همشهری آنلاین: عبدالجبار کاکایی به انتخاب «شاعر مردمی 10 سال اخیر» انتقاد کرد.

کاکایی عبد‌الجبار شاعر

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره معرفی دو شاعر به عنوان «شاعران مردمی 10 سال اخیر» در جشنواره شعر فجر گفت: در این‌گونه موارد معمولا نظرسنجی‌ها ملاک نیست، خصوصا این‌که برگزارکنندگان هفتمین جشنواره شعر گفته‌اند به آدم‌های همسو با خودشان جایزه می‌دهند. جشنواره شعر فجر بناست جشنواره‌ای داخلی باشد و هدفش بزرگداشت و تقدیر از کسانی است که همسو با آن‌ها فکر می‌کنند و تولیدات‌شان در جهت سلیقه‌ای‌ است که دیدگاه‌های رسمی امروز تلقی می‌شود.

او در ادامه افزود: در این جشنواره با این محدودیت‌ها، اتفاق خاصی نمی‌افتد و این‌که آن‌ها می‌گویند در انتخاب‌های‌شان به نظرات مختلف توجه می‌کنند، تعارف است. فکر نمی‌کنم آن‌ها از گفتن این‌که تنها به همسویان خود جایزه می‌دهند، ابا داشته باشند و گفته باشند جایزه را به کسی که متفاوت با ما فکر می‌کند، می‌دهیم. این را هم دبیر جشنواره گفته و هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تأکید کرده و هم از نتایج جشنواره مشخص است. حتا خودشان گفته‌اند که اگر شاعری در مقابل ما موضع داشته باشد و انتخاب شود، ما او را برگزیده اعلام نمی‌کنیم.

کاکایی گفت: شاعری موهبتی خداداد است و خداوند در دادن این موهبت امساک نکرده است و شاید باید نهادی وجود داشته باشد که به همه موهبت‌ها توجه کند. اما می‌بینیم که این‌گونه نیست و نهادهای دولتی ما این‌گونه نیستند که بتوانند همه خلاقیت‌ها را به کمک بگیرند و به همه ظرفیت‌ها توجه کنند.

این شاعر درباره نفس انتخاب شاعر مردمی 10 سال اخیر گفت: نفس چنین انتخابی ساده‌لوحانه است و معنی ندارد. انتخاب بهترین شاعر برای چه چیزی؟ در شعر مذهبی‌، آیینی‌، شعر نو یا کلاسیک؟ این‌ها جهات مختلفی هستند. اسکار هم وقتی می‌خواهد برگزیده انتخاب کند، به 18 نفر جایزه می‌دهد. مگر شاعری مسابقه ماراتن است؟

کاکایی همچنین درباره علیرضا قزوه که به عنوان «شاعر مردمی 10 سال اخیر» معرفی شده است، گفت: قزوه از استعدادهای خوب کشور و از شاعران خوب ماست، اما متأسفم که این نظرسنجی‌ها همه را دچار سوء تفاهم می‌کند.

او درباره حمیدرضا برقعی، دیگر شاعر معرفی‌شده در این بخش، هم گفت: من شعرهای برقعی را پراکنده خوانده‌ام، اما از او شعری نیست که در ذهنم مانده باشد و برای من شاعری برجسته نیست.

کد خبر 203180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز