همشهری آنلاین: محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران عملکرد حمایت از تولیدملی را در سال 91 چندان قابل قبول ارزیابی نکرد و گفت: درآمدهای نفتی تورم‌زا و همانند کسری بودجه است و اوضاع اقتصادی مردم را بهتر نمی‌کند.

محمد نهاوندیان گفت: با توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هدفی است که علاوه بر تقویت اقتصاد ملی، سیاست کلی در برخورد با تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن بر اقتصاد کشور را مشخص می‌کند.

نهاوندیان وظیفه مردم برای حمایت از تولید ملی را پس انداز و سرمایه گذاری دانست و با ارائه نرخ بسیار بالای پس انداز در چین، خواستار اصلاح فرهنگ و رفتار اقتصادی برای حل ریشه ای مشکلات اقتصادی کشور شد.

نهاوندیان با تاکید بر لزوم حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: حمایت از تولید ملی موجب می‌شود تا عرضه کالا افزایش یابد و درکنار آن قیمت‌ها کاهش یابد یا از رشد آن کاسته شود.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی از کم‌توجهی به تولید ملی همواره گلایه داشته و خواستار جهت دادن به سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌ها به این سو بوده است.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه بخش صنعت و تولید کشور با مشکلات متعددی در ادامه تولید مواجه است خاطرنشان کرد: مشکلات ساختاری، مشکلات سیاست‌گذاری و مشکلات هماهنگی اجرایی از نارسایی‌هایی است که ادامه تولید را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند. مهمترین اظهارات نهاوندیان را به نقل از نسیم در زیر بخوانید:

  • ضرورت تعیین حدود مداخلات دولت و داشتن استراتژی صنعتی پایدار؛ ورود و مداخلات دستگاه‌های دولتی در قیمت‌گذاری‌های دستوری مانع از تمرین رقابت در واحدهای تولیدی می‌شود.
  • در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها قیمت‌های انرژی افزایش می‌یابد اما در بازار داخلی به واحد تولیدی داخلی اجازه افزایش قیمت‌ها داده نمی‌شود که با ساز و کار بازار در تضاد است.
  • نامزدهای ریاست جمهوری باید توضیح دهند برای حمایت از تولید، چه برنامه‌هایی در دست دارند تا بر اساس این سیاست‌ها تصمیم گیری شود.
  • برخی سوء استفاده‌ها از شرایط کنونی؛ شرایط ساختاری اقتصاد باید رقابتی و شفاف باشد تا احتکاری صورت نگیرد و درحالی که برخی بی اعتمادی را به بازار و اقتصاد تزریق می‌کنند، محیط کسب و کار بزن دررویی می‌شود و اعتماد عمومی فرو می‌ریزد.
  • بی تعهدی بانک مرکزی و دولت به تعهداتشان را عامل اصلی رشد بی اعتمادی در بازار است.
  • یکی از مهمترین راهکارها برای حمایت از تولید ملی اعلام شدن آمارهای رسمی اقتصادی است. دانستن آمارهای پایه اقتصادی حق فعالان اقتصادی است تا بتوانند برنامه ریزی کنند اما در چند سال اخیر حتی آمار رشد اقتصادی هم اعلام نمی‌شود.
  • بررسی آمایش سرزمین در دو بخش خرد و کلان؛ جامعه‌ای که در آن رسیدگی به برنامه‌های زیربنایی ارزش باشد، با جامعه‌ای متمرکز بر برنامه‌های کوتاه‌مدت و چند ساله، تفاوت‌های بنیادین دارد. آینده کشور براساس تصمیمات کلان ساخته می‌شود. در طرح آمایش سرزمین باید نگاهی ملی، منطقه‌ای و جهانی داشت و نگاه بخشی و کوتاه مدت برای برای جامعه و اداره کشور مهلک است.
  • در لایحه بودجه سال 1392 مطرح شده که نرخ ارز بر اساس سیاست شناور مدیریت شده باشد، اما چرا این اصل که منطبق با قانون اساسی است، سه سال پیش اجرایی نشده است.
  • بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات کارشناسان در توسعه پایدار کشور نقش بسزایی دارد. داشتن نگاه بلندمدت و آینده نگر مختص مسؤولان رده بالا و کلان دولتی نیست و مدیران میانی نقش برجسته ای در پیشبرد سیاست‌های کلان اقتصادی دارند و به این منظور باید همدلی لازم را با مدیران سطوح بالاتر اقتصادی داشته باشند.
  • انتقاد از نقش نفت دراقتصاد کشور؛ اقتصاد ایران چندین دهه است که گرفتار اقتصاد نفتی شده و درآمدهای نفت نیز دولت زده شده است. از سوی دیگر ساختار ناکارآمد دیوان سالار، اقتصاد ما را در چنبره خود گرفتار کرده است.
  • 40 سال است نرخ تورم در اقتصاد ایران از 10 درصد پایین‌تر نمی‌آید که یکی از دلایل آن تورم وارداتی ناشی از درآمدهای نفتی است.
  • نقش درآمد نفتی در اقتصاد ملی مانند کسر بودجه است. کسر بودجه به معنای این است که یک دولت وقتی پول توزیع می‏‌کند به عنوان حقوق یا سایر هزینه‌های جاری، اما به ازای این پول توزیع‏ شده، درآمد ندارد و کالایی هم تولید نشده است، نقدینگی بالا می‏‌رود، تقاضا را بیشتر از عرضه می‌کند و حاصل آن، افزایش قیمت‌هاست.
  • اثر پول و درآمدهای نفتی بر قیمت‌های داخلی؛ نباید تصور شود که با افزایش درآمد نفت وضعیت مردم نیز بهتر می‌شود، وضع این طور خوب نمی‌شود، وضع مردم وقتی خوب می‌شود که تولید ملی افزایش یابد، یعنی مصرف از صبح تا شب‌شان را خودشان تولید کرده باشند.
  • همچنان که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند نباید به تکرار شعارها اکتفا کرد و باید برای تحقق این شعارها برنامه عملیاتی و اجرایی تدوین کرد. به نظر می رسد، اگر بخواهیم برنامه روشنی برای حمایت از تولید ملی اجرا شود یکی از این برنامه‏‌ها، اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار باشد.
کد خبر 206799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز