یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس شیلی از دستگیری دست‌کم 189 نفر در جریان تظاهرات اعتراضی دانشجویان در این کشور امریکای‌جنوبی خبر داد.

شیلی

ایرنا نوشت: روزنامه ال پاییس اسپانیا نوشت که تظاهرات روز جمعه به وقت محلی - روز شنبه به وقت ایران - دانشجویان شیلی نخستین اعتراضات قانونی آنها با مجوز دولت بود اما به درگیری بین دانشجویان و نیروهای امنیتی منجر شد.

این تظاهرات که در ادامه اعتراضها به مشکلات نظام آموزشی در شیلی و گرانی روزافزون تحصیل صورت گرفت، از سوی جنبش دانشجویان معترض به تحصیلات عالی خصوصی، شورای هماهنگی دانشجویان مقطع دبیرستان و دانشجویان دانشگاه ˈمارˈ فراخوان شده بود و به گفته پلیس، چهار هزار نفر در آن شرکت داشتند .

به نوشته ال پاییس، درگیری ها هنگامی رخ داد که تظاهرکنندگان پس از اینکه راهپیمایی خود را در وقت قانونی انجام داده بودند، بار دیگر به خیابان مبدا تظاهرات که یکی از پر رفت و آمدترین خیابان های ˈسانتیاگوˈ پایتخت شیلی است ، بازگشته و قصد داشتند بار دیگر به تظاهرات بپردازند که با ممانعت پلیس مواجه شدند.

به گفته پلیس، پنج مامور امنیتی در جریان این درگیریها زخمی شده اند که حال دوتن از آنها وخیم است اما آماری از تظاهرکنندگان مجروح منتشر نشده است.

ˈخوان آنتونیو پریبونیوˈ از مقامهای پلیس شهر سانتیاگو با محکوم کردن خشونتهای رخ داده در جریان تظاهرات گفت: اجرای قانون و حفظ نظم عمومی وظیفه پلیس است و اقدام نیروهای امنیتی در مخالفت با برگزاری تظاهرات بصورت غیرقانونی آنهم در یکی از خیابانهای اصلی و پرتردد شهر کاری درست و قانونی بوده است.

وی افزود: پلیس هیچ مخالفتی با برگزاری تظاهرات قانونی و دارای مجوز ندارد و از آن دفاع می کند اما اجازه نخواهد داد که تظاهرات با خشونت همراه شود.

این مقام پلیس پایتخت شیلی مدعی شد که درگیری پلیس با دانشجویان معترض به این دلیل به خشونت کشیده شده است که عده ای از تظاهرکنندگان با صورتهای نقاب زده اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف بسوی پلیس و اقدام به تخریب و آشوب در شهر کرده بودند.

دانش آموزان ، دانشجویان ، معلمان و استادان دانشگاههای شیلی از حدود یکسال پلیس با برگزاری تظاهرات پیاپی در شهرهای مهم کشور خواهان یک نظام آموزشی رایگان و با کیفیت هستند. دولت در پاسخ به خواسته های آنها تاکنون یک طرح آموزشی را ارائه کرده است اما معترضان می گویند که طرح یادشده پاسخگوی خواسته های آنها نیست.

دانشجویان و دانش آموزان تظاهرکننده خواهان استفاده از خدمات دانشجویی و وسایط نقلیه ارزان، اعطای وام های تحصیلی بیشتر، رفع نابرابری در مراکز آموزش دولتی و جلوگیری از خصوصی سازی واحدهای آموزشی هستند.

کد خبر 206771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز