چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کانون مداحان کشور گفت: هم اکنون در کشور 52 هزار مداح شناسایی شده اند که تنها دو هزار نفر از این تعداد بیمه هستند.

خرسند رئیس کانون مداحان کشور

مصطفی خرسند در حاشیه ششمین کارگاه آموزشی، تخصصی مداحی در یزد اظهار داشت: مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) در جامعه بر آحاد مردم تاثیرگذار هستند و باید پیوسته تفکر و سطح دانش خود را ارتقا دهند.

وی افزود: مداح در ذکر مصائب اهل بیت (ع) باید توجه داشته باشد که در مجلس حسینی شان و منزلت اهل بیت (ع) با بیان شعر و مصیبت خدشه دار نشود.

خرسندی یادآور شد: آسیبهایی در ذکر روایات مقتل خوانی و شعرهای آئینی مشاهده شده که این دلیل بر نداشتن آگاهی از هدف منبر و مجالس حسینی است.

وجود 400 کانون مداحان در کشور

رئیس کانون مداحان کشور عنوان کرد: در کشور 400 کانون مداحی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت دارند که عمده فعالیت آنها ساماندهی مداحان، انسجام و افزایش سطح دانش آنها و شناسایی پیر غلامان امام حسین (ع) است.

خرسندی اظهار داشت: افزایش سطح کیفی برنامه‌های مذهبی و افزایش محتوایی این برنامه‌ها نیز باید مدنظر مسئولان این کانونها قرار گیرد.

وی با اشاره به امر ساماندهی مداحان کشور گفت: تاکنون برای مداحان سراسر کشور با برگزاری آزمونهای اصول و فنون مداحی، کارتهایی با درجه بندی مختلف صادر شده که این کارتها تا اواخر سال 92 صادر خواهد شد.

خرسندی افزود: کارت پیر غلامان جدا از مداحان برای شناسایی و ساماندهی آنها صادر می شود.

رئیس کانون مداحان کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پیرغلامان در این عرصه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و نباید از نوغلامان غافل شوند و از آنها انتظار داریم سبک‌ها و اصول و اشعار لازم را به نوغلامان آموزش دهند.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: استان یزد با توجه به برگزاری مجالس حسینی در طول سال، حسینه ایران لقب گرفته و باید در راه اعتلای فرهنگ حسینی بیش از پیش در این استان تلاش شود.

حجت‌الاسلام کارگر یادآور شد: مداحان و پیرغلامان در راه اعتلای فرهنگ حسینی و عاشورایی زحمات زیادی کشیده‌ اند و شایسته تجلیل هستند.

وی افزود: مداحان در مداحی‌های خود نباید از چارچوب فقه و فقاهت خارج شوند و باید در راستای ترویج اسلام اصیل تلاش و فعالیت کنند.

کارگر اظهار داشت: آسیب‌شناسی مداحی یک امر لازم است و صاحب‌ نظران باید در این مسیر همکاری و فعالیت بیشتری کنند.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان یزد بیان کرد: غلو، بیان مطالب مذلت‌بار در شان ائمه (ع)، گسترش دروغ در روضه‌خوانی و جدایی دین از سیاست نیز از مهم‌ترین آسیب‌های مداحی است.

این کارگاه به همت کانون مداحان و شعرای آئینی استان یزد با هدف آموزش فنون و اصول مداحی، نحوه بهره گیری از کتب مقاتل، استفاده از شعر گویا، رفع شبهات و ... به مدت سه روز در محل آستانه امامزاده سید جعفر(ع) یزد با حضور 200 مداح از سراسر استان به مدت سه روز برگزار می‌شود.

 

کد خبر 204334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز