دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: Vsotok ساخت کشور بلاروس است و اولین بار در سال 2007 به نمایش عمومی درآمد و به نوعی یکی از جدیدترین محصولات در حوزه راداری در جهان محسوب می‌شود.

Vostok

به طور کلی " Vostok " راداری در باند وی اچ اف است که برای شناسایی اشیاء پرنده با سطح مقطع راداری پایین و به نوعی پنهانکار طراحی شده است.

 کارشناسان دفاعی به نوعی این رادار ساخت بلاروس را نمونه ای از رادار روسی نبو می دانند که توسط صنایع راداری بلاروس به منظور رفع نیازها در این بخش ساخته شده است. البته بایستی اشاره کنیم که رادار روسی نبو نیز در به عنوان یک سامانه توانا با قابلیت شناخت اهداف پنهانکار در سازمان رزم دفاعی هوایی کشور وجود دارد.

این رادار با توجه به تجربیات به دست آمده از جنگ های اخیر به رهبری ناتو، ساخته شده و تاکید خاصی در ساخت آن بر بحث مقاومت در برابر جنگ الکترونیک شده است.

رادار Vostok

این رادار می‌تواند در شرایط جمینگ سنگین نیز به فعالیت خود ادامه بده و بر اساس اعلام سازنده خود می تواند هدفی به مانند پرنده پنهانکار اف 117 با سطح مقطع راداری در حدود 0.5 متر مربع را در شرایط بدون امواج جنگ الکترونیک در فاصله 350 کیلومتری و در شرایط وجود امواج جنگ الکترونیک در فاصله 40 کیلومتری دارد.

Vostok می‌تواند به صورت همزمان 120 هدف هوایی مختلف را کشف و رهگیری کند. از دیگر خصوصیتهای این رادار جدید که نوعی یک مزیت بالا برای آن به حساب می آید بحث زمان کم مورد نیاز برای استقرار و یا مهیا شدن آن برای حرکت است.

این رادار می‌تواند ضرف مدت 6 دقیقه در محلی مستقر یا آماده انتقال از آن محل شود. این خصوصیت توان تحرک بالایی را برای این رادار به همراه می‌آورد که با کمک آن می‌تواند به سرعت از محلی به محل دیگر منتقل شده و هم شانس بقاء خود را در میدان نبرد بالا ببرد و هم با حضور ناگهانی در نقاط مختلف و در مدت زمان پایین به عنوان یک عامل غافلگیر کننده برای دشمنان به کار برود.

Vostok با توجه به نیازهای جنگ‌های شبکه محور امروزی طرحی شده و به راحتی توان وصل شدن با شبکه های گوناگون پدافند و مبادله اطلاعات با آنان را نیز دارد. این سامانه تنها دارای 3 کاربر بوده و در زمان آنتن های آن توان مقاومت در برابر بادهایی با سرعت 35 متر بر ثانیه را دارد.

از دیگر قابلیت‌های رادار فوق این است که این امکان در این سامانه وجود دارد که با جمع آوری اطلاعاتی به مانند سطح مقطع راداری، نوع امواج رادار مورد استفاده در هدف در صورت وجود، حالت پروازی و سرعت به شناسایی نوع وسیله پرنده مورد نظر پرداخته و سپس با طبقه بندی کردن تهدیدات نوع پدافند مناسب برای مقابله با این تهدیدات را تعیین کند.

کد خبر 205661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز