دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز مشخص نیست یک وسیله قلبی که برای پیشگیری از سکته مغزی در افرادی در معرض خطر بالای دچار شدن به این عارضه به علت اختلال ریتم قلب طراحی شده است، خواهد توانست تایید لازم را به دست بیاورد یا نه.

watchman

به گزارش آسوشیتدپرس نتایج یک بررسی اساسی بر روی وسیله "واچمن" (Watchman) ساخت شرکت علمی بوستون بیانگر آن است که این وسیله نسبت به یافته‌های ‌آزمایش‌های پیشین بر روی آن، ایمن‌تر است، اما درازمدت نسبت به دارویی که در حال حاضر برای پیشگیری از سکته مغزی، مرگ ناشی از مشکلات قلبی و لخته‌های خونی در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به کار می‌رود، موثرتر نیست.

بیش از 2.7 میلیون آمریکایی و 15 میلیون فرد در سراسر جهان فیبریلاسیون دهلیزی دارند. در این عارضه حفرات بالایی قلب یا دهلیزها به جای ضربان‌های منظم لرزشی نامنظم دارد. این وضعیت باعث تجمع خون در این یک حفره کوچک و مستعد شدن تشکیل لخته خون در آن می‌شود که ممکن است از راه رگ‌های خونی به مغز برسد و باعث سکته مغزی شود.

درمان معمول برای این بیمار استفاده از داروهای ضدانعقادی یا رقیق‌کننده خون مانند وارفارین (کومادین و سایر مارک‌ها) است. اما این داروها مشکلات خاص خودشان را دارند و برخی از آنه بسیار گران‌قیمت هستند. هدف از طراحی "واچمن" حل کردن دائمی مشکل این بیماران است تا آنها دیگر نیاز به مصرف مادام‌العمر داروها نداشته باشند. این چتر توری کوچک قابل باز شدن که بدون جراحی از راه یک ورید به درون قلب فرستاده می‌شود، دهلیز را مسدود می‌کند.

یک بررسی در چهار سال پیش نشان داد که این وسیله به همان اندازه وارفارین در پیشگیری از لخته شدن خون موثر است، اما خود عمل کارگذاری این وسیله در برخی از بیماران به سکته مغزی انجامید.

مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا در آن هنگام با اکثریت ضعیفی واچمن را تایید کردند، اما این سازمان در نهایت خواستار انجام آزمایش دومی برای تایید ایمنی و تاثیربخشی این وسیله شد.

بررسی دوم بر روی 407 بیمار انجام شد که در 269 نفرشان این وسیله در قلب کار گذاشته شد و 138 نفرشان وارفارین دریافت کردند. این بررسی سه هدف اصل داشت- به طور آشکار هدف اول یعنی ایمنی این وسیله را ثابت کرد- یعنی در یک هفت پس از کارگذاری وسیله یا مرخصی از بیمارستان میزان سکته‌های مغزی، مرگ‌های ناشی از مشکلات قلبی، لخته‌های خونی و عوارض وخیم افزایش نیافت.


دو هدف دیگر بر اساس وضعیت گروهی 88 نفره از بیماران بود که برای 18 ماه پس از درمان پیگیری شدند. میزان سکته مغزی و لخته‌های خونی در بیماران دارای این وسیله قلبی بیشتر از افرادی که وارفارین مصرف می‌کردند، نبود. اما هنگامی که در مقایسه‌ای بزرگتر- تریکب سکته مغزی، مرگ ناشی از مشکلات قلبی و لخته خون- در نظر گرفته می‌شد، این وسیله در طول دوره 18 ماهه مزیتی نسبت به مصرف وارفارین نداشت.

با توجه به این نتایج پیش‌بینی می‌شود سازمان غذا و داروی آمریکا برای تایید نهایی این وسیله خواستار انجام آزمایش‌های بیشتری شود.

کد خبر 204853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز