علیرضا نوش‌آفرین: در روزهای پایانی سال گذشته مراسم اختتامیه جشنواره وبلاگ‌نویسی رسانه ملی در حالی به‌کار خود پایان داد که از شبکه ارتباطی تعاملی گردان‌های سایبری این رسانه نیز رونمایی شد.

موضوع اصلی فضای مجازی،محتواست

جشنواره وبلاگ‌نویسی بسیج رسانه‌ملی در هفت‌موضوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصاد، رسانه، زن و خانواده و معارف اسلامی از برگزیدگان خود تقدیر کرد و از 30نفر از برگزیدگان وبلاگ‌ها با رسم هدایایی قدردانی شد که یکی از این وبلاگ‌نویسان در جشنواره شکوفا که توسط شهرداری تهران برگزار شده بود نیز جزو وبلاگ‌نویسان برتر بود.

دکتر مهدی اخوان‌بهابادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور در این مراسم گفت: اهمیت پرداختن به موضوع فضای مجازی را سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی شخصا در عالی‌ترین سطح به آن ورود کردند؛ یعنی شورای‌عالی فضای مجازی که سومین شورا در این سطح است در کشور تشکیل شد مشابه آن قبلا شورای‌عالی امنیت ملی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. این شورای‌عالی زیرنظر مستقیم مقام معظم رهبری است و به مصوبات آن ترتیب اثر قانونی داده می‌شود. روسای قوای سه‌گانه در ترکیب شورا هستند و مسئولان عالی‌رتبه نظام که به نوعی درگیر این موضوع هستند در ترکیب این شورا قرار دارند؛ مثل دستگاه‌های امنیتی، فرمانده سپاه، وزیر اطلاعات، فرمانده نیروی انتظامی، وزیر دفاع و وزیر ارشاد.

دکتر مهدی اخوان‌بهابادی اظهار داشت: بعد از تشکیل این شورا، بسیاری در داخل کشور نسبت به آن انتقاد کرده‌اند که البته این انتقادات کار لازمی است اما در چنین مجموعه‌ای ما موضوعات بسیار مهم‌تری داریم که باید به آنها بپردازیم. اما چرا ما فضای مجازی را مدنظر قرار داده‌ایم، پاسخ مشخص است. سال گذشته زمانی که این حکم صادر شد ما به‌شدت درگیر تحریم‌های اقتصادی، نفت و انرژی بوده‌ایم. مقام‌معظم رهبری تدبیر کردند که مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود و به شورای‌عالی مجازی رضایت ندادند.

وی افزود: تفاوت اصلی این شورا با شورای‌عالی امنیت ملی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این است که مرکز ملی فضای مجازی، دبیرخانه ندارد و یک قرارگاه عملیاتی در کشور است که در دو حوزه هم وارد شده است. حوزه اول مباحث امنیتی- دفاعی است؛ یعنی جنگ سایبری برای تمرکز در حوزه تصمیم‌گیری در کشور و فرماندهی نیرو. امروزه هیچ صلحی در دنیا وجود ندارد و جنگ از نظر فیزیکی به جنگ سایبری در فضای مجازی تبدیل شده است. در فضای سایبری صلحی وجود ندارد و به‌صورت دائم با ما در حال جنگ هستند. آمریکایی‌ها بنابر اظهارنظر خودشان در سال گذشته میلادی بیش از دومیلیارد دلار برای حوزه سایبری هزینه کرده‌اند.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: حوزه دوم بحث مباحث فنی و زیرساختی است که موضوعاتی مثل فناوری، شبکه‌های مورد نیاز و بستر‌های آن در داخل کشور را شامل می‌شود. در این حوزه ضعف‌هایی وجود دارد و کوتاهی‌هایی انجام شده است که اینها باید جبران شود. به این حوزه باید پرداخته شود، به لحاظ سخت‌افزاری مجهز شویم و امکانات مورد نیاز نیز باید فراهم شود.

دکتر مهدی اخوان‌بهابادی افزود: شما وقتی در اینترنت گشتی می‌زنید احساس می‌کنید که ایران مجازی فعلی متفاوت است با واقعیت جامعه ما. این فضای مجازی با ایران واقعی خیلی فاصله دارد. در شرایط فعلی باید حواسمان باشد تا ایرانی به وسعت دنیا، در دنیای مجازی ترسیم کنیم؛ بدون خونریزی و درد. ماموریت اصلی ما این قسمت کار است و این ماموریت را چه‌کسی می‌تواند انجام دهد؟ این ظرفیت عظیم، جوانان کشور هستند.

دکتر علی‌اصغر جعفری، مشاور رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس مرکز بسیج صدا و سیما نیز گفت: حضور ما امروز جهت رساندن پیام انقلاب است و ما وظیفه داریم که این پیام را ابلاغ کنیم. همانطور که خداوند به پیامبر فرمود تو وظیفه داری که این پیام را ابلاغ کنی، امروز ما هم این وظیفه را داریم. خوشبختانه پیام، تأثیر‌گذار و گیراست. یکی از زمینه‌های انتقال این پیام فضای مجازی و سایبری است. امروز «زندگی دوم» واقعا برای خودش فضای ویژه‌ای را فراهم کرده و دارای تأثیر‌گذاری بالا و نفوذ زیاد است. هر چند این خودش یک ظرفیت است و ما عملا توانسته‌ایم جریان امپراتوری یک‌طرفه خبر غربی‌ها را دور بزنیم و فرصتی فراهم کنیم تا پیام‌مان را به گوش دیگران برسانیم. اما این به تنهایی کافی نیست باید هوشمندانه با برنامه و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌هایمان در این حوزه ورود کنیم. یقینا این حوزه برای ما حوزه ناشناخته‌ای نخواهد ماند. قطعا این عرصه نیز مانند سایر عرصه‌ها به تسخیر جوانان هوشمند و بسیجی کشور درخواهد آمد. بی‌شک این عرصه را هم فرزندان امام و رهبری فتح خواهندکرد.

مشاور رئیس سازمان صداوسیما اظهار کرد: این شروع کار است و به معنی این نیست که خارج از این جمع و مجموعه این ظرفیت وجود ندارد. ما هم قطره‌ای هستیم که به این اقیانوس بیکران انسان‌های علاقه‌مند و فعال و مؤثر افزوده شده‌ایم.
رئیس مرکز بسیج صداوسیما افزود: مجموعه بسیج رسانه ملی بیش از 17هزار عضو دارد که قریب به 110پایگاه و هفت ‌حوزه سازماندهی شده‌اند و قریب به اتفاق این افراد دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند و در حوزه‌های مختلف صاحب‌نظر و فکرند. برای اینکه گردان‌های سایبری ما راهبری شوند قرارگاه مقابله با تهدیدات نرم ایجاد شده است. این قرارگاه دارای هفت پژوهشکده است که هر پژوهشکده ناظر بر فعالیت‌های یک گردان سایبری است و عملا برای هر گردان یک اتاق فکر فراهم شده است که بتوان بحث‌های اندیشه‌ای و فکری را مدیریت کرد.

مسعود بصیری، جانشین قرارگاه سایبری سازمان بسیج نیز گفت: جمع شدن وبلاگ‌نویسان و سایت‌بازها دور هم بیرون از فضای مجازی و در یک فضای ملموس و فیزیکی نقاط مثبت و منفی خودش را دارد. مجموعه فضای مجازی، مجموعه‌ای است که از روزنامه‌ها شروع می‌شود تا ماهواره‌ها و ارتباطات دیگری که فی مابین قرار می‌گیرد ادامه می‌یابد. اگر 13سال پیش ما یک سایت یا یک وبلاگ در دنیا داشتیم امروز ما نزدیک به 623میلیون سایت در دنیا داریم و جمعیت امروز فیس‌بوک یک‌میلیارد و 200میلیون نفر است و سایتی مثل توییتر 800میلیون نفر کاربر دارد. بسیاری معتقدند که اگر اینترنت نبود اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شد و اگر توییتر و فیس‌بوک نبودند رئیس‌جمهور آمریکا شخص دیگری بود. زمانی که اوباما وارد فضای اینترنت شد نزدیک به 118هزار کاربر را دور خود جمع کرده بود، درحالی‌که رقیبش حدود پنج‌هزار کاربر داشت. یا در فرانسه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و پول مشترک به غیراز رسانه‌ها این وبلاگ‌ها بودند که از این اتفاقات حمایت کردند.

جانشین قرارگاه سایبری سازمان بسیج اظهار کرد: روزانه 248میلیون کامنت در سایت‌های مختلف گذاشته می‌شود و نزدیک به 800میلیون وبلاگ در دنیا فعالند و به تعاملات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظرسنجی می‌پردازند. در کشور ما هم آقایانی با تشکیل شرکت‌های هرمی تلاش می‌کنند تا نظر سنجی را در فضای مجازی انجام دهند چون می‌دانند تأثیر‌گذار است.
مسعود بصیری افزود: وبلاگ‌ها دومین رسانه تأثیر‌گذار در فضای مجازی هستند ولی ماهواره‌ها و سایت‌ها را کنار می‌گذارند. اکثر مردم می‌دانند وبلاگ‌ها هویت شخصی و درونی دارند که واقعیت‌ها را بهتر منعکس می‌کنند، وابستگی سیاسی، عقیدتی و اداری به جایی ندارند و باور کردنشان راحت‌تر است. امروزه جایگاه وبلاگ‌ها بسیار گسترده است.

محمدحسین فیروزی، دبیر جشنواره وبلاگ‌نویسی رسانه ملی نیز گفت: در هر جامعه‌ای ازجمله کشور عزیزمان، صاحبان دانش و تجربه مفید کم نیستند ولی شمار کسانی که دلسوزانه و مسئولانه، مدام در این اندیشه باشند که چگونه دانش و تجربه خویش را در راه‌حل مسائل مهم کشور و بهبود وضعیت امور به‌کار گیرند و در جهت نشر و اطلاع‌رسانی محتوای مفید بکوشند، چندان زیاد نیست. گاه بیان هوشمندانه خاطره‌ای، ارائه گفتار و نوشتاری و یا شکار لحظه‌ای در قاب تصویر می‌تواند الگوساز و کارساز باشد.

حضور فعال در چنین موقعیت‌هایی و در ترکیب با احساس مسئولیت مولف می‌تواند در قبال سرنوشت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه مؤثر باشد. وی افزود: در بهمن‌ماه سال91، مرکز بسیج رسانه ملی به مناسبت سی‌و‌چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اقدام به فراخوان مسابقه وبلاگ‌نویسی در بین کارکنان، برنامه‌سازان، پژوهشگران و اعضای گردان‌های سایبری در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، رسانه، اقتصاد، معارف اسلامی و زن و خانواده با هدف ترویج و توسعه فرهنگ تولید محتوا در فضای مجازی کرد. تا این زمان، آثار ارسالی به دبیرخانه تعداد 302وبلاگ بوده که در اختیار هیأت داوران قرار گرفته و از این میان تعداد 230 اثر که دارای شرایط و شاخص‌های مناسب محتوایی، فنی، گرافیک و هدفمندی بوده‌اند، به مرحله ارزیابی نهایی راه یافته‌اند که در نهایت از 30وبلاگ نویس برتر تقدیر شد.

کد خبر 208808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز