یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: صید بی‌اندازه کوسه‌ها گونه‌های مختلف این شکارچی بزرگ را در معرض انقراض قرار داده است به طوری‌که بر اساس مطالعه‌ای نیز تعداد کوسه‌هایی که در سال کشته می‌شوند بیش از 100 میلیون تخمین زده شده‌ است.

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، محققان دانشگاه دالهوزی کانادا اعلام کردند سالانه تعداد زیادی از کوسه‌ها کشته می‌شوند و با بالارفتن میزان تقاضا برای باله‌های کوسه، این شکارچیان دریاها بیشتر از همیشه آسیب‌پذیر شده‌اند.

بر اساس داده‌های موجود از میزان مرگ‌ومیز کوسه‌ها و اطلاعات موجود از شکارهای غیرقانونی گزارش نشده، محققان تخمین زده‌اند درسال 2000 درحدود 100 میلیون کوسه و در سال 2010 درحدود 97 میلیون کوسه کشته شده‌اند،‌اما از آنجایی که اطلاعات محققان درباره شکار و کشته شدن کوسه‌ها کافی نیست، تعداد کلی مرگ‌و میر سالانه کوسه‌ها رقمی میان 63 میلیون تا 273 میلیون کوسه تخمین زده‌شده است.

کوسه‌ها به خاطر گوشت، روغن جگر، غضروف‌ها و باله‌های ارزشمندشان شکار می‌شوند، باله‌های کوسه که از آن در پخت سوپ باله کوسه، یکی از غذاهای محبوب و باستانی آسیای شرقی، استفاده می‌شود معمولا زمانی از بدن جاندار جدا می‌شود که هنوز زنده است. از آنجایی که میزان رشد و تولید مثل کوسه‌ها روندی آرام به خود گرفته است بعید نیست که این سیر صعودی شکار این جانداران منجر به کاهش شدید تعداد آنها شود.

کاهش جمعیت کوسه‌ها از آن رو نگران‌کننده است که این ماهی‌ها در متعادل‌سازی اکوسیستم اقیانوس‌های جهان نقش مهمی به عهده دارند و نبود آنها تغییراتی زنجیره‌ای در اکوسیستم اقیانوس‌ها ایجاد خواهد کرد که اثر آنها تا گیاهان دریایی نیز خواهد رسید.

کوسه‌ها در میان انسان‌ها چندان خوش‌نام نیستند و مطالعه‌ای که سال گذشته بر روی رسانه‌های جمعی انجام گرفت نشان داد اکثریت مطالبی که درباره کوسه‌ها منتشر شده‌اند به حمله کوسه‌ها به انسان بوده‌ که این مطالب ذهنیت منفی علیه این جانداران ایجاد کرده و شانس بقای آنها را کاهش خواهد داد. واقعیت این است که در سال 2012 تنها 80 حمله تایید شده از سوی کوسه‌ها به انسان انجام گرفته‌است که 7 حمله منجر به مرگ اعلام شده‌است.

کد خبر 203817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز