جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: بیمارستان‌های دولتی در تهران از فرسوده‌ترین بیمارستان‌های کشور هستند؛ به‌طوری که وقتی در طرح مطالعه وضعیت فضاهای فیزیکی حوزه سلامت کشور، 20بیمارستان در تهران بررسی شد، مشخص شد که این بیمارستان‌ها همگی فرسوده بوده و ارزش مقاوم‌سازی‌ ندارند.

ساخت و ساز

سیدمحمد مهدی کلانتریان، مدیرکل دفتر منابع فیزیکی و مجری طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری گفت: هزینه و زمان مورد نیاز برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌های فرسوده تهران کافی نبوده و کلا این کار به‌صرفه نیست. بنابراین طرح جایگزینی و توسعه 38بیمارستان جدید در تهران طراحی شده است.

منظور از توسعه در این طرح ساختن ساختمان‌های جدید در زمین‌های برخی از بیمارستان‌های بزرگ است؛ به این معنی که مثلا 50تخت به تخت‌های بیمارستان در ساختمان جدید اضافه شود و مشکل آن بیمارستان فرسوده به‌صورت موقت رفع شود. در این بیمارستان‌ها امکان حذف ساختمان اصلی بیمارستان و جایگزینی آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان شهدای تجریش در این طرح باید با 700تخت کاملا جایگزین شود گفت: زیربنا و پایه‌های ساختمان 10طبقه بیمارستان شهدای تجریش ساخته شده و به‌زودی عملیات اجرایی آن شروع می‌شود. محمد مهدی کلانتریان با اشاره به اینکه ساخت 9هزار و 300تخت بیمارستانی در تهران در دستور کار دولت قرار دارد گفت: بیمارستان‌های شهدای تجریش، رازی (روانی)، روزبه، اکبرآبادی، مفید، شهریار، شهرری، مسیح دانشوری، مفتح ورامین، 15خرداد، امام‌خمینی، بهارلو و اشرفی‌اصفهانی ازجمله 38بیمارستانی‌ هستند که ساخته خواهند شد. ساخت این بیمارستان‌ها روی کاغذ نیست و ردیف و اعتبار دارد.

وی گفت: سال 90 ساخت 110بیمارستان در کل کشور را به معاونت برنامه‌ریزی دولت پیشنهاد کردیم. معاونت برنامه‌ریزی اعلام کرد که آمادگی ساخت همزمان این بیمارستان‌ها را ندارد و اعتبارات عمرانی به این میزان نیست. از میان 110بیمارستان پیشنهادی 11مورد که ردیف بودجه برای آن درنظر گرفته شده مربوط به تهران است. پیشنهاد ساخت همه 11بیمارستان یا 3500تخت بدون کوچک‌ترین مخالفت پذیرفته شده است.

این امر اهمیت تهران را برای وزارت بهداشت و دولت نشان می‌دهد. ساخت بقیه تخت‌ها نیز در سال‌های قبل تصویب شده بود. تأمین اعتبار و طراحی همه این بیمارستان‌ها انجام شده است ولی عملیات اجرایی برخی از آنها هنوز شروع نشده است. تعدادی از این بیمارستان‌ها را مانند شهدای تجریش و امام خمینی وزارت مسکن می‌سازد. برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان میرزا کوچک‌خان و فاطمه زهرا(س) را بخش خصوصی می‌سازد. تعدادی از این بیمارستان‌ها را وزارت بهداشت با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی می‌سازد، بقیه هم در دست طراحی و تأمین اعتبار است.

وی در مورد پایان کار ساخت 38بیمارستان‌ تهران گفت: ساخت بیمارستان‌ها کاملا بستگی به تأمین اعتبار دارد. اگر چنین شود، بزرگ‌ترین بیمارستان از میان آنها که 750تخت دارد، قابلیت ساخته شدن ظرف سه سال را دارد؛ ولی اگر اعتبار آنها محدود شود، زمان ساخت آنها طولانی‌تر می‌شود.

سید محمدمهدی کلانتریان با اشاره به اینکه شهرداری برای اداره شهر تهران نیاز به عوارض شهروندان دارد، گفت: ما می‌دانیم که شهرداری برای تأمین مخارج شهرداری نیاز به منابع دارد و معتقدم که شهروندان و سازمان‌های خصوصی و دولتی بایستی عوارض خود را پرداخت کنند. درخواست ما از شهرداری این است که در جایی که امکانات در اختیار دارد به حوزه سلامت کمک کند.

شهرداری زمین‌، تراکم و پروانه ساخت در اختیار دارد و می‌تواند در این بخش‌ها به ما کمک کند. ما از شهرداری انتظار نداریم که برای بخش سلامت استاندارد بنویسد. موضوع مهم دیگر این است که ما پروژه‌های مهمی مثل اورژانس تهران، در سطح شهر داریم که متأسفانه متوقف شده است. پروژه اورژانس مرکزی تهران در شرایط بحران به شهروندان کمک می‌کند.

برای این ساختمان شش‌هزار‌متری، چهار و نیم میلیارد تومان عوارض تعیین شده است و این عوارض شامل اضافه بنا و پارکینگ است. از آنجا که اعتبار مورد نیاز سالانه این بنا 700میلیون تا یک میلیارد تومان است در حال حاضر این پروژه متوقف است. اگرچه شهرداری به ما تخفیف داده و رقم عوارض را به یک میلیارد و نیم رسانده که امیدواریم بتوانیم این پول را پرداخت کنیم.

کد خبر 208708
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز