همشهری آنلاین: زلزله‌ای به بزرگی 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین ساعتی پیش حوالی کاکی و خورموج در استان بوشهر را لرزاند.

زلزله‌ای به بزرگی 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین ساعت 16 و 22 دقیقه و50 ثانیه امروز ((سه‌شنبه 20 فروردین) در 90 کیلومتری جنوب شرق بوشهر و 16 کیلومتری کاکی و 25 کیلومتری جنوب غرب خورموج در استان بوشهر به وقوع پیوست. [ چطور زلزله می‌شود؟ ]

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی اظهار داشت: کانون زلزله در نزدیکی گنبد نمک جاشک و در نزدیکی روند گسل برازجان واقع است.

وی با بیان این که ژرفای زمین لرزه کمتر از 10 کیلومتر برآورد می‌شود، خاطرنشان کرد: پسلرزه‌ای نیز به بزرگی 5.4 در مقیاس امواج درونی زمین،[ ریشتر چیست؟] سیزده دقیقه پس از لرزه اصلی رخ داد.

مهر نیز نوشت: این زلزله ساعت 16 و 22 دقیقه امروز سه شنبه در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داده است. در دقایق ابتدای زلزله به علت قطع ارتباطات تلفنی امکان برقرای تماس با منطقه مقدور نبود.

همچنین دو زمین لرزه دیگر نیز به بزرگی 4.8 در ساعت 16 و 34 دقیقه و زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.3 ساعت 16 و 35 دقیقه شهر کاکی را لرزاند.

زمین لرزه دیگری نیز به قدرت 4.8 ریشتر خورموج را لرزاند. گزارش‌های دریافتی از ریزش بخش‌هایی از کوه مند شهرستان دشتی حکایت دارد. فرماندار شهرستان کاکی از تشکیل ستاد حوادث غیر مترقبه این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: به منظور بررسی وضعیت این زمین لرزه در حال عزیمت به کاکی هستیم.

سید علی هاشمی اضافه کرد: تا کنون گزارشی از خسارات مالی و جانی این زمین لرزه به ما نرسیده و با بررسی بیشتر این موضوع، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

فرماندار دشتی در گفتگو با شبکه خبر گزارش داده که بر اساس آمار اولیه دست‌کم سه نفر در این زلزله جان خود را از دست داده اند که البته این آمار هنوز قطعی نیست.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در این رابطه گفت: حدود 10 هزار نفر در منطقه مذکور زندگی می‌کنند.

محمود مظفر ادامه داد: به دنبال وقوع این زمین لرزه تیمهای ارزیابی به محل اعزام شده و تاکنون ترک خوردگی منازل گزارش شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تیم‌های ارزیابی در محل هستند.

شاپور رستمی با بیان اینکه جلسه ستاد بحران این استان از زمان وقوع این زمین لرزه تشکیل شده، بیان کرد: به دنبال وقوع این زمین لرزه در شهرستان دشتی تمام امکانات مورد نیاز برای امدادرسانی در این منطقه بسیج شده است.

وی ادامه داد: این زمین لرزه به دلیل شدت زیادی که داشته برخی از شهرستان‌ها را نیز لرزانده و باعث نگرانی مردم شده است.

معاون عمرانی استاندار بوشهر اظهار داشت: با توجه به شدت زمین لرزه امکان وارد شدن خسارات جود دارد اما در حال حاضر گزارش از فرمانداری پیرامون میزان خسارات اعلام نشده است.

رستمی با بیان منطقه زلزله زده شده در 100 کیلومتری بوشهر است گفت: این منطقه با جمعیت روستاها حدود هفت هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 208203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز