چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: خورخه ماریو برگولیو (Jorge Mario Bergoglio) ملقب به پاپ فرانسیس اول ۱۷ دسامبر سال ۱۹۳۶ در کشور آرژانتین به دنیا آمد.

پاپ

خورخه ماریو برگولیو با اصلیت آرژانتینی از سال ۱۹۹۸ اسقف بوینس‌آیرس بوده و از سال ۲۰۰۱ به بعد به مقام کاردینالی دست‌یافت و به عنوان سر اسقف کلیسای کاتولیک آرژانتین خدمت کرد.

وی در ۱۱ مارس ۱۹۵۸ به کلیسا می‌پیوند و چند سال بعد به کشور شیلی می‌رود. سپس در سال ۱۹۶۳ به محل تولدش باز می‌گردد و پس از تحصیل در رشته فلسفه به عنوان آموزگار مشغول فعالیت می‌شود. پس از طی این دوره، تحصیلات خود را در رشته الهیات آغاز می‌کند و کمی پیش از پایان تحصیلاتش «کشیش» می‌شود. او در ۲۱ فوریه ۲۰۰۱ از سوی پاپ ژان پل دوم به عنوان کاردینال منصوب شد.

فرانسیس اول در ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه شامگاه چهارشنبه (۱۳ مارس/۲۳ اسفند۹۱) که دود سفیدی از بام نمازخانه‌ "سیستین" برخاست از طرف کاردینال‌های اعظم واتیکان به عنوان رهبر جدید کاتولیک‌های جهان انتخاب شد.

فرانسیس اول که نخستین پاپی است که از آمریکای لاتین انتخاب شده است؛ دویست وشصت وششمین رهبر کاتولیک‌های جهان است.

او جانشین پاپ بندیکت شانزدهم شد که از سمت خود کناره‌گیری کرد و گفت که دیگر توانایی کافی برای هدایت کیلسای کاتولیک را ندارد.

در روزهای شنبه ۹ مارس و دوشنبه ۱۱ مارس ۱۱۵ کاردینال‌ از سراسر جهان در واتیکان حضور به هم رساندند تا درباره ویژگی‌های  پاپ به مشورت بنشینند.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۲ و ۱۳ مارس ۲۰۱۳) هر روز چهار مرتبه در پشت درهای بسته‌ی نمازخانه‌ "سیستین" رأی‌گیری به عمل آمد. پاپ باید با حداقل دوسوم آرا، یعنی ۷۷ رأی انتخاب می‌شد.

در آخرین رأی‌گیری در شامگاه چهارشنبه بالاخره فرانسیس اول برگزیده شد.

کد خبر 205320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز