دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۴۰ تالاب کشور ۱۰ تا ۷۰ درصد خشکیدگی دارند افزود: به طور کلی نوسانات وضعیت تالاب‌ها متاثر از روان آب‌هاست که برای مدیریت آن‌ها برنامه‌های مختلفی را تدوین کرده‌ایم.

ایسنا نوشت: ناصر مقدسی با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه دریاچه ارومیه با ۵۰۰ هزار هکتار وسعت، تقریبا یک سوم از مساحت رامسر سایت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد اهمیت بیشتری نسبت به دیگر تالاب‌ها داشته و مورد توجه قرار می‌گیرد اما تالاب‌های دیگر کشور از جمله هامون‌ها، گاوخونی و شادگان نیز از دریاچه‌هایی هستند که دچار خشکسالی شده و در اولویت احیا قرار دارند.

هامون خشک

وی ادامه داد: در دو دریاچه هامون پوزک و هیرمند به دو علت تغییرات اقلیمی و کنترل آب‌های برون مرزی که در بالا دست این دریاچه صورت می‌گیرد دچار خشکی هستند که احیای آن را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ در خصوص دریاچه شادگان نیز امیدواریم با اجرای پروژه انتقال آب بتوانیم این دریاچه را مجددا احیا کنیم.

مقدسی تاکید کرد: نباید به تالاب‌ها تنها به عنوان یک زیست‌بوم نگاه کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم بلکه برای مدیریت آن‌ها باید تمام حوضه‌های بالاست و کل اکوسیستم را در نظر بگیریم اما با وجود آنکه در ادبیات مدیریت محیط زیست در برنامه پنجم توسعه نگاه اکوسیستمی به خوبی مطرح شده این نقیصه در برنامه‌ریزی‌های فعلی وجود دارد.

تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیستگفت: بر اساس توافقات انجام شده با وزارت نیرو ۳. ۱ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه تا پایان خردادماه امسال تامین می‌شود.

وی افزود: علاوه بر مدیریت و ساماندهی مصرف آب، نحوه کنترل و بهره برداری غیرمجاز که مهم‌ترین وظیفه وزارت نیرو در مورد احیای دریاچه ارومیه است، راه‌های ابتکاری در کاهش استفاده از آب و جلوگیری از احداث سدهای آبخیز جدید از دیگر وظایف این نهاد است.

مقدسی درباره وظایف وزارت جهاد کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: از آنجا که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مصرف کننده آب کشور بخش کشاورزی است این وزارتخانه باید استفاده بهینه آب در اراضی کشاورزی و باغات، تغییر سریع روش‌های آبیاری، جلوگیری از هدر رفت و صرفه‌جویی آب، کیفی‌سازی تولید در بخش کشاورزی و کاهش هدررفت آب را در دستورکار قرار دهد.

میزان آب ورودی دریاچه ارومیه مشخص نیست

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از آنجا که پیش‌بینی وضعیت جوی و میزان بارندگی از مواردی است که بر روی تصمیم‌گیری‌ها برای پروژه‌های احیایی بسیار موثر است، سازمان هوا‌شناسی نیز باید با تقویت این بخش پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را از وضعیت آب و هوایی منطقه ارائه کند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت و مدیریت دریاچه ارومیه گفت: پایش و اندازه‌گیری میزان آب ورودی رودخانه‌ها، نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها و هماهنگی بین‌بخشی از اقدامات این سازمان در سال جاری است.

مقدسی درباره افزایش آب دریاچه ارومیه نیز افزود: برای تعیین میزان آب افزوده شده به دریاچه باید تا پایان سال آبی صبر کنیم و ارائه آمار پیش از آن دقیق و کامل نیست.

کد خبر 209169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز