گروه ادب و هنر: پس از پشت‌سر گذاشتن چالش‌های فراوان در سه ماه گذشته، سرانجام بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهارشنبه 12 اردیبهشت، در مصلای تهران آغاز به کار خواهد کرد و نگرانی خاصی برای برگزاری یکپارچه آن باقی نمانده است.

حضور ناشران و مسأله ثبت‌نام

ظاهرا بیشتر ناشران باقیمانده نیز که آخرین مهلت ثبت‌نامشان، ساعت 30/11 روز جمعه بود، ثبت‌نام کرده‌اند و همه چیز آماده برگزاری نمایشگاه است. هرچند که هنوز هم می‌توان حدس زد تعدادی از ناشران فعال به دلایل مختلفی، حضور نداشته باشند.

حسن کیائیان، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این‌باره می‌گوید: «از نظر ما موانع ثبت‌نام در نمایشگاه کتاب برطرف شده و این نکته‌ای است که در نامه هیأت مدیره اتحادیه هم به آن اشاره کرده بودیم.

در این مقطع اگر ناشری در نمایشگاه حضور نداشته باشد، به‌صورت فردی تصمیم به عدم حضور در نمایشگاه کتاب گرفته است.»این نکته‌ای است که جلال ذکایی، معاون هماهنگی و ارتباطات نمایشگاه نیز در گفت‌وگو با «مهر» بر آن تاکید کرده است: «مشکلی در ثبت‌نام‌ها وجود ندارد و اگر کسی ثبت‌نام نکند، به‌صورت فردی تصمیم گرفته است.»

ترافیک، همین و تمام

گذشته از مسأله ثبت‌نام ناشران که آخرین مسأله نمایشگاه بود، مسأله ترافیک نیز به‌عنوان اولین موضوع قابل بحث، دوباره به ذهن‌ها بازگشته است. اما پلیس راهنمایی رانندگی تهران بزرگ برای مقابله با این غول غیرقابل مهار، تنها به توصیه‌هایی بدیهی اکتفا کرده است:

1 – رعایت قانون زوج و فرد
2 – استفاده از وسایل نقلیه عمومی
3 – پارک وسایل در پارکینگ‌های مشخص شده
4 – رعایت قانون توقف ممنوع.

هرچند که این نکات تحت عنوان مقررات ویژه ترافیکی، منتشر شده است.از سوی دیگر، شهرداری منطقه 7 تهران، به‌عنوان یکی دیگر از دست‌اندرکاران مسائل شهری و ترافیکی نمایشگاه، از جلوگیری از فعالیت دستفروش‌ها در محیط بیرونی مصلا خبر داده است.

محمود ایلخان، شهردار منطقه 7 در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه بیستم می‌گوید: «علاوه بر این، کنترل پاکیزگی و زیباسازی محدوده بیرونی نمایشگاه نیز برعهده شهرداری منطقه 7 است.»

این موضوع که در سال‌های گذشته، به یکی از پدیده‌های لاینفک نمایشگاه تبدیل شده است، یکی از مهم‌ترین جلوه‌های نازیبا و ترافیک‌ساز است، هجوم دستفروش‌ها در خارج و داخل نمایشگاه که از شیر مرغ تا جان آمیزاد در بساطشان پیدا می‌شود.

کنترل فضای داخل نمایشگاه برعهده وزارت ارشاد است و آن‌طور که ایلخان می‌گوید، برای انجام مناسب کارها در محیط داخل و کنترل ترافیک در محیط بیرون، بین شهرداری، وزارت ارشاد، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و نیز عوامل پلیس راهور ناجا هماهنگی‌هایی صورت گرفته است «تا مشکل خاصی به‌لحاظ بار ترافیکی در این منطقه نداشته باشیم.»

علاوه بر این، شرکت واحد اتوبوسرانی نیز سرویس‌های ویژه‌ای را از ساعت 10 صبح تا 23 از میدان‌های انقلاب، آزادی، امام حسین، رسالت، صنعت، دپوی شرق و فلکه سوم تهران‌پارس به سمت مصلا دایر کرده است. ضمن آن‌که خطوط مترو نیز برای پوشش بهتر آمد و شد، تقویت شده‌اند.

و اما بین‌الملل

اما بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال که یکی از مناقشه‌های اصلی را برانگیخت، سرانجام به مصلای تهران آمد و با حضور 66 کشور گوناگون از قاره‌های مختلف، خیال ناشران ایرانی را راحت کرد.

اما ناشران ایرانی که همه حرفشان به جدایی از خارجی‌ها خلاصه می‌شد، امسال یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین کشورها را در کنار خود ندارند. آلمان که برپاکننده بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب دنیاست، به علت تغییر رئیس نمایشگاه فرانکفورت، در نمایشگاه تهران شرکت نمی‌کند.

این دو موضوع چه‌طور می‌تواند به یکدیگر مربوط باشد روشن نیست، اما آن‌طور که مهر نوشته است، از اروپا سوئیس و فرانسه در نمایشگاه امسال حاضر خواهند بود و از اتحادیه اروپایی (متشکل از کشورهای بزرگ این قاره) که هر سال به نمایشگاه می‌آمد، خبری نیست.

کد خبر 20680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز