همشهری آنلاین: همزمان با روز جهانی اوتیسم ، رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم نکاتی را درباره طیف اختلالات اوتیسم و مشکلات پیش روی خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم در ایران بیان کرد.

دوم آوریل هر سال از که با روز 13 فروردین همزمان است،به عنوان روز جهانی اوتیسم لقب گرفته است. ویژگی مهم نامگذاری این روزها از سوی نهادهای بین المللی چون سازمان ملل، توجه دادن مردم به طیف افرادی است که به این معضل دچارند، از کودک تازه به دنیا آمده تا افرادی که در سنین بالاتری قرار دارند.

مهندس ناصر زجاجی ، رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسمدر گفت وگو با همشهری آنلاین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خارج از ایران و کشورهای پیشرفته برای کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: خوشبختانه نامگذاری روز جهانی اوتیسم سبب شده است تا هر ساله در چنین روزی برای شهروندانی که با اوتیسم آشنایی ندارند،آگاهی‌های لازم در این زمینه داده شود و از سوی دیگر توجه مسئولان دولتی و نهادهای تصمیم گیر در این زمینه را به این مسئله جلب کنیم.

به گفته زجاجی برابر آمارهایی که در کشور آمریکا که بیشترین پژوهش‌ها در اوتیسم در آن کشور صورت میگیرد، از هر 50 دانش آموز آمریکایی یک تن به بیماری اوتیسم مبتلاست در حالیکه در ایران ما آمار دقیقی نداریم اما تخمین می‌زنیم که از هر 150 کودک ایرانی یک تن چنین اختلالی دارد.

more

 از هر 50 دانش آموز آمریکایی یک تن به اوتیسم مبتلاست

رئیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم گفت: اگر چه در چند سال گذشته تلاش‌های مثبت و موثری از سوی افراد و نهادهای دولتی و خصوصی در زمینه دادن شناخت از اوتیسم صورت گرفته است،اما هنوز بسیاری از مردم حتی نام این بیماری را نشنیده‌اند و نمی‌دانند که یک اوتیسمی دارای چه ویژگی‌ها و شرایطی است. به همین دلیل وظیفه ماست با آگاهی بخشی نسبت به اوتیسم و مسائل حاشیه‌ای آن که دامن گیر خانواده‌ها می‌شود، حساسیت جامعه و مسئولان را نسبت به این گونه افراد وکودکان جلب کنیم.

زجاجی با اشاره به هزینه‌های بالای اداره یک کودک اوتیسمی برای یک خانواده گفت: برابر برآوردهای نهادهای بین المللی و تجاربی که ما در بنیاد خیریه کودکان اوتیسمی و در مواجه با والدین کودکان اوتیسمی داریم، هزینه‌های روحی و مالی نگهداری از این کودکان و اداره آنها چند برابر کودکان عادی است و به همین دلیل اگر خانواده‌ای از تمکن مالی مناسبی برخوردار نباشد، عملا در نگهداری از فرزندش دچار استیصال می‌شود و اینجاست که جای خالی نهادهایی که بتوانند از این گونه افراد و کودکانشان حمایت کنند مشخص می‌شود.

زجاجی با تاکید بر گفته پزشکان و روانپزشکان که بهترین زمان برای تشخیص و درمان کودکان اوتیسمی فاصله بین تولد تا 3 سالگی است گفت: اگر تشخیص اوتیسمی بودن کودک در این فاصله انجام شود، با تکنیک‌هایی که در علم پزشکی و روانپزشکی و مشاوره ابداع شده است، می‌توان امیدوار بود که این گونه افراد بتوانند از حداقل امکان ارتباط برای اشتغال در کارهای سهل و ساده برخوردار شده و به نوعی به اجتماعی شدن آنها مدد رساند.

زجاجی با تاکید بر این که تا کنون و در سه سال و اندی که از تاسیس بنیاد خیریه کودکان اوتیسم می‌گذرد تمامی خدمات این موسسه رایگان بوده است، از خانواده‌های اوتیسمی و مشاوران و کارشناسان این شاخه خواست که در همیاری و همراهی مشفقانه با این بنیاد دریغ نورزند و ابراز امیدواری کرد که در سال 92 هم با کمک و عنایت خداوند و همراهانی که مشفقانه به استمرار حیات این بنیاد کمک می‌کنند، بتوان همچنان تمامی خدمات را به صورت رایگان در اختیار کودکان اوتیسمی و خانواده‌های آنها قرار داد.

کد خبر 207248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز