چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

مدیرعامل فرابورس خبر داد: شرکت واسط مالی آبان برای تأمین مالی مواداولیه تولید آبگرمکن، 301.3میلیارد ریال اوراق مرابحه از شنبه26 اسفند، در بازار سوم پذیره‌نویسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی افزود: شرکت واسط مالی آبان به‌منظور تأمین مالی غیرمستقیم شرکت گروه صنعتی بوتان و خرید مواداولیه تولید آبگرمکن، اوراق مرابحه به ارزش 301میلیارد و 306میلیون ریال، از روز شنبه 26اسفند به‌مدت 10روز از طریق بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی می‌کند. وی گفت: خرید اوراق با داشتن کد معاملاتی فعال انجام می‌شود و تمام سرمایه‌گذاران با مراجعه به شبکه کارگزاری فرابورس می‌توانند اوراق مرابحه را به قیمت اسمی هر برگه یک میلیون ریال خریداری کنند. همچنین کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی توسط بانی اوراق پرداخت می‌شود. هامونی اعلام کرد: معاملات دست‌دوم اوراق، پس از پایان پذیره‌نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید و فروش کنند.

او با اشاره به اینکه اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس است تأکید کرد: شرکت تأمین سرمایه نوین، تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق را برعهده دارد که با نرخ سود 20درصد سالانه به‌مدت دو‌سال هرسه‌ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌شود. همچنین بانک خاورمیانه ضمانت اوراق را بر عهده دارد و عامل فروش کارگزاری تأمین سرمایه نوین است. به گفته او خریداران باید یک شماره حساب بانکی به نام شخص دارنده اوراق مرابحه برای واریز بهای اقساط اعلام کنند.

اوراق مرابحه چیست؟

اوراق مرابحه در طبقه‌بندی کلی اوراق، همانند اوراق اجاره در طبقه ابزارهای انتفاعی با بازدهی معین قرار دارد. این اوراق برای تأمین مالی برای خرید دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل تأمین مالی آن از چند جهت با اوراق اجاره متفاوت است. در اوراق اجاره نهاد واسط دارایی را از فروشنده خریداری کرده و مالکیت دارایی به نهاد واسط منتقل می‌‌شود. سپس دارایی به‌صورت اجاره در اختیار بانی قرار می‌گیرد. ولی در اوراق مرابحه نهاد واسط پس از خرید دارایی از فروشنده، مالکیت آن را در قالب قرارداد مرابحه (فروش اقساطی) به بانی منتقل می‌کند. این تفاوت این اجازه را به نهاد واسط و شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند برای خرید مواد و کالا که ماهیت مصرفی دارند نیز از این طریق تأمین مالی کنند.

 

کد خبر 205159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز