همشهری‌آنلاین: علی اکبر ولایتی درباره احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع هاشمی رفسنجانی گفت: بنده به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم و تابع تصمیم ائتلاف سه نفره هستم.

مهمترین اظهارات علی اکبر ولایتی به نقل از فارس را در جدول زیر بخوانید:

1

  • بنده در مهر ماه سال 1360 به عنوان اولین نخست وزیر در دولت آیت الله خامنه‌ای معرفی شدم اما به دلیل مخالفت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی رای نیاوردم. آن زمان هنوز شکافی بین سازمان مجاهدین رخ نداده بود لذا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا آقای موسوی نخست وزیر شود. یک قول و قرار اعلام نشده‌ای با هم داشتند که یک سری سمت‌های کابینه به سازمان مجاهدین داده شود که همین هم شد.

2

  • سال 64 هم در دوره دوم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به بنده پیشنهاد کردند که من را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کنند. اما باز عده‌ای خدمت امام(ره) رسیدند و گفتند که اگر آقای موسوی عوض شود وضع جبهه‌ها تغییر می‌کند. حضرت امام(ره) هم چون موضوع جنگ برایشان اولویت اول را داشت موافق نبودند. آیت‌الله خامنه‌ای هم فقط بنا به تبعیت از امام(ره) موسوی را مجددا به مجلس معرفی کردند. در مجلس 99 نفر به آقای موسوی رأی ندادند که البته خیلی تحت فشار قرار گرفتند. در یک جلسه‌ای که این نمایندگان بعد از انتخاب آقای موسوی با رئیس جمهور آیت‌الله خامنه‌ای داشتند حضرت آقا در آن ملاقات فرمودند کسانی که به موسوی رای ندادند و مخالف هستند 99 نفر نبودند 100 نفر هستند که یکی از آنها من هستم.

3

  • کم نبودند کسانی که منحرف شدند ولی اصل انقلاب که رهبری و مردم هستند به راه خودشان ادامه دادند. حالا بعضی از مجریان و برخی از مسئولان در طول این سالها بودند که توسط مردم انتخاب شدند و یا توسط مجلس رای اعتماد گرفتند اما بعداً از مسیر انحراف پیدا کردند. انقلاب مثل یک اقیانوس دائما در حال جوشش و خروش است و اشیاء زاید و ناهمگون را به ساحل پرتاب می‌کند. هیچ شی آلوده‌ای اقیانوس انقلاب را آلوده نمی‌کند. این فقط بر پایه تئوری نیست بلکه نتیجه تجربیات 34 ساله‌ای است که از انقلاب داریم.

4

  • شرایطی که مورد نظر مقام معظم رهبری برای مذاکره است از سوی آمریکایی‌ها فراهم نشده است. البته این شرایط غیرعادی و خارق‌العاده‌ای نیست بلکه در چارچوب حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها باید قبول کنند که دوره شاه گذشته و ایران یک کشور مستقل قدرتمند است. اگر حرفی دارند می‌توانند در وضعیت احترام متقابل و در شرایط مساوی مطرح کنند و ثابت نمایند که سوء نیت ندارند و از اقداماتی که علیه ملت ایران از تاریخ 28 مرداد تا به امروز و علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران انجام داده‌اند، پشیمان هستند.

5

  • بنده به نفع هیچ کس کنار نمی‌روم و تابع تصمیم ائتلاف سه نفره هستم. هر تصمیمی که ائتلاف سه‌گانه بگیرد که چه کسی بماند و دو نفر دیگر به وی کمک بکنند ما تابع این تصمیم‌گیری هستیم. اگر تصمیم این باشد غیر از من هر یک از آن دو نفر نامزد انتخابات شوند طبیعی است که بنده کنار می‌کشم ولی حتماً به کسی که کاندیدای ریاست جمهوری است کمک می‌کنم تا رأی بیاورد. خارج از این، هیچ مکانیسم دیگری منتهی به کنار کشیدن من نخواهد شد.
کد خبر 204452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز