همشهری آنلاین: منوچهر متکی در اعلام نظرش راجع به روابط ایران و آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا در صورت برخورد واقع‌بینانه با صحنه مسائل بین دو کشور و محیط بین‌المللی می‌تواند از فرصت مذاکره و روابط با ایران برخوردار باشد. البته منوط به اینکه رویه گذشته و رویکردهایی که طی سالیان طولانی گذشته نسبت به ایران داشته را تغییر دهد و به شعاری که 4 سال و نیم پیش اوباما مطرح کرد جامه عمل بپوشاند.

منوچهر متکی، نامزد پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در اولین نشست خبری خود که در سالن سیدالشهداء برگزار شد، ضمن بیان مصادیق انحراف دولت‌ها، بر طراحی متوازن برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همه جانبه‌نگری در برنامه‌ریزی‌های دولت آینده برای رفع نیازهای مردم تأکید کرد.

لزوم طراحی بازی خلاقانه در مناسبات خارجی، وظیفه دولت یازدهم در زمینه بازنگری در روش‌های کشورداری، وظیفه رئیس جمهور بعدی در پیش‌بینی عواقب و نتیجه سیاست و برنامه‌ها و ... از نکات مورد تأکید متکی در این نشست خبری بوده که گزیده‌ای از آن به نقل از فارس در ادامه آمده است: 

  • تمامی گزینه‌هایی که در جریان انتخابات، طرح‌های ذهنی خود را در مدیریت کشور عرضه می‌کنند باید حق دولت و ملت را توأمان به رسمیت بشناسند. حد دولت و حق ملت در نظام جمهوری اسلامی سطوح راهبردی و استراتژیک در امر کشورداری است؛ یافتن بهترین مدل‌ها در اداره کشور و پرداختن به نیازهای جامعه و معیشت مردم است.دولت باید در این جایگاه تمامی توان خود را به کار گیرد و انحراف از این جایگاه که رسالت اصلی دولت‌ها است و ورود به حوزه‌های ایدئولوژی که در نظام اسلامی جایگاه ولایت فقیه و رهبری است می‌تواند موجب مشکلاتی در کشور شود.
  • رئیس جمهور باید برای مدیریت بهینه کشور سطح تصمیم و تصمیم‌گیرنده را مورد توجه قرار دهد و یک توازن و انطباقی بین این دو ایجاد کند. اگر برای تصمیمات بزرگ، افراد کوچک ناکارآمد و بالعکس گمارده شوند، بحران مدیریت در کشور ایجاد خواهد شد، از این رو برنامه اداره کشور باید از نظم و قاعده‌ای برخوردار باشد.
  • مهمترین وظیفه رئیس جمهور بعدی، قابل پیش‌بینی ساختن رفتار دولت برای شهروندان و کشورهای دنیا است. مجموعه کارکردهای دولت در تعامل با شهروندان و محیط بین‌الملل باید قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند بر اساس آن رابطه خود را تنظیم کنند.
  • باید رابطه خود را با قدرت‌های بزرگ تعریف کنیم. بسیاری از برنامه‌های برنامه‌ریزان در بینش درست است اما به دلیل اتخاذ روش‌های نادرست کار به سامان نمی‌رسد.
  • دولت یازدهم باید دولت بازنگری در روش‌های کشورداری باشد و اگر تصمیم مهمی در حوزه اقتصاد همچون هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ می‌شود، باید به همه جوانب آن توجه شود، چراکه در غیر این صورت پولی را که در جیب مردم می‌گذارید باید چند برابر آن را در جای دیگر از آنها بگیریم که این امر نقص غرض است در حالی که هدف ما بالا بردن قدرت خرید مردم بوده است.
  • اداره کشور از منظر اقتصادی در پشت درب‌های بسته مقدور نیست و باید زمینه گفت‌وگوی ملی با نخبگان برای خروج از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر در تورم و بیکاری با آن مواجه بودیم فراهم شود. با چنین نگاهی شاید بتوان از مجموعه صاحب‌نظران بهره بیشتری گرفت از این رو بنده در نظر دارم مباحثی را که از مهر ماه با دعوت از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و مدیران بخش‌های اقتصادی اعم از صنعتی، بینش، خدمات و تأمین اجتماعی داشته‌اند، مورد بررسی قرار داده و در قالب نامه‌ای با طرح سؤالات مشخصی برای اقتصاددانان ارسال کنم تا بر اساس پاسخ آنها، برنامه در حال تدوین را نهایی کنیم.
  • وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما سازوکار انتخابات را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: با نگاهی به پیشینه انتخابات در کشور و خروجی نتیجه آن متوجه می‌شویم که انتخابات در جمهوری اسلامی قابل پیش‌بینی نبوده و به لحاظ قوانین قابل خدشه نیست چراکه با نظارت چند گانه‌ای که وجود دارد قابل تصرف نبوده و از این رو انتخابات یازدهم همانند انتخابات قبلی پرشور، با نشاط و با رعایت همه موازین خواهد بود.
  • ایالات متحده آمریکا در صورت برخورد واقع‌بینانه با صحنه مسائل بین دو کشور و محیط بین‌المللی می‌تواند از فرصت مذاکره و روابط با ایران برخوردار باشد. البته منوط به اینکه رویه گذشته و رویکردهایی که طی سالیان طولانی گذشته نسبت به ایران داشته را تغییر دهد و به شعاری که 4 سال و نیم پیش اوباما مطرح کرد جامع عمل بپوشاند. در روزهای اخیر زمزمه‌های جدیدی مطرح می‌شود؛ چنانچه انطباق بین گفتار و عمل آمریکا در رویکردشان نسبت به ایران باشد می‌تواند از این فرصت در روابط با ایران استفاده کند.
  • جدایی من از دولت احمدی‌نژاد به خاطر نقد‌ها و انتقاد‌هایی بود که نسبت به برخی رویکردها داشتم؛ حوزه سیاست خارجی حوزه حساسی است و بسیاری از مطالبی که مطرح بود و انتقاد‌هایی که قبلا ذکر می‌شد در نهایت منجر به تصمیم سال 1389 بود. نامزد پیشنهادی جبهه پیروان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین شاخصه‌های اقتصادی مدنظر شما چیست اظهار داشت: در حوزه اقتصادی بررسی‌های ما طی 6 ماه گذشته با تمرکز بر 3 محور شرایط اقتصادی کشور آسیب‌شناسی این شرایط و راه‌های برون‌رفت و رسیدن به وضعیت مناسب‌تر در دستور کار ماست.
  • پاسخ متکی به این سؤال که «آیا امکان دارد در ادامه مسیر انتخابات به نفع کاندیدای دیگر کناره‌گیری کنید»: طبیعی است هر کاندیدی که با بررسی و براساس تصمیم مطالعه شده وارد عرصه انتخابات می‌شود برای حضور و پیروز شدن وارد عرصه می‌شود و من تا نیمه‌های اردیبهشت هیچ دستور کار جدیدی نخواهم داشت.
کد خبر 204143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز