سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

محمد علی توحید: «پیر فابیانی» مدت طولانی است که در ایران به عنوان مدیر یک شرکت خارجی به کار مشغول است و اظهار امید‌واری می‌کند که روزی توتال یک شرکت ایرانی شود.

به رغم اینکه هر بار که با او گفت وگو کرده‌ام از دشواری کار در ایران می‌نالد ولی با این وجود با همه این مشکلات برخلاف دیگر همکاران خارجی خود حدود 12 سال است که در ایران  باقی مانده و پستش را ترک نکرده‌است و با روحیه‌ای خستگی‌نا‌پذیر و امید وار از پیشبرد کار‌ها در هر شرایط سخن می‌گوید: آنچه من می‌خواهم تاکید کنم این است که ما برای کار کوتاه مدت وارد بازار ایران نشده‌ایم و برای این در ایران هستیم که مدت طولانی کار کنیم و در این کشور بمانیم و با طرف‌های ایرانی همکاری کنیم.

  • در طرح‌های دورود و پارس ال ان جی با موانعی روبه‌رو نیستید؟

شرایط برای ما مشابه زمانی است که برای اجرای مراحل  2 و 3 به عنوان نخستین شرکت نفتی بزرگ اروپایی وارد بازار ایران شدیم.

ما در‌ این میدان طرح پیچیده و سختی با تکنولوژی بالایی را انجام دادیم که برای نمونه خط لوله آن که از دریا موادی مثل گاز و میعانات‌گازی و دیگر مواد را به خشکی می‌آورد در دنیا بی سابقه بود و برای نخستین بار اجرای می‌شد.

بنابراین ما با موانع و مشکلات مختلفی مواجه هستیم که باید آنها را حل کنیم و این کار ماست. ما باید افرادی زیادی را آموزش می‌دادیم و در این طرح‌ها به کار می‌گرفتیم و در این طرح ما حدود 900 نفر را آموزش دادیم و به‌کار گرفتیم.

  • آیا شرایط جاری در ایران یعنی فشارهای خارجی و تحریم ها مشکلی در اجرای طرح‌های در دست اجرای شما و تأمین مالی آنها ایجاد نمی‌کند؟

همانطور که گفتم ما 12 سال است که در ایران هستیم در شرایطی که مشکلات مشابه وجود داشته است، ما به کارمان ادامه دادیم.

به عنوان یک شرکت در چارچوب‌های قانونی فعالیت می‌کنیم، توتال در بیش از30 کشور جهان فعالیت می‌کندو در پی کارهای غیر قانونی نیست. آنچه باید بگویم این است که تأمین مالی بویژه در طرح‌های بای بک برعهده ماست و ما آن را تأمین می‌کنیم و از طریق محصولات باز پس می‌گیریم.

تأمین مالی برای ما  مشکلی نیست. البته امروز تأمین کنندگان مالی برای ایران تمایل کمتری نشان می‌دهند و تعداد آنها کاهش یافته است ولی مشکل برای ما تأمین مالی نیست و بانک‌ها برای حضور در بازار ایران محتاط‌تر شده‌اند، چون مخاطره سرمایه‌گذاری را در نظر می‌گیرند. تحریم‌ها این منابع را محدود کرده است.

  • خبرهایی در مورد‌تأخیر در طرح پارس‌ ال ان جی منتشر شده است. شما  اعلام کرده‌اید که هزینه اجرای طرح افزایش یافته و این گزارش‌ها این گمان را تقویت کرده است که توتال با مشکلاتی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت روبه‌روست؟

ما هیچ وقت اعلام نکردیم پارس ال ان جی را متوقف کرده‌ایم ما درحال کار هستیم و در حال آماده سازی و زمینه‌سازی اجرای آن هستیم. کار متوقف نشده است ولی چیزی که باید بگویم و تایید کنم این است که هزینه اجرای طرح افزایش یافته است.

قیمت‌هایی که از پیمانکاران گرفته‌ایم بسیار بالا است. ولی کار ما این است که قیمت‌ها را اصلاح کنیم و کار ما این است و به همین دلیل در ایران هستیم.

شرکت نفت و وزارت نفت شرکای ما در این طرح هستند. پارس ال ان جی یک قرارداد بای‌بک نیست در مرحله یازده قرارداد بای بک است. شرکای ما زمان اجرای طرح را تمدید کرده‌اند و ما امیدواریم با همکاری مشترک بتوانیم در ماه‌های آینده با مذاکراتی که با پیمانکاران و تولیدکنندگان تجهیزات داریم قیمت‌ها را تعدیل کنیم.

افزایش هزینه‌های اجرای طرح پارس ال ان جی ربطی به تحریم‌ها ندارد. حتی ربطی به ایران ندارد، حتی این مشکل خاص خاورمیانه نیست. این یک مشکل جهانی است. این مشکل امروز در همه کشورها است.

بسیاری از طرح‌های نفتی در کشورهای مختلف یا به تأخیر افتاده و یا به‌کلی تعطیل شده است. متاسفانه ما در شرایط بدی هستیم و هزینه اجرای طرح ها افزایش یافته است. برای مثال یک پالایشگاه بزرگ و پیشرفته در کویت که قراربود ساخته شود به‌کلی متوقف شد.

پالایشگاهی با توان تولید 600 هزار بشکه که قرار بود 7 میلیارد دلار هزینه داشته باشد ولی به حدود 15 میلیارد دلار رسید. طرح‌های دیگری مانند فجیره که شرکت کونکو مجری آن بود متوقف شده است و در مناطق دیگر مثل استرالیا و غیره رویدادهای مشابهی رخ‌داده است و طرح پارس ال ان جی هم در چنین شرایطی اجرا می‌شود.

  • با شرایطی که برای اجرای طرح‌ها توصیف می‌کنید فکر نمی‌کنید که این طرح هم با توجه به افزایش هزینه‌ها به‌کلی متوقف شود؟

ما در کارمان حرفه‌ای هستیم و به شرایط تن نمی‌دهیم و باید کار را پیش ببریم. همه جوانب را بررسی می‌کنیم و برای اجرای طرح راهی پیدا خواهیم کرد.

افزایش هزینه‌ها مشکلی نیست که طرح را متوقف کند. البته هنوز زود است که در مورد توقف و یا تعطیل شدن طرح سخن گفت. با هر مشکلی ما از میدان به‌ در نخواهیم رفت.

  • چه شرایطی برای سرمایه‌گذاری مطلوب است؟

روشن است ثبات شفافیت و امنیت سرمایه. قراردادهای بای‌بک در گذشته شرایطی داشت و ارائه شد و ما بررسی کردیم قرارداد‌هایی براساس آن امضاء شد.

امروز گفته می‌شود قراردادهای نوع جدید بای بک ارائه شده است ولی ما هیچ اطلاعی از آن نداریم. تا زمانی‌که چارچوب کار مشخص نشود ما نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

یعنی شما هیچ اطلاعی از قراردادهای اصلاح شده بای‌بک ندارید؟

هیچ نشانه از این قراردادهای جدید به ما ارائه نشده است. ما باید براساس شرایط روشن و چارچوب قراردادی مشخص کار کنیم. وقتی نمی‌دانیم که چگونه باید کار کرد در واقع امکان سرمایه‌گذاری نیست.

در واقع ما علاقه‌مند به پختن یک غذا هستیم ولی باید مشخص شود چگونه. ما هر فرصتی بیابیم  بدون اتلاف وقت سرمایه‌گذاری خواهیم کرد، همانطور که در تولید برخی  روغن‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کردیم.

  • چه نوع سرمایه‌گذاری در بخش پایین دستی نفت کرده‌اید؟

در تولید روغن با یک شرکت ایرانی تحت پوشش بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذاری مشترک کرده‌ایم. بزودی کارخانه جدیدی نیز در ساوه که گریس و دیگر روغن‌های مصرفی تولید می‌کند افتتاح می‌شود.

جاذبه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی نفت در ایران بسیار بالا است.من اعتقاد دارم که ایران بطور قطع روزی کشور برتر منطقه خواهد شد.

بنابراین این شرایط خود به جاذبه سرمایه‌گذاری در ایران می‌افزاید ولی باید همه در چارچوب‌های قراردادی مشخص انجام شود تا امکان ارزیابی سود آوری آن وجود داشته باشد.

  • مسئولان شرکت ملی نفت می‌گویند که قراردادهای جدید تغییرات اساسی کرده که از جمله ایجاد امکان مشارکت طولانی‌تر شرکت‌های خارجی در طرح‌های توسعه و ادامه این مشارکت در تولید از میدان‌های نفت و گاز و مشارکت شرکت‌ها در تولید و پیش بینی پاداش برای آنان در صورت افزایش ضریب تولید است. این پیش‌بینی‌ها تغییر اساسی از دید شما نیست؟

ما اطلاعی از این تغییرات نداریم و هیچ یک از شرکت‌های خارجی دیگر نیز از آن مطلع نیستند. امکان دارد که آنچه شما می‌گویید درست باشد ولی باید جزییات آن را مشاهده کنیم و برنامه‌ریزی و محاسبه کنیم.

قراردادهای در این بخش بسیار فنی و پیچیده است. ما براساس جزییات روشن می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم. هر تحولی در قراردادهای بای بک با استقبال ما روبه‌رو می‌شود.

در زمانی که قراردادهای بای بک ارائه شد قیمت نفت بسیار پایین بود و این قراردادها جاذبه داشت ولی امروز که قیمت نفت بالا است بای بک دیگر جاذبه ندارد.

کد خبر 20392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز