دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که بسیاری از آنها باعث بروز زگیل‌های بی‌‌زیان گرچه آزارنده می‌شوند.

حدود 40 تا از این انواع ویروس‌ها، HPV‌های مخاطی یا تناسلی هستند، که یکی ‌از شایع‌ترین بیماری‌های آمیزشی را باعث می‌‌شوند.

 HPV های تناسلی از نوع "پر‌خطر" وجود دارند که خطر سرطان گردن رحم و سایر بخش‌های دستگاه تناسلی زنان و نیز سرطان دستگاه تناسلی خارجی مردان را می‌افزایند.

عفونت مداوم با HPV ‌های پرخطر تقریبا با همه موارد سرطان گردن رحم - دومین عامل مرگ و میر زنان ناشی از سرطان - ارتباط دارد.

هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی می‌ماند، به تدریج برخی از سلول‌ها را در گردن رحم به سلول‌های سرطانی بدل می‌کند و این سلول‌ها به طور پیشرونده مهاجم‌تر می‌شوند.

درمان زودرس برای به حداقل‌رساندن اثرات HPV اهمیت دارد. یک آزمون ساده "پاپ‌اسمیر" می‌تواند وجود این ویروس را در زنان شناسایی کند.

یک واکسن در سال گذشته وارد بازارهای دارویی شد که باعث ایجاد مصونیت در برابر دو نوع پر‌خطر و دو نوع کم‌خطر HPV می‌شود.

حدود 70 درصد موارد سرطان گردن با این دو نوع ویروس پرخطر ارتباط دارند.

درمان‌های دیگر (غیرعلاج‌بخشی) برای زگیل‌های تناسلی و سرطان گردن رحم  ناشی از HPV وجود دارند .به علاوه دستگاه طبیعی ایمنی بدن نیز می‌تواند در طول یکسال نسبت برخی از عفونت‌های HPV  مقاومت پیدا کند.

HealthDay News, 9 Apr., 2007

کد خبر 20808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز