همشهری آنلاین: چینوا آچه بی نویسنده بزرگ نیجریه که نه تنها در حوزه ادبیات که یکی از چهره‌های ماندگار و مبارز آفریقا به شمار می‌رفت در 82 سالگی درگذشت.

به گزارش ایبنا نیویورک تایمز در خبر مرگ آچه به نوشت : آچه بی که جایگاه جهانی‌اش به معرفی ادبیات آفریقایی کمک شایان توجهی کرد و موفق شد تا داستان این قاره را که همواره از سوی غربی ها مطرح می شد با صدای خودشان به گوش جهانیان برساند، پنج شنبه در بوستون چشم از جهان فرو بست.

به گفته کارگزار ادبی او در لندن، وی پس از یک دوره کوتاه بیماری درگذشت.این در حالی بود که او از سال 1990 و پس از یک تصادف رانندگی مجبور شد تا از صندلی چرخدار استفاده کند. چینوا آچه بی (که تلفظ درست اسمش CHIN-you-ah Ah-CHAY-bay است) با نوشتن کتاب «همه چیز فرومی پاشد» در سال 1958 موفق به جلب توجه جهانی به سمت خودش شد. او این کتاب را زمانی منتشر کرد که 28 سال داشت.

این کتاب که اکنون به اثری کلاسیک بدل شده و در بسیاری از مدارس برای دانش آموزان تدریس می شود، به 45 زبان ترجمه شد و بیش از 10 میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

به گزارش همشهری آنلاین آچه به اگر چه در ایران چندان شناخته شده نیست،اما چند کتاب او به زبان فارسی ترجمه شده است که از جمله آنها می توان به به کتاب «همه چیز فرو می ریزند »اشاره کرد که در سال 88 از سوی  انتشارات سروش با برگردان فارسی  گلریز صفویان منتشر شد. خانم صفویان کتاب دیگری هم با عنوان دیگر آرامشی در کار نیست را نیز از آچه به ترجمه کرد.

کتاب دیگری که در مقایسه باکتاب نخست و علیرغم اهمیت کمتر آن بیشتر شناخته شد،اثری بود که انتشارات نقش جهان با عنوان نویسندگان نباید سیاسی باشند و با برگردان فارسی هاشم بناپور منتشر کرد که یکی از مقالات  آن به این نویسنده نامدار آفریقای تعلق داشت.

«صلح داخلی»، داستانی درباره ناآرامی‌های نیجریه نیز در مجموعه زن و شوهر واقعی به ترجمه اسدالله امرایی به چاپ رسیده است.  

کد خبر 206107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز