سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ملیحه سعیدی آهنگساز و نوازنده چیره دست قانون از انتشار قریب الوقوع مجموعه ردیف موسیقی کلاسیک ایران برای ساز قانون خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین ملیحه سعیدی در گفت و گویی با روزنامه بهار ضمن گلایه از وضعیت انتشار آلبوم های موسیقی در حیطه موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی گفت:این روزها کتاب «ردیف موسیقی ملی کلاسیک ایران» را برای قانون تنظیم می‌کنم و خوشبختانه موزه موسیقی (آقای مراد‌خانی) و نشر ماهور (آقای موسوی) از آن حمایت کرده‌اند. این در حالی است که حتی در کشورهای عربی و ترکیه که قانون هم دارند، هنوز چنین کتابی تالیف و منتشر نشده است. به‌زودی این کتاب منتشر می‌شود و در مقطع هنرستان تا دانشگاه و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سعیدی درباره وضعیت انتشار آلبوم درحوزه موسیقی سنتی گفت:وظیفه بسیاری از ارگان‌هاست که از موسیقی حمایت کنند، به‌ویژه موسیقی کودک و نوجوان که به حمایت نیاز مبرم دارد. من سعی کردم هفت دستگاه موسیقی ایرانی را برای بچه‌ها کار کنم و حتی یک سی‌دی هم آماده کردم با صدای حمید جبلی و اشعار مصطفی رحماندوست و آهنگسازی خودم و متاسفانه هیچ ارگانی آماده حمایت نبود. با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم صحبت کردم که آن‌ها هم تمایلی برای این کار نداشتند.

به گفته سعیدی در این مجموعه قرار بود تصنیف‌های مختلفی برای بچه‌ها ارائه کنیم. حتی همان یک سی‌دی هم به دلیل آن‌که انتشارات سروش آن را در اختیار فروشگاه‌های غیر از فروشگاهای خودش قرار نداده، در دسترس مردم قرار نگرفته است. لازم است که کتاب و نوار در تهران و شهرستان‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و باید به طور کامل کار توزیع و پخش انجام بشود. می‌بینید که با این روند و دادن 10‌درصد پشت جلد به عنوان دستمزد، هزینه‌های لازم هم جبران نمی‌شود. مثلا من برای سه جلد کتاب قانون، 13‌میلیون تومان هزینه کردم، اما از آنجا که باید کتاب به قیمت پایین در اختیار مخاطبانش قرار بگیرد و من هم چنین نظری دارم، متاسفانه به من فقط یک‌میلیون و 700‌هزار تومان تعلق گرفت. چرا من هنرمند که توان کاری دارم و سرمایه زیادی ندارم، باید متضرر بشوم وگرنه من که نمی‌خواهم هنرم را از مردم دریغ کنم اما این هنر زمانی بهتر و بیشتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد که حمایت هم باشد. مثلا مردم ما متاسفانه اکثرا عادت به شنیدن موسیقی صحیح ندارند و باید از کودکی این عادت را ایجاد کرد، من که می‌خواستم دستگاه‌های موسیقی ایرانی را معرفی کنم و به بهترین شکل آن را به بچه‌ها آموزش بدهم، چرا نباید از این فکر قابل اجرا حمایت شود؟ .

 وی افزود:این لطف‌ها و حمایت‌ها باید بیشتر بشود و این نیاز و ضرورت است وگرنه بسیاری از ایده‌ها و فکرها توسط هنرمندان ناکام به گور فرستاده می‌شود. من امیدوارم و امید دارم که کار می‌کنم و اگر خدا عمری بدهد، ایده‌های زیادی دارم که که برای گروه‌های سنی کودک تا بزرگسال می‌خواهم درباره موسیقی ایرانی ارائه بکنم، اما متاسفانه خودم توان مالی ندارم و اکثر هنرمندها هم، چنین وضعیتی دارند و تا حمایت نباشد از پس اجرایی شدن ایده‌هایشان برنخواهند آمد. 

وی گفت: از آن طرف هم چون قانون کپی رایت نداریم، کاری هم که منتشر بشود، متاسفانه خیلی زود به شکل سی‌دی و اینترنت پخش می‌شود و حق و حقوق مولف رعایت نمی‌شود. همه این قضایا دست‌‌به‌‌دست هم می‌دهد تا موسیقی در ایران سخت کار شود و تکلیف اهل موسیقی نامشخص باشد

 سعیدی در پایان به دلیل عدم اجرای کنسرت هم اشاره کرد وگفت:اما اکنون شرایط و وضعیت برای تمام گروه‌های موسیقی نامساعد است. نداشتن درآمد کافی علت اصلی از هم پاشیده شدن و توقف گروه‌هاست و این مسئله تمام آقایان و بانوان اهل موسیقی است. بعضی موفق می‌شوند کنسرتی برگزارکنند اما باید بسیار هزینه کنند. هزینه گرفتن سالن و خرج پوستر و تبلیغات در کنار گرفتن مجوز همه وقت‌گیر و زمان‌بر است.

کد خبر 208067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز