چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

علی شاکری: تیم ملی والیبال در پی انتظاری طولانی به تدریج در حال آماده شدن برای نخستین حضور خود در لیگ جهانی والیبال است؛ رویدادی که بدون تردید مهم‌ترین واقعه تاریخی برای والیبال ایران در یکی از پرترافیک‌ترین سال‌های این رشته ورزشی محسوب می‌شود و برای درخشش در این رویداد بزرگ همه نگاه‌ها متوجه خولیو ولاسکو سرمربی سرد و گرم چشیده والیبال ایران است که با تیمش بتواند همانند مسابقات جام‌جهانی 2011 بدرخشد.

ورزش - والیبال

ولاسکو که در ابتدای دهه 90 با 5 بار قهرمانی پیاپی با ایتالیا در لیگ جهانی تبدیل به مرد اول والیبال جهان شد، با گذشت بیش از یک دهه می‌خواهد این بار با تیم مستعد و جوان ایران خود را در دنیای والیبال مطرح سازد. در کمتر از دو ماه مانده به شروع بیست‌وچهارمین دوره رقابت‌های لیگ جهانی والیبال و در طول تعطیلات نوروزی فرصتی دست داد تا حین یکی از تمرینات ملی‌پوشان کشورمان گفت‌وگویی اختصاصی با سرمربی شناخته شده تیم ملی والیبال ایران داشته باشیم که ماحصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

  • ارزیابی شما از نخستین حضور والیبال ایران در لیگ جهانی چیست و چه انتظاری از تیم ملی در این رویداد بزرگ دارید؟

طبیعی است که حضور اول چندان نمی‌تواند برای والیبال ایران آسان محسوب شود و با توجه به فشردگی مسابقات، بازی‌ها دشواری پیش رو داریم. طبیعی است بازی در تورنمنتی که استراحت در آن معنی ندارد راحت نخواهد بود و مهم‌ترین هدف ما یادگیری نکات تازه‌ای و عوض شدن ذهنیت‌های قبلی بازیکنان است. انتظارم این است که بتوانیم از نظر کیفی قابل قبول ظاهر شویم و همانند مسابقات جام جهانی نظرها را به خود جلب کنیم. این خود می‌تواند مهم‌ترین دستاورد محسوب شود و پای والیبال ایران را به میدان‌های جدیدتری باز کند.

  • همان اتفاقی که در جام جهانی ژاپن با شکست تیم‌های بزرگی چون لهستان، صربستان و آرژانتین افتاد.

بله همان مسابقات باعث شد تا به جام واگنر در لهستان دعوت شویم و دو بازی با روسیه در مسکو انجام دهیم و امروز هم آرژانتین و برزیل ما را به تورنمنت‌های خود دعوت کنند.

  • خیلی‌ها هم‌گروهی با تیم‌های مطرح کوبا، روسیه، صربستان، ایتالیا و آلمان را برای تیم تازه واردی چون ایران یک بدشانسی محض می‌خوانند، شما هم چنین عقیده‌ای دارید؟

بر عکس من خیلی خوشحالم و اینکه با بهترین تیم‌ها بازی می‌کنیم یک فرصت برای تیمی چون ایران است. بازی با این تیم‌ها باعث پیشرفت خواهد شد.

  • آیا می‌شود در چنین گروهی دشوار به بردن هم در برخی از بازی‌ها چشم داشت؟

چرا که نه هم احتمال بردن است و هم احتمال باختن اما از حالا با توجه به نامشخص بودن ترکیب تیم‌ها و اینکه پس از المپیک، حریفان ما با چه بازیکنانی به لیگ جهانی می‌آیند نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سؤال داد که در مقابل کدام‌یک از تیم‌ها شانس بردن بیشتری داریم.

  • یعنی تا این لحظه شما اطلاعات چندانی از حریفانتان ندارید؟

چرا، به‌عنوان مثال می‌دانیم که بروز اختلاف میان چند بازیکن برجسته کوبایی که با حضورشان در تیم‌های باشگاهی در اروپا مخالفت شده باعث شده آنان اعلام کنند که در لیگ جهانی تیم ملی کشورشان را همراهی نمی‌کنند یا می‌دانیم که صربستان هم قصد جوانگرایی پس از المپیک را دارد. اما اطلاعات دقیق‌تر بر می‌گردد به قبل از آغاز مسابقات که باید دید حریفان ما مثل روسیه که به تازگی صاحب سرمربی جدیدی شده یا دیگر حریفان با چه نفراتی قرار است در بازی‌های مقدماتی حاضر شوند.

  • در جمع رقبای ایران به‌نظر می‌رسد بازی با ایتالیا (تیمی که بیشترین افتخارات را با این تیم در جهان به دست آورده‌اید) برای شما نوستالژیک باشد و این بازی تفاوت زیادی هم برای شما و هم برای آنان داشته باشد؟

طبیعی است و فقط می‌دانم که آنها با بهترین تیم خود در دو بازی با ما ظاهر می‌شوند و بازی با ایران برایشان بسیار با اهمیت‌تر از بازی‌های دیگر خواهد بود.

  • آیا می‌توان انتظار داشت روزی تیم ملی والیبال ایران همانند سال‌های اول حضورتان در ایتالیا از سکوی قهرمانی جهان بالا برود؟

آن تیم ایتالیا بهترین تیم تاریخ والیبال جهان بود. روی دست آن تیم دیگر تیمی نخواهد آمد. ایران هم البته تیم خوبی دارد و من به موفقیت‌های آتی‌اش امیدوارم و والیبال ایران از دید من توانایی قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر دنیا را دارد.

  • به صعود احتمالی ایران در نخستین سال حضورش در لیگ جهانی هم فکر می‌کنید؟

شاید امسال نه ولی در دوره بعدی ایران می‌تواند در زمره هشت تیم صعود‌کننده به مرحله نهایی باشد.

  • سابقه حریفان ما نشان از آن دارد که والیبال ایران در بازی با تیم‌هایی چون روسیه، ایتالیا و صربستان مشکل چندانی نداشته و خوب ظاهر شده ولی در مواجهه با کوبا همیشه و حتی در تمامی رده‌های سنی با مشکل روبه‌رو بوده، شما هم این چنین فکر می‌کنید؟

آنها بدنی فوق‌العاده دارند و بسیار هم قرص و محکم بازی می‌کنند. سرویس و حمله آنها بی‌نظیر است اما در بحث دریافت همیشه مشکل دارند. بازی با کوبا برای همه تیم‌ها سخت است و بردنشان ظرافت خاصی می‌طلبد. اگر منظورتان به شکست ما مقابل این تیم در جام‌جهانی است، آن بازی شرایط خاص خود را داشت و ما به‌دلیل انجام یک بازی دیر وقت و سنگین برابر میزبان اصلا شرایط خوبی برای بازی کردن نداشتیم.

  • از نظر شما در لیگ جهانی امسال کدام تیم‌ها بخت بیشتری برای قهرمانی خواهند داشت؟

برزیل، روسیه، لهستان و آمریکا از جمله تیم‌هایی هستند که می‌توانند بخت قهرمانی داشته باشند.

  • بر گردیم به اردوی تیم ملی، شما بر خلاف همیشه این بار از عملکرد بازیکنان خیلی راضی هستید، آیا آنها نسبت به گذشته تغییری داشته‌اند؟

آنها خیلی با طراوت و از همه مهم‌تر با انگیزه نشان می‌دهند و اینها دلایل خوبی برای میل به پیشرفت است.

  • نکته دیگر کنار گذاشتن تدریجی چهره‌های با تجربه و جایگزین کردن بازیکنان جوان به جای آنان در تیم ملی است و آیا این به معنای بی‌نیازی تیم ملی به این دسته از بازیکنان است یا قصد دیگری از این حرکت دارید؟

بازیکنانی مثل نادی، امیرحسینی یا بازارگرد هر کدامشان بازیکنان با ارزشی هستند، اما آنها به بالاترین حد خود رسیده‌اند و انگیزه آنچنانی ندارند. بازیکنان جوان هم انگیزه بیشتر و هم جای بیشتری برای پیشرفت دارند.

  • آیا اگر نیاز باشد از وجود آنان در تیم ملی استفاده خواهد شد؟

اگر نیاز باشد حتما این کار را خواهم کرد ولی ترجیح می‌دهم تا آنجا که امکان دارد این فرصت نصیب جوانان شود و اگر آنها نتوانستند از انجام وظایف خود به‌خوبی برآیند، آن‌وقت به سراغ باتجربه‌ها خواهم رفت.

  • پس به همین دلیل بود که برخی از بازیکنان قبلی تیم ملی بزرگسالان از جمله کمالوند را راهی تیم زیر 23 سال کردید؟

اعتقاد دارم بازیکنان خوب را به‌جای روی نیمکت نشاندن باید میدان داد و با توجه به شکل‌گیری تیم زیر 23 سال و بازی‌های کشورهای اسلامی و جهانی زیر 23سال این بهترین موقعیت است که بازیکنان میان دو تیم ملی بزرگسالان و زیر 23 سال در گردش باشند. این حرکت فکر می‌کنم که انگیزه رقابتی بیشتری به بازیکنان هر دو تیم خواهد بخشید.

  • مهم‌ترین دلمشغولی و نگرانی شما از حضور در لیگ جهانی چیست؟

ترسم بیشتر ناشی از بازی کردن با تیم‌های بزرگ در لیگ جهانی و آن‌وقت دست کم گرفتن حریفان در جام ملت‌های آسیا در امارات است که امیدوارم اتفاق جام جهانی و بازی‌های انتخابی المپیک برایمان تکرار نشود.

  • حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپایی چقدر می‌تواند به پیشرفت والیبال ایران کمک کند؟

البته بهتر است در وهله نخست به فکر تقویت لیگ داخلی خودتان باشید و بعد در اندیشه اعزام بازیکنان نخبه به لیگ سایر کشورها.

  • حالا اگر باشند بازیکنانی که در زمینه پیوستن به تیم‌های خارجی از شما کمک بخواهند، آیا شما از توصیه و کمک دریغ خواهید کرد؟

من فقط کمک می‌کنم که این ارتباط برقرار شود ولی بقیه مسائل بر عهده خودشان خواهد بود. بعد از آن پیشنهاد اول من که تقویت لیگ ایران بود این کار هم می‌تواند کمک مؤثری به رشد والیبال ایران کند.

  • از دید شما انجام مرحله پلی‌آف لیگ برتر با حضور چهار تیم درست بود؟

اصولا مرحله پلی‌آف با حضور هشت تیم انجام می‌شود ولی می‌شود به مناسبت‌های مختلف و تحت عناوین مختلف مثل کاپ ایران جدا از لیگ اقدام به برگزاری بازی‌های چهارجانبه با حضور تیم‌های برتر کرد و به این شکل به پیشرفت تیم ملی نیز کمک کرد. با افزایش بازی‌ها هم تعداد اسپانسرها زیاد می‌شود و در این میان تلویزیون هم اقدام به پخش بیشتر بازی‌ها خواهد کرد و در مجموع ثمره‌اش پیشرفت بیشتر والیبال خواهد بود و در کنار آن تعداد مربیان و بازیکنان خوب افزایش پیدا می‌کند. در هیج جای دنیا تیم‌ها هفته‌ای یک بازی انجام نمی‌دهند و نمی‌دانم چرا در ایران همه از انجام دو بازی مثل لیگ جهانی هراس دارند و فرار می‌کنند. کافی است سری به لیگ‌های ترکیه، ایتالیا، برزیل، لهستان و فرانسه بزنید تا ببینید تیم‌های باشگاهی آنان در طول یک هفته چند مسابقه انجام می‌دهند.

  • در خاتمه چه توصیه‌ای برای کاهش حاشیه‌ها در لیگ برتر والیبال ایران دارید؟

والیبال یک ورزش خانوادگی است. در تمامی دنیا خانواده‌ها دسته‌جمعی برای دیدن آن راهی سالن‌ها می‌شوند و فلسفه والیبال هیچ سنخیتی با دعوا و درگیری میان جوان‌ها ندارد.

کد خبر 208329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز