دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از آن‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسمی و غیررسمی از برگزاری یکپارچه کتاب در مصلای تهران خبر داد، حالا این تشکل‌های نشر هستند که روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد.

جلسه روز سه‌شنبه که ادامه جلسه طولانی روز یکشنبه است، نهایتاً معلوم می‌کند که حدود 250 ناشر ثبت‌نام نکرده، در نمایشگاه امسال شرکت خواهند کرد یا خیر.

جلسه روز یکشنبه که تا عصر همان روز طول کشید، به تصمیم نهایی نرسید و در نهایت ادامه بحث به امروز محول شد.

به این ترتیب، حضور یا نبود ناشرانی که عموماً ناشران فعال و مهمی محسوب می‌شوند، به جلسه امروز بستگی دارد.

در عین حال، مطابق گزارش‌های رسیده، مسئولان نمایشگاه در روزهای گذشته، تلاش زیادی به خرج داده‌اند تا بخشی از فضای  مصلی را برای حضور ناشران خارجی آماده کنند و آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته است، اکنون یک‌چهارم از فضای شبستان مصلی به این ناشران اختصاص یافته است.

بنابراین، برگزاری یکپارچه نمایشگاه کتاب امسال قطعی است، اما حضور ناشران خارجی در فضای شبستانی، به معنی آن است که برخی از ناشران داخلی باید از آن خارج شوند.

این ماجرا وقتی بغرنج‌تر خواهد شد که تصمیم نهایی جلسه امروز ناشران، حضور در نمایشگاه باشد. در این صورت، مسئولان تنها یک هفته فرصت خواهند داشت تا فضای  مصلی را برای آنها نیز مهیا کنند.

اما بد نیست بدانید که تا همین‌جا نیز قرار است نمایشگاه فروش کتاب‌های خارجی به‌صورت ارزی در بالکن شبستان برگزار شود و بخش فروش کتاب‌های خارجی به‌صورت ریالی در رواق‌های شرقی.

آن‌سوی میدان، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در گفت‌وگوی کوتاهی با ستاد خبری نمایشگاه امسال، از تأمین ایمنی نمایشگاه کتاب امسال با امکانات ویژه اطفای حریق و امداد و نجات خبر داده است.

به گفته محمدرضا حاجی‌بیگی، هم‌اکنون کارهای کارشناسی و تهیه نقشه‌های ایمنی در رابطه با تجهیز این محل در حال انجام است و به‌زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

حاجی‌بیگی ادامه می‌دهد: «‌ نمایشگاه کتاب را در مصلای بزرگ تهران با امکانات ویژه‌ای ایمن می‌کنیم و امنیت را برای بازدیدکنندگان فراهم خواهیم کرد.»

شاید این توضیحات و دادن قوت قلب به شرکت‌کنندگان و مراجعان نمایشگاه کتاب امسال، باتوجه به ازدحام قابل پیش‌بینی آن، حالا ضروری‌تر از هر بحث دیگری باشد.

تا همین‌جا، حتی اگر ناشران باقیمانده نیز در نمایشگاه امسال حاضر نشوند، احتمالاً با نمایشگاهی مواجه خواهیم شد که نفس کشیدن در آن نیز با دشواری انجام می‌گیرد.

حالا اگر نشست نمایندگان تشکل‌های نشر نیز آن‌طور ‌که می‌توان پیش‌بینی کرد، به تصمیم حضور بینجامد، احتمالا وزارت ارشاد با چالش بعدی خود که می‌توان امیدوار بود، آخرین چالش نمایشگاه پرچالش امسال باشد، دست به گریبان خواهد شد: تقسیم غرفه‌ها و جایابی برای ناشران.احسان‌الله حجتی در این‌باره به فارس می‌گوید: «در اختصاص غرفه به ناشران، گزینشی عمل نمی‌کنیم، زیرا این کار را عقلانی نمی‌دانیم.»

حجتی البته درباره کمبود جا نیز اخطار داده است و می‌گوید: «تا روز پنج‌شنبه 1480 ناشر ثبت‌نام کرده‌اند. البته ثبت‌نام ناشران همچنان ادامه دارد، اما این ثبت‌نام به‌صورت مشروط است که بررسی می‌شود و در صورت تأمین فضا، به آنها جواب مثبت داده می‌شود.»

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تأکید می‌کند: «تمام تلاش و همت ما بر این است که فضاهای موجود را برای برگزاری نمایشگاه کتاب گسترش دهیم و از بیشترین حد امکان استفاده کنیم تا حضور ناشران بیشتری را برای نمایشگاه فراهم کنیم.»

کد خبر 20325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز