروژه را دارند.

طرح رایانه‌ای بزرگترین تلسکوپ جهان

درحال حاضر دهها تلسکوپ بر روی قله مائونا‌کی درحال رصد آسمان‌ هستند. این آتشفشان خاموش از آن رو نزد اخترشناسان مهم است که قله آن بر فراز ابرها و در ارتفاع 4.2 کیلومتری قرار گرفته و طی 300 روز از سال نمایی صاف و واضح را از آسمان به نمایش می‌گذارد. همچنین قرار گرفتن هاوایی در میان اقیانوس آرام به معنی حذف آلودگی نوری است.

کد خبر 209423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز