گروه حوادث: امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده بوشهر در حالی ادامه دارد که روز پنجشنبه پیکر جان‌باختگان این حادثه در شهرهای شنبه و خورموج به خاک سپرده شد.

زلزله

با گذشت چهار روز از زمین لرزه مرگبار شهرستان دشتی در استان بوشهر، پس لرزه‌ها در مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد تا جایی که تعدادی از ساکنان این مناطق بر اثر پس لرزه‌ها مجروح شدند و حالا آمار مجروحان زمین لرزه به هزار و 50نفر رسیده است. صبح پنجشنبه مردم داغدار شهرهای شنبه و خورموج در مراسمی شرکت کردند که برای خیلی از آنها دردناک و رنج آور بود.

مراسم خاکسپاری قربانیان زلزله در حالی برگزار شد که علاوه بر خانواده قربانیان و مردم منطقه، تعداد زیادی از مسئولان و همچنین افراد سرشناس مانند حمید استیلی نیز در آن حضور داشتند تا با داغدیدگان حادثه همدردی کنند. یکی از داغدیدگان زلزله که در این مراسم شرکت داشت، دختربچه هفت ساله‌ای بود که تمامی اعضای خانواده‌اش را در زلزله از دست داده‌بود. او پنج نفر از اعضای خانواده‌اش را در این حادثه از دست داده و کسی است که در زلزله بوشهر بیشترین خسارات را متحمل شده است.

دختر بچه هفت ساله با خانواده عمویش در این مراسم شرکت کرده بود همان‌هایی که بعد از حادثه سرپرستی‌اش را به‌عهده گرفته‌اند و همه تلاششان را می‌کنند تا او جای خالی پدر، مادر و برادر و خواهرهایش را کمتر احساس کند. عموی این دختر بچه می‌گوید: وقتی زمین لرزه رخ داد و مطمئن شدم که اعضای خانواده‌ام سالم هستند به یاد برادرم افتادم. می‌دانستم که او و اعضای خانواده‌اش بعد از ظهرها در خانه استراحت می‌کنند و به همین دلیل نگرانشان شدم و دوان دوان به طرف خانه آنها به راه افتادم. وقتی رسیدم، از خانه برادرم جز تلی خاک و سنگ چیزی باقی نمانده بود.

همان لحظه دختربچه هفت ساله‌اش را دیدم که کنار آوار ایستاده بود و گریه می‌کرد. او زمانی که زلزله رخ داده بود در حیاط خانه سرگرم بازی بود اما پدر و مادرش به همراه دو خواهر و برادر نوجوانش در خانه در خواب بودند. همین که شنیدم همه آنها زیر آوار مانده‌اند، دنیا روی سرم خراب شد. فریاد زنان کمک خواستم و به کمک آنها شتافتم. تعدادی از همسایه‌ها به کمکم آمدند. با هر وسیله‌ای که دم‌دستمان بود خاک‌ها را کنار زدیم اما هیچ‌کدام از آنها زنده نبودند.

چند ساعت بعد جسد پنج عضو خانواده برادرم را از زیر آوار بیرون آوردیم و امدادگران اورژانس مرگ همگی آنها را اعلام کردند. نمی‌دانید با شنیدن این خبر چه احساسی داشتم. از همه بیشتر نگران دختر برادرم بودم که تنها بازمانده این خانواده بود. او را به چادر خودمان بردم و تصمیم گرفته‌ام از او مراقبت کنم. او هنوز نمی‌داند چه اتفاقی افتاده و مرگ اعضای خانواده‌اش را درک نکرده است.

مرگ دردناک مادر و فرزندان

در شهر شنبه علاوه بر اعضای خانواده دختربچه هفت ساله، پیکر مادر و فرزندی تشییع شد که اجسادشان زیر آوار و در آغوش همدیگر پیدا شده‌بود. برادر این زن می‌گوید: شوهرخواهرم در شهر دیگری کار می‌کند و می‌دانستم که بعد از ظهر روز حادثه در خانه نیست. آن روز وقتی زلزله رخ داد، به طرف خانه خواهرم دویدم. او باردار بود و یک پسربچه چهارساله هم داشت.

وقتی به خانه‌شان رسیدم، خشکم زد. خانه آنها با خاک یکسان شده بود و هر چه گشتم از خواهرم اثری پیدا نکردم. مطمئن شدم که او و فرزندش زیر آوار گرفتار شده‌اند. فریاد زنان کمک خواستم و با دست آوار را کنار می‌زدم تا آنها را پیدا کنم. ساعتی بعد وقتی آنها را پیدا کردیم، جانشان را از دست داده بودند. جسد خواهرم را در حالی پیدا کردیم که پسرش را در آغوش گرفته بود. او و پسرش و جنینی که در شکم داشت، همه جانشان را از دست داده بودند و رفتنشان ما را داغدار کرد.

چادر و لوازم بهداشتی مهم‌ترین نیاز زلزله زدگان

به‌رغم امدادرسانی گسترده در مناطق زلزله‌زده، چادر و لوازم بهداشتی هنوز مهم‌ترین نیاز حادثه‌دیدگان به شمار می‌رود. بسیاری از مردم از وضعیت کمک رسانی رضایت دارند اما می‌گویند که هنوز نیازشان به چادر و مخصوصا لوازم بهداشتی کاملا مرتفع نشده است. امدادگران اورژانس و هلال احمر با حضور در مناطق حادثه دیده و توزیع گسترده آب آشامیدنی و کنسرو در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند.

در بخشی از شهر شنبه، مهد کودکی دایر شده که در آن مشاوران به ارائه مشاوره به کودکان می‌پردازند و با انجام کارهای فرهنگی سعی می‌کنند از آسیب‌های روانی زلزله به آنها بکاهند. امدادگران همچنین کانکسی را تبدیل به اتاق عمل کرده‌اند تا درصورت نیاز به کمک مجروحانی بروند که جراحات زیادی دارند. پس از زمین لرزه 6.1ریشتری بعد از ظهر سه‌شنبه، صدها پس لرزه رخ داده که باعث شده مردم از ترس فروریختن خانه‌هایشان در چادر زندگی کنند و گرچه به هر خانواده یک چادر اختصاص یافته اما هنوز می‌گویند که نیاز به چادرهای بیشتری دارند. در همین حال استاندار بوشهر می‌گوید: قول می‌دهیم با تمام امکانات و با تمام وجود در کوتاه‌ترین زمان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده اقدام کنیم.

وی در نشستی با حضور نماینده رهبری در مناطق زلزله‌زده با قدردانی از خدمات امدادگران به‌ویژه هلال احمر، بسیج، سپاه و مدیران اجرایی تأکید کرد: در نشستی که با معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا داشتیم بر ساخت اماکن و منازل مسکونی و تجاری در کوتاه‌ترین زمان تأکید و قرار شد وام‌هایی با نرخ کمتر از چهار درصد و کمک‌هایی بلاعوض به زلزله‌زدگان پرداخت شود.

کد خبر 208727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز