گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: انتظار عمومی برای اعلام قیمت‌های جدید خودرو بر اساس ضوابط تعیین شده سازمان حمایت همچنان ادامه دارد به نحوی که به‌رغم مصوبه شورای رقابت، مسئولان سازمان حمایت با خودداری از اظهار نظر در مورد نرخ‌های جدید خودرو عملا به پیشواز تعطیلات نوروزی رفته‌اند.

اعلام قیمت‌های جدید تا امروز

رئیس شورای رقابت که قبلا از نهایی شدن ضوابط قیمت‌گذاری خودرو خبر داده بود روز گذشته اعلام کرد که نرخ تورم بخش تولید در نیمه دوم امسال و قیمت جدید خودروها بر مبنای دستورالعمل موقت شورای رقابت حداکثر تا امروز اعلام خواهد شد. جمشید پژویان گفت : براساس دستورالعمل اخیر شورای رقابت، قیمت خودروها باید بر مبنای نرخ مصوب شهریور امسال به اضافه تورم بخشی نیمه دوم سال مشخص شود و خودروسازان باید قیمت محصولات خود را طبق این دستورالعمل مشخص و اعلام کنند. با این روند سازمان حمایت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده و از این به بعد قیمت خودرو براساس فرمول شورای رقابت تعیین خواهد شد.

وزارت صنعت: اطلاع نداریم

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اظهار بی اطلاعی از ابلاغ ضوابط قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت و تعیین قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان حمایت به خبرنگار ما گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم چرا که تعیین ضوابط قیمت‌گذاری و یا هر گونه تغییر و اعلام قیمت‌های جدید خودرو در حیطه وظایف شورای رقابت و سازمان حمایت است.محسن صالحی‌نیا در مورد این که سازمان حمایت از زیر مجموعه‌های وزارت صنعت بوده و معاونت امور صنایع و اقتصادی این وزارتخانه باید در جریان آخرین تغییر و تحولات صنعت خودرو باشد، افزود: اطلاعی در این زمینه ندارم و این موضوع ارتباطی با این معاونت ندارد.

قیمت برخی خودروها بر اساس مصوبه شورای رقابت

بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم بخشی خودروها با دلار آزاد برای پنج پراید 131 اس ایکس 37.6 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 37.9درصد، پژو 405 اس ال ایکس 41.9درصد، سمند ال ایکس بنزینی 39.5 درصد و رانا 39 درصد و تورم بخشی خودروها براساس دلار مبادلاتی برای خودروهای پراید 131 اس ایکس 21.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 20.8 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 17.9 درصد، سمند ال‌ایکس بنزینی 20.8 درصد و رانا 22.9درصد اعلام شده است.

با احتساب این نرخ تورم قیمت پراید 131 اس ایکس که در شهریور ماه 10 میلیون و 500 هزار تومان بوده با ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، به ترتیب باید حدود 14.5 و12.8 میلیون تومان باشد اما قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، 16میلیون و 50 هزار تومان (با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شده است.

قیمت تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا نیز در شهریور ماه 12میلیون و 858 هزار تومان بوده که براساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود 17.7 و 15.5میلیون تومان باشد اما در جدیدترین تغییرات سازمان حمایت قیمت این محصول را 19 میلیون و 290 هزار تومان اعلام کرده است. قیمت سمند ال ایکس بنزینی نیز در شهریور ماه 17 میلیون و 242 هزار تومان بوده که براساس مصوبه شورای رقابت باید قیمت آن به ترتیب حدود 24 و 20.8 میلیون تومان باشد اما قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، 26 میلیون تومان اعلام شده است.

قیمت پژو 405 اس ال ایکس نیز در شهریور ماه 16 میلیون و 647 هزار تومان بود که بر اساس ضوابط شورای رقابت قیمت این محصول با دو نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای باید به ترتیب حدود23.7 و19.7 میلیون تومان باشد، اما اکنون قیمت این محصول 22.5 میلیون تومان اعلام شده است.

کد خبر 205582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز