حمید ضیایی‌پرور: با پایان یافتن نخستین جشنواره شکوفا، کلید دومین جشنواره نیز زده شده است.

 این جشنواره در حوزه فناوری اطلاعات توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود. مسعود سیرتی، دبیر جشنواره شکوفا و معاون فناوری اطلاعات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های در دست اقدام به‌منظور توسعه مهارت‌های رایانه‌ای شهروندان و استفاده از خدمات شهر الکترونیک و توسعه نقاط مختلف تحت پوشش وای‌فای در تهران توسط این نهاد خبر می‌دهد.

  • جشنواره شکوفا در چند رشته برگزار شد و چه محله‌هایی رتبه‌های برتر را کسب کردند؟

این جشنواره در هفت رشته تخصصی (رسانه دیجیتال، وبلاگ‌نویسی، روباتیک، توسعه مهارت‌های رایانه‌ای، برنامه‌نویسی موبایل، بازی‌های رایانه‌ای و طراحان گرافیک) برگزار شد که ابتدا آثار و مسابقات در سطح محله داوری شد و سپس در سطح محلات منطقه خود و نهایتا در سطح 374محله شهر تهران توسط دبیران علمی و تخصصی که همگی از اساتید بنام دانشگاهی هستند مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که در نهایت از 48محله برتر در برج میلاد تقدیر به عمل آمد؛ محله‌های جوادیه، مینایی، پونک شمالی، امامزاده قاسم(ع)، شهران شمالی، کاج، تهرانپارس شرقی، شمشیری، قبا و جماران در کانون وبلاگ‌نویسی، علم و صنعت، کارون شمالی، حکیمیه و شهرک هما در برنامه‌نویسی موبایل و زعفرانیه، کارون شمالی، منیریه، آهنگ غربی، سرآسیاب دولاب، جابری، علامه حلی، یافت‌آباد و حکیمیه در کانون روباتیک، هاشم‌آباد، سرخه حصار و شکوفه در کانون توسعه مهارت‌های رایانه‌ای، مسعودیه، خاور‌شهر، کیان‌شهر و دروازه شمیران، در طراحان گرافیک، خلیج‌فارس شمالی، نیاوران، تولید‌دارو، ایرانشهر، قیام، یافت‌آباد، شهرک نفت، ایرانشهر و سلیمانی-تیموری در کانون رسانه دیجیتال، صد دستگاه، خلیج‌فارس شمالی، نیاوران، شمیران نو، مینای جنوبی و شهرک دریا در کانون بازی‌های رایانه‌ای.

  • بیشترین سهم، مربوط به محلات کدام منطقه بوده است؟

منطقه 14با هشت محله بیشترین سهم را داشته است.

  • کمترین و بیشترین سن شرکت‌کنندگان که رتبه برتر را کسب کرده‌اند مربوط به کدام محله بوده است؟

کوچک‌ترین فرد با شش سال سن از محله سرآسیاب دولاب در لیگ روباتیک شاخه پارک نوری و مسن‌ترین فرد با 53سال سن از محله قیام در کانون رسانه دیجیتال بوده است که این نشان می‌دهد این جشنواره اختصاص به سنین خاصی ندارد و همه سنین را در بر می‌گیرد.

  • کمی درخصوص نخستین مجموعه جشنواره شکوفا توضیح دهید، آیا انتظارات شما را برآورده کرده است؟

مراسم پایانی این جشنواره که همزمان با مراسم قدردانی از برگزیدگان دومین جشنواره ساب‌پورتال‌های محلات تهران و پنجمین جشنواره ساب‌پورتال‌های شهرداری تهران، روز چهارشنبه 16 اسفند‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد استقبال کم‌نظیر شهروندان تهرانی را به همراه داشت. با توجه به اینکه کمتر از یک‌سال از برپایی جشنواره شکوفا می‌گذرد ما انتظار چنین استقبالی را نداشتیم. اکنون بالغ بر نیم میلیون نفر عضو کانون‌های شکوفا شده‌اند و در این مراسم بیش از دو هزار نفر از شهروندان تهرانی مشارکت‌کننده در کانون‌های هفت‌گانه شکوفا حضور داشته‌اند و سالن بزرگ میلاد جای نشستن نداشت و شهروندان تهرانی ایستاده کار را دنبال می‌کردند که جای دارد همین جا از شهروندان تهرانی عذرخواهی و همین جا اعلام کنم که کار اصلی ما آغاز شده است و جشنواره دوم را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

  • کمی درخصوص جشنواره ساب‌پورتال محله که همزمان با این جشنواره برگزار شد توضیح دهید و تفاوت آن را با نخستین جشنواره بیان کنید.

همزمان با اختتامیه جشنواره شکوفا، دومین جشنواره ساب‌پورتال‌های محله‌های شهر تهران نیز برگزار شد. از نظر کمی در این جشنواره 374 ساب‌پورتال مورد ارزیابی قرار گرفت درصورتی که در سال گذشته رقابت بین 280ساب‌پورتال فعال صورت گرفته است که این نشان می‌دهد این جشنواره نیز موفق عمل کرده است و از نظر کیفی شاهد افزایش کیفیت ساب پورتال‌ها بوده‌ایم. اکنون می‌توانیم ادعا کنیم شهروندان هر محله می‌توانند از طریق سایت www. mytehran. ir از آخرین اخبار محله خود و دیگر محلات تهران مطلع شوند.

  • چه محله‌هایی رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند؟

18محله ازگل، تجریش، تهرانپارس غربی، حکمت، دارآباد، دربند، دزا‌شیب، سرخه‌حصار، سنایی، شمیران‌نو، شهرک نفت، فدک، قاسم‌آباد، کاشانک، مبارک‌آباد، محمودیه، نارمک و نیاوران در موضوعات محتوا، طراحی، کاربر‌پسندی، تعامل و جامع رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

  • سهم محلات کدام منطقه بیشتر بوده است؟

منطقه یک با 10محله بیشترین سهم را داشته است.

  • چه برنامه‌هایی را برای سال آینده دنبال می‌کنید؟

اقدامات خوبی توسط مدیریت شهری به‌خصوص معاونت امور اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است و در راستای شهر و شهروند الکترونیک که مبتنی بر اینترنت و سامانه‌های اشتراکی است سعی ما این است که شبکه وای‌فای شهر تهران را راه‌اندازی کنیم تا شهروندان هرمحله بتوانند به‌صورت آنلاین از فضاهای عمومی شهر مانند سراهای محلات، پارک‌ها، پارک سوارها و ... به سامانه‌های الکترونیکی سایت محله متصل شوند. همچنین در قسمت خدمات الکترونیکی دنبال افزایش سامانه‌ها هستیم تا بتوانیم نیازهای شهروندان هر محله را در کمترین زمان پوشش دهیم. به‌عنوان مثال بیش از 80درصد عکسبرداری اماکن گردشگری محلات شهر تهران انجام شده که به زودی روی سامانه گردشگری مجازی قرار خواهد گرفت. در سامانه خبر مکانی دنبال این هستیم تمامی شهروندان اماکن و اخبار مورد نظر خود را روی نقشه جی‌آی‌اس شهر تهران جست‌وجو کنند که کار خوبی توسط سازمان فناوری اطلاعات انجام شده است و دنبال این هستیم که با نگاه محله این مهم را توسعه دهیم. در قسمت آموزش الکترونیکی سامانه مربوطه آماده راه‌‌اندازی است که ان‌شاءالله سال آینده با همکاری اداره کل آموزش شهروندی به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 208813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز