یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب خاطرات حاج هاشم امانی به قلم عبدالله علی ­آبادی درون کلا از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

کتاب خاطرات هاشم امانی

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی حاج هاشم امانی از جمله چهره­‌های شاخص جمعیت موتلفه اسلامی است که در برخی از مقاطع حساس تاریخ انقلاب حضور داشته و خاطراتش از رخدادهایی چون فعالیت­های فداییان اسلام و یا 15 خرداد شنیدنی  و در مجموعه تاریخ شفاهی انقلاب قابل بررسی و تحلیل است.

پدر امانی‌ها، حاج احمد امانی همدانی که فرد روحانی و در حد اجتهاد بود، در دوره‌ی رضاشاه به‌علت مقاومت‌هایش در برابر اقدامات ضدمذهبی وی مجبور به خلع لباس شد. ایشان که در بازار به امانت‌فروشی اشتغال داشت، به‌رغم تمام فسادها و بی‌بندوباری‌های محیط خانه و خانواده‌اش، همه‌ی سعی و کوشش خود را صرف اعتلای فرهنگ اسلام در خانه و خانواده و پایبندی فرزندان به مسائل مذهبی نمود.

نتیجه‌ی این تربیت صحیح، همراهی پسران وی با گروه­های مبارز دینی پس از سقوط رضاشاه مانند جمعیت فدائیان اسلام، مجمع مسلمانان مجاهد که با آیت‌الله کاشانی همکاری می‌کرد و گروه شیعیان بود. با آغاز نهضت امام خمینی(ره)، ایشان به فعالیت در هیئت‌های مؤتلفه‌ی اسلامی مشغول شدند. حضور هم‌زمان سه نفر از پسران حاج احمد امانی در کادر مرکزی هیئت‌ مؤتلفه، اهمیت بررسی و ثبتِ خاطرات یک‌یکِ اعضای این خانواده را در مبارزات علیه رژیم بیشتر می‌نمایاند. حاج ‌هاشم امانی یکی از اشخاصی بود که به‌عنوان یک بازاری مذهبی در مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه رژیم پهلوی فعالیت داشت.

در مقدمه کتاب خاطرات حاج هاشم امانی آمده است:«انقلاب اسلامی ایران از معدود انقلاب‌هایی است که در دوران معاصر نام خود را در جهان به ثبت رساند. این انقلاب که در نوع خود منحصربه­فرد می‌باشد، تئوری‌های تمام نظریه‌پردازان را در خصوص دلایل ایجاد یک انقلاب به چالش کشاند و توجه همگان را به درک بیشتر ماهیت آن معطوف نمود. برای رسیدن به دلایل ایجاد هر انقلابی بررسی و فهم همه‌جانبه‌ی رویدادها و پدیده‌های آن انقلاب لازم می‌باشد و یکی از راه‌های آن ثبت خاطرات و بررسی افکار و اعمال افرادی است که در متن حادثه بودند.»

کتاب خاطرات حاج هاشم امانی در 328 صفحه و با قیمت 83 هزار ریال و شمارگان 2000 نسخه به بازار کتاب عرضه شد.

کد خبر 207831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز